• petruschka

Sy underkjol av tyll

Jag har tänkt att sy en egen underkjol och har fått toppentipset att sy tyllager direkt på en underkjol t ex från Lindex. Min klänning behöver inte så mycket vidd, men det vore roligt med ett litet "lyft". Ni som redan sytt era - tyllen (som jag har förstått ska börja vid höften), ska den sys i flera "volanger" eller räcker ett enda långt lager (dvs samma tygstycke från höften till vaderna)? Om man syr volanger, är 3 lagom då? Hur många gånger omkretsen ska man räkna med för varje volang i så fall? Jag antar att man ju vill ha mer lyft desto längre ner på klänningen man kommer...

Vore toppen att få svar, innan jag sätter saxen i tyllen och chansar...

• Svar på tråden Sy underkjol av tyll
  • Storasystern

Hej!
    Det går förståss bra att sy på tyll på en köpt underkjol. Om du har en lång klänning/kjol så att tyllen kommer att hamna närmast benen (d.v.s. utan kjoltyg under) så tänk på att tyll kan stickas lite! Jag skulle rekommendera en hellång underkjol om du har en lång kjol.

Var du ska börja sy på våder beror på vad du har för kjolmodell. Om det är en väldigt vid kjol så går det bra att börja på, eller strax under, höften. Om det är en smalare skulle jag nog börja liite längre ned för att undvika "pösiga" höfter.

Jag har gjort flera underkjolar och jag brukar ha 3 våder tyll, där alla slutar på samma ställe i nederkant men börjar på olika ställen i överkant (en på höften, en ca 20 cm längre ned och en ca 40 cm längre ned).

Lycka till!

• Kirsto

Jag tycker att storasysterns beskrivning är jättebra. Men på min underkjol (sydd i thailand) är det fodertyg närmast benen, sedan tyll ovanpå. Det man måste se upp med då är överkanten på tyllen så att det inte blir ett synligt veck.

• Storasystern

Kirsto, det var precis så jag menade, men jag ser när jag läser vad jag skrev att det inte var så tydligt! ;)

• Kirsto

Storasystern: Se där! Då är vi helt överens. TS kan inte misslyckas.

• petruschka

Åh tack för all hjälp - nu ska det bli syande av!

Svar på tråden Sy underkjol av tyll