• Theres

Hur gör ni med underkjol?

Är på jakt efter en underkjol och har ringt runt lite i Stockholm och frågat om utbud och pris...hade ingen aning om att det kostade så mycket!!!
    Är det någon som har tips var man kan hitta en enkel underkjol med en ring till en billig penning i Stockholm?

• Svar på tråden Hur gör ni med underkjol?
  • Venice

Jag fick hyra min underkjol eller snarare ingick det i priset när jag köpte min bröllopsklänning. Jag tycker personligen att det är nästan lite kutym som företag som säljer bröllopsklänningar borde tänka på. Har hört många som frågat om just detta, underkjolen och det förvånar mig att inte alla företag har detta som förmån i priset, det är trots allt mycket dyrt att köpa klänning.

• Anonym

Jag fick en när jag köpte min klänning men var tvungen att be om det.

• dalabrud

Intressant fråga. Även jag har grubblat över detta.
    Eftersom jag går på bal minst en gång varje år så skulle jag kunna tänka mig att köpa en, men det skulle kosta minst 1500 kronor! (Det var med två ringar, jag skulle gärna vilja ha tre och det är säkert ännu dyrare).
    Är själv sykunnig och kan tänka mig att sy en, men var får man tag på "ringarna"?
    Någon som vet?

• Charlottsky

I välsorterade tygaffärer finns en sorts hårda plastband som man köper i metervara har jag för mig.

Används som "ben" i axelbandlösa klänningar och kan även användas som ringar i underkjolar.

• dea

I min balklänning är ringarna inte ringar utan raka fast böjliga skenor i metall.
    Jag har sett liknande på ett byggvaruhus!(Minns inte vilket. Kan ha varit Beijer...)

Det är en kjol som är insydd i klänningen, där skenorna går att ta ur.
    Jag är också lite inne på att sy en underkjol, så om nån vet nåt bra mönster....

• Gift och glad

Jag köpte min underkjol (med 3 ringar) tillsammans med klänningen och den kostade ca 600 kr tror jag. Så 1500 kr låter jättedyrt. Kolla med någon annan affär.

• Jossebell

Jag hyrde underkjol för 100kr hos dem jag köpt klänningen.

• evanisse

Sy annars en underkjol med tyll

• Smulan

Min mor syr min klänning och med det mönstret fanns även mönster till en underkjol med 3 ringar (tror jag). Mönstret hittade vi i en ganska vanlig mönsterkatalog som finns hos de flesta tygaffärer. Tror inte att de är så svåra att sy men själv har jag lånat en. Hade jag däremot hittat ett bra mönster på en tyllunderkjol hade jag hellre haft det. Är inte förtjust i ringarna och är dessutom väldigt van vid tyllunderkjol, fast knäkorta. Är det någon som har ett mönster till en tyllunderkjol, eller vet var man kan hitta ett sådant så tar jag tacksamt emot tips.

• Cissi

Jag köpte min underkjol på nätet på denna adress. en 3 ringad kostar 400:- user.tninet.se/~ydw975e/
    Den både ser bra ut och sitter bra :)

• Ingela 26/10

Jag köpte en bagagnad underkjol med två ringr för 300kr. En ny gick på ca 500-600 kr. Fick tag på min hos www.aftersix.se i Uppsala

• Theres

Tack för alla tips!
    Fick tag i en underkjol igår. Den har en ring samt tyll. Tyllet börjar en bit upp på låret. Man kan välja om man vill ha ringen isatt eller inte, räcker bra med tyllet. Kostade 640kr på Lillys (Karlbergsvägen, till skillnad från övriga skräckpriser på ca: 1500kr som andra butiker jag var i kontakt med skulle ha.

• dalabrud

Tackar också för tipsen, jag tror att jag ska försöka hitta ett mönster och sy själv.
    Svårt att veta bara exakt hur vid man ska ha (diameter). Men det är väl smartast att göra den för smal och om det behövs ha tyll ytanpå...

Svar på tråden Hur gör ni med underkjol?