• Ophelia

Fria eller göra slut

Hej!

Jag och min sambo har talat om att gifta oss. Men vi (han?) vill ha betänketid. Vi har därför bestämt att vi skall tänka pa det under tva manader och sedan bestämma oss...annars skall vi göra slut.

Det är en väldigt stressande situation och jag mar hemskt daligt. Min pojkvän tycker att vi skall ta den här tiden och verkligen tänka över vad vi vill. Till saken hör att vi bor s Spanien och min pojkvän (som är spanjor) vill att jag tänker igenom saken noga eftersom jag ibland drabbas av hemlängtan.

Det är säkert en god tanke, men jag kan inte äta eller sova eftersom jag oroar mig sa.

Hur skall jag tänka för att inte tappa modet? Hur skall jag förbereda mig för ett evetuellt uppbrott?

Hjälp!

• Svar på tråden Fria eller göra slut
  • picachu

Vem är det det hänger på? Är det han som har kalla fötter eller är det du som är osäker på om du verkligen vill bo i Spanien för resten av ditt liv?

• ninjan

varför ska ni antingen gifta er eller göra slut? Det mittemellan då? Ett samboförhållande? Särboförhållande?

• kackelmaja

Kanner delvis igen mig. Jag tycker att det later sunt att ni tanker igenom vad ni vill ha ut av relationen, i synnerhet huruvuvida ni skall stanna i Spanien eller inte. Om han inte kan tanka sig att flytta sa smaningom och du inte vill bo i Spanien rsten av livet sa ja.. da verkar det rimligt att gora slut. For "allt annat" sa kan ni alltid hitta nan slags mellanvag, kompromiss.
    For min egen del flyttar jag ut en stund eftersom jag axa kanner att allt gatt valdigt fort mellan oss, men saklart att om ni kan losa det "hemma" sa ar det val bast.

• Ophelia

Det hänger nog inte pa nagon av oss, men vi har ju bada "veto" sa att säga. Jag saknar Sverige och han vill tänka över i lugn och ro om jag är den rätta.

Tyvärr är ett mellanting inget alternativ. Om vi inte vill gifta oss ser jag ingen anledning att fortsätta relationen. Jag är 32 ar och om vi inte gifter oss kommer vi inte skaffa barn heller. Vi har redan varit tillsammans länge nog för att känna varandra.

Mitt problem är dock att situationen stressar mig sa mycket att jag mar daligt och inte kan tänka pa nagot annat.

Är det nagon som har rad för hur man skall halla modet uppe? Och samtidigt förbereda sig för det värsta.

• viktualia

Kan du inte åka därifrån ett tag? Få tid för dig själv istället för att gå omkring på nålar. Jag tror att man tänker bättre kring relationsfrågor när man har lite distans till det hela, när man inte är mitt i vardagssnurren. Går det inte att lösa på något sätt så att ni är ifrån varandra nån helg eller nån vecka bara för att få ta ett djupt andetag på varsitt håll?!? Jag tror att det vore bra!

• Lena+Mattias=sant

Tex varför inte åka till Svereige under perioden och se om det är som den bilden du målar upp när du får hemlängtan.

• Emma80

Det ar ju bra att tanka igenom saker och ting noga, men ar det sa kul att gifta sig med honom om han inte riktigt vet om du ar den ratta? Ar det sa att DU vill gifta dig men att han inte vet om han vill? Din grej verkar vara hemlangtan och hans om han vill ga vidare i forhallandet. Hoppas det fixar sig, det ar inte latt sant har...

• becky-79

Att vara osäker på giftemål är en sak, men att blir det inte det, så gör man slut?!

Om ert förhållande funkar normalt och ni är lyckliga, kära...
    Varför känna sig pressad, okej ni kanske gifter er, någon dag ha en lång förlovning och planrera bröllopet. Då får ni vara tillsammans iallafall.

Jag bor utomlands-europa (med min make) klart man får hemlängtan då o då, men...
    Spanien är faktiskt i europa så, man kan ta en helg och åka hem ibland... för att göra det lättare för sig.

• pickolina

Det var nog ngt av det skummaste jag hört, fri eller göra slut?! Men men, alla är ju olika.. Om ni inte vet om ni vill gifta er, spendera resten av livet tillsammans så är väl det ett bevis på att det inte är rätt helt enkelt. Jag tror inte att det är svårare än så... Men självklart kan det kännas svårare, kanske pga att det är svårt att lämna någon man tycker osv....

• soomzy

Jag tycker att du ska komma hem ett tag nu när det är storm och minusgrader. Du lär ändra dig angående hemängtan!! :)
    Skämtåsdio, för att få dig att må bättre så tycker jag att du ska ta och gå på spa, gå på bio med dina kompisar. Bygg lite saker hemma så att du koncentrerar dig på det. Gå nån liten målarkurs.. :) Njut av livet så glömmer du bort allt det andra!
    Lycka till!

• Vickan I

Vill man verkligen gifta sig för att den ena lägger in sitt veto och ställer ultimatum?

• Maggie s

Att gifta sig löser inga problem.. kan jag säga, eftersom jag har erfarit det.. det kommer ifatt en iaf......Hoppas ni löser det ändå på ngt sätt...

• friheten

Jag förstår vilken situation du befinner dig i. Men du skriver att han verkar tveksam över om han vill gifta sig med dig. Om jag vore du hade jag gett den tid han behöver. Då får både han och du tid att lyssna till hjärtat. Ge inte upp- var stark!

• Pepparmyntan

Tycker personligen att man abolut inte ska fria om man överhuvudtaget har minsta funderingar på att göra slut. Att förlova sig eller gifta sig eller skaffa barn löser inga problem i längden. Tycker tyvärr att det låter som att din kille vill avsluta men inte riktigt vågar säga det rent ut utan därför ber om betänketid. Det behövs mer än betänketid om man har problem och vill lösa dem. Har ni problem får ni aktivt försöka lösa dem tillsammans. Hoppas det ordnar sig.

• Fru Studstjej

Jag håller med Pepparmyntan, termer som "giftemål" och "att göra slut" borde inte ens få användas i samma mening. Om man gör det så tror jag att det inte kan vara tillräckligt stark kärlek för att man ska kunna leva tillsammans livet ut. Men nu utgår jag bara från mina egna premisser =) Alla tänker och tycker olika.

Jag tycker ni ska ta denna betänketiden till att prata, hellre än att gå själva och grubbla. För det låter som att ni behöver mötas och verkligen tala ut hjärtat. Kanske skulle du ta med dig honom till sverige, eller åka själv....fundera över din situation utifrån den plats du ibland kan känna saknad efter.

Hoppas det bli bra för er! Lycka till =)

Svar på tråden Fria eller göra slut