• Pyssetroll

Vad kostar det att köpa Thaisiden i Thailand?

Min tärna åker till Thailand om ett par veckor och vi tänkte därför att hon kanske skulle kunna köpa thaisiden där till sin och den andra tärnans klänning?!

Vad kostar thaisiden "på plats" och vad ska man tänka på när man ska köpa det?

• Svar på tråden Vad kostar det att köpa Thaisiden i Thailand?
  • Pyssetroll

Någon måste väl ha köpt tyg i Thailand?

• evkasu

Denna tråd har lite bra info: www.brollopstorget.se/Forum-1-8/m1393451.html

Min syster köpte ett fantastiskt thaisiden till min brudklänning för ca 100 sek/m tror jag det var, men då köptes det på en känd Thaisidenbutik, ej prutbart, men man vet å andra sidan att det är bra grejor om man är osäker. Det verkar bero en del på kvalitet, bredd o dyl.

• Pyssetroll

Evkasu - Var i Thailand köpte din syster detta tyg? Har du något tips på butiken eller så? 100 kr/meter är ju helt ok, det jag kollade på idag här hemma kostade det dubbla.

• evkasu

Det var på Jim Thompson, www.jimthompson.com, ett företag som både hon och jag blev rekommenderade av olika oberoende personer innan.

• h-b

Mina föräldrar köpte Thaisiden i Bangkok i februari i år. Det gick på ca 100 kronor metern och det ligger oftast på 1m bredd. Viktigt att tänka på eftersom tyg i Sverige oftast säljs i 150 cm bredd.

Sen är det också viktigt att tänka på att thaisiden finns i olika kvaliteter. Det får inte vara för tunt för då måste man ha det dubbelt, eller med särskilt extra foder.

Man kan fråga på vilket hotell av bättre standard som helst om vilka tygaffärer som rekommenderas. Gå till riktiga butiker och inte till gatustånd.

Ett bra sätt att "känna igen" äkta siden är att det "knarrar" när man rullar ihop det lite och liksom vrider i det (typ vrida ur disktrasan). Om tyget är "tyst" är det inte äkta siden (men det kan ju vara vackert ändå). Ett annat trix är att elda lite på det. Äkta siden brinner inte.

Lycka till!

Svar på tråden Vad kostar det att köpa Thaisiden i Thailand?