Sterilisering
Någon här som inte har några barn, som har gjort en sterilisering? Var det svårt för er att få igenom en?
Jag önskar att jag var steril så mycket, det är fruktansvärt att vara fertil:(
Någon här som inte har några barn, som har gjort en sterilisering? Var det svårt för er att få igenom en?
Jag önskar att jag var steril så mycket, det är fruktansvärt att vara fertil:(
Hej Chokladtårtan,
Jag tror att det kan vara mycket svårt att få en sterilisering beviljad om man inte har några barn. Jag steriliserade mig i våras, men jag har redan en hög med ungar och inga preventivmedel verkade funka särskilt bra för mig. Jag var ändå tvungen att samtala med kurator och framlägga mina skäl till varför jag ville göra detta, samt att hon upplyste mig om att detta var ett oåterkalleligt ingrepp. Det går inte att göra ogjort. Så, är man barnlös, ung och inte har någon allvarlig sjukdom som man inte vill föra vidare till eventuella barn så är det nog inte så lätt att få detta gjort.
Vad jag förstår är det fritt för alla över 25 år att genomgå sterilisering oavsett om man har barn eller ej.
några länkar;
www.preventivmedel.nu/03_verktyg/01_pguide/16_steril.html
www.vardguiden.se/Article.asp
Jocelyn,
det är inte så lätt som du tror. Har man inga barn , är ung och har inga medicinska skäl så krävs ett antal samtal med kurator innan man får göra en sterilisering. Jag antar att de inte kan neka någon, men det är inget man bara beställer tid till och får det gjort. De vill att man ska vara 100% säker på att man verkligen vill göra detta eftersom det inte går att laga om man ångrar sig.
Det är vad jag läst oxå.. Man måste alltid genomgå bedömning inför en ev. sterilisering men är man ung och inte fött barn är de nog extra hårda. Men är man över 25 så kan man som sagt få sin sak prövad.
Jo tänka sig att jag faktiskt läste igenom texterna innan jag postade in länkarna :)
Det står uttryckligen att samtal med kurator krävs för att man ska vara säker i sitt beslut. mycket klokt. Men faktum kvarstår; man FÅR sterilisera sig.
jocelyn
Hihi... JO, JAG förstod att du läst texten innan du postade länkarna.. Vore olikt dig annars... ;)
Oj bäst att tillägga; jag har inte genomgått ngn sterilisering själv (eftersom TS frågade efter det) . Ordning o reda, dammsuga på fredag...
jocelyn
Åh, passar du på att dammsuga hos mig oxå, när du ändå är på G... ;) :D
Lucia
Det är väl ganska klart vad jag menar? Vad menar du?