Fisk man kan äta som gravid?
Är det någon som kan redogöra för mig vilka fiskar man inte kan äta när man är gravid. Eller om det är för många; vilka man KAN äta.
Kan man äta skaldjur?
Är det någon som kan redogöra för mig vilka fiskar man inte kan äta när man är gravid. Eller om det är för många; vilka man KAN äta.
Kan man äta skaldjur?
Grundregeln är nog att man "får" äta t ex Ishavs-fisk men inte Östersjöfisk (pga miljögifterna där). Skaldjur "fick" man äta när jag var gravid men helst inte för ofta. Hoppas det finns någon med mer exakta uppgifter.
Gå in på livsmedelsverkets hemsida, www.slv.se . Där kan du läsa om vad man bör undvika att äta när man är gravid, både fisk och annat.
Jennies huvudregel om att det är ok att äta ishavsfisk men inte Östersjöfisk är bra. Sen bör du även undvika insjöfisk. Så vitt jag vet finns inga restriktioner vad gäller skaldjur, förutom att de måste vara kokta (ostron går alltså inte bra).
Lycka till i matdjungeln!
Jo det stämmer, nordsjöfisk och annan fisk från öppna havet går bra. Östersjöfisk och insjöfisk får man vara försiktig med. Värst är det med rovfiskar, som t.ex. gädda, som ligger högre upp i näringskedjan och som då samlar på sig miljögifter. Skaldjur är ok men inte råa - över huvud taget skall man inte åta rå eller gravad mat - sushi är t.ex. helt olämpligt.