• emsalie

Tilltug till varm äppeldryck.

Eftersom det är kallt ute den 13/1 så tänkte vi göra en välkomstdrink som är varm bestående av bla äpeljuice, vaniljvodka, nejlikor och lite andra kryddor.

Nu undrar jag vad man kan servera som tilltugg till det??? Gärna något mjölkfritt och nåt glutenfritt alternativ eftersom det finns sådana allergiker i sällskapet.

• Svar på tråden Tilltug till varm äppeldryck.
  • fie84

hej!!

va har oxå funderat på något vamt till vårt bröllop den 31/12.
    har dock inte kommit på vad än, men dit förslag lät så himmla gott. kan man få mer exakt recept?

vi fundera föresten på att ha lite peppakakor och mögelsot framme som tilltugg..

mvh fie

• jenmar

skulle oxå gärna vilja veta lite mer om vad du tänker ha för dryck... vi hade planer på äpplekanel glögg tror jag det va... jo KALL VARM heter den!
    men ditt förslag lät ju spännande :)

• jenmar

blir ni många??
    annars går det att göra små petitcoux bollar som man trycker i lite mjukost på tub i. smaskigt värre

• Angelici

fie84: Mögelsot Tog en liten stund innan jag fattade.

• AnnaElefant

Hej,
    Æpplen ær ju ganska svenskt och gløggliknande drycker ær VÆLDIGT svenskt, så jag tænkte på kanske tunnbrødsrullar med røkt skinka och pepparrot.

eller gå helt från det svenska och har parmesanost i stora bitar som man får knappra på.

• Lady o Lufsen

Krossa/hacka valnötter, blanda med någon lämplig ost ex. mögelost och tryck in i fikon eller dadlar...mums!

• emsalie

Åh vad gott allt lät, och enkelt! Tack snälla ni, problemet är löst :)

Receptet på det jag ska göra är:

INGREDIENSER
    (4 portioner)

1 liter äppeljuice
    3 msk honung
    5 nejlikor
    1 vaniljstång
    2 kanelstänger
    3-4 dl vaniljvodka

VARMT OCH GOTT. En härligt doftande, het äppeldryck med smak av kanel och vanilj.
    SÅ GÖR DU:
    1 Koka upp äppeljuicen med honungen och kryddorna, låt stå och dra i cirka 10 minuter.
    2 Blanda ner vodkan, sjud försiktigt upp drinken (låt den inte koka). Smaksätt eventuellt med lite mer honung. Fördela i glas.
    3 Vill man ha en starkare drink är det bara att hälla i mer vaniljvodka. Och vill man ha en alkoholfri drink kan man såklart även utesluta vodkan, det är gott även utan!

• MhjärtaJ

Ville bara säga tack för receptet! Provade vid Halloween att göra varm äppeldryck.Gjorde utan vodka..JÄTTEGOD!! Blev väldigt populär

• Pomodoro

Gud, vad hungrig man blir av att lasa alla recept... Verkar jattemysigt med vinterbrollop, borjar nastan angra att jag valt sommaren.

• S-T

Hmm....

Äppelchips, eller äpplen i kanel och socker, kanske?

Ska prova, det lät jättegott!

• S-T

Jag blev kanske lite överexhalterad efter att ha läst detta, så jag gick ut i köket och exprimenterade lite:

2 dl äppel juice
    1/2 tsk malen kanel
    8-9 hela anis
    1 krm ingefära
    1 krm kummin
    1 msk socker

Blanda, koka upp och låt stå ett tag. Filtrera genom vanligt kaffefilter och häll upp. Blev riktigt gott!

Eftersom jag exprimenterade, är alla mått "på ett ungefär".

Svar på tråden Tilltug till varm äppeldryck.