• Mathias älskling

Frågor om p-piller

Hej tjejer!

Har funderingar om det här att sluta med p-piller. Det verkar vara vanligt att man mår lite dåligt av det och att man får mycket finnar osv.
    Hur vanligt är det att man får problem när man slutar med p-piller? Försvinner problemen efter ett tag när kroppen kommit i balans?
    Kände inte av några problem när jag började med mina piller men det var ju å andra sidan rätt många år sen. Dessutom har jag lite dålig hy redan nu så man vill ju inte att det ska bli värre.
    Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Frågor om p-piller
  • ninjan

ja slutade med mina piller i februari..eller om det var mars, minns inte. Jag märker ingen skillnad i mitt humör, annat än att jag inte är lika känslig och lättstött/irriterad längre. Så det är ju positivt! Negativt är att min hy som var ganska så underbar medan jag åt p-piller ( torr, men slät ) nu har blivit lite smått oren och jag får finnattacker i perioder. Hyn har gått från torr till blandhy.

Dessutom har min mens inte kommit än så för vissa tar det tydligen ett bra tag innan kroppen kommer i balans igen. ..men nu tycker jag att jag känner av nåt som kunde va typiska tecken på att röda faran är pågång *hoppas* så vi får väl se :)

Det är både bättre och sämre utan piller. Sexlivet är liite sämre. Det beror på att vi nu använder kondom, och det är inte direkt nån höjdare, och spontansexet är lixom inte så spontant längre.

Men det känns ändå bra att vara utan hormoner. Men jag kan inte säga att jag aldrig kommer att börja igen. Det var rätt bekvämt med p-piller i alla fall.

• ninjan

däremot är det väl inte så bra att börja och sluta hur mycket som helst. Har läst nånstans att det ökar risken pår blodpropp eller om det var cancer.. nåt var det i alla fall. Så jag tycker att man ska tänka till ordentligt både innan man börjar och innan man slutar!

• ladymarmelade

Jag slutade med mina för snart 2 månader sedan, och har bara upplevt positiva förändringar.
    Mitt humör är mycket bättre, är inte alls lättretlig och irriterad hela tiden som jag var innan.
    Jag var också nervös för att få dålig hy, men det känns nästan som om den har blivit lite bättre (än så länge, ta i trä.)
    Jag blöder lika lite som när jag åt p-piller, skillnaden är att jag fick lite mer mensvärk. Det är väl det enda negativa jag kan komma på nu...

Vi kör också med kondom nu, och jag tycker det funkar bättre än vad vi trodde. Visst är det inte samma känsla, men som milkeway sa, så är det skönt att veta att kroppen är helt hormonfri. Jag tycker åtminstone det är värt det :)

• physalis

Jag åt p-piller i 6 år, och när jag slutade kändes det helt underbart. Mitt humör blev bättre, jag var
    mer "connected" , min sexlust blev större och mina perioder av "jag är ledsen men jag vet inte varför" bara försvann!
    Hyn däremot blev helt förstörd av att sluta, och är nu efter 7 p-pillerfria år fortfarande rätt hemsk...

• Mathias älskling

Tack för era svar! Verkar som att det även kan bli positiva överraskningar. Man får väl hoppas på att de är fler än de negativa.
    Det där du skrev Physalis om att man har perioder med "jag är ledsen men jag vet inte varför" känner jag igen men har aldrig tänkt på att det kunde bero på mina p-piller.
    Milkeyway: Jag har också hört att man inte ska börja och sluta med p-piller. Så det är därför jag har knaprat på i alla år. Men i sommar gifter vi oss och sen vill vi försöka bli gravida och då måste man ju sluta

• pickolina

När jag slutade så märkte jag bara positiva effekter, förutom att hyn blev sämre och det skedde inte förrän 6-9mån efter jag slutat... Tyvärr är det ganska vanligt att hyn blir sämre direkt efter eller som för mig -långt efter... Men men... Man behöver inte råka ut för det och det är dessutom oftast övergående. Det är värt det helt enkelt.

• Kåpe

hej.
    jag funderar på att snart sluta med p-piller, har inte använt det så länge, men vi funderar på att snart skaffa barn så..
    Innan jag började hade jag extrem mensvärk och den har försvunnit helt med pillrena, så nu undrar jag om den kommer att komma tillbaka när jag slutar? Vore inte så roligt direkt.. :(

• pickolina

Kåpe
    Det är inte säkert att den kommer tillbaka men det finns ju absolut en stor risk att den gör det, tyvärr.

Svar på tråden Frågor om p-piller