• Februari07

Färdigkavlad vit marsipan eller kavla själv?

Vet ngn om det går hitta färdigkavlad vit marsipan(alltså kavlad till tårtlock)? Eller är det svårt att kavla själv? När jag har kavlat är det bara sådana småkorvar med marsipan man kan köpa på alla matvaruaffärer och den är ju stenhård.

• Svar på tråden Färdigkavlad vit marsipan eller kavla själv?
  • LissAnna

Det ska finnas färdigkavlat vit. men var vet jag itne!! en på mitt jobb gjorde en jätte vacker vit princess tårta med ett sådan lock.

• Miisen

Det brukar finnas i vanliga mataffärer.

• Februari07

Jag får alltså kolla runt i matbutikerna... har bara hittat gröna tårtlock här i Luleå.

• Tittij

Kan man inte värma pyttelite på marsipanen så den blir mjukare? Fast då kanske den fastnar på kaveln istället??

Om du inte hittar i mataffären kan du kanske gå in på ett konditori och be att få köpa där. Är de söta och serviceminded kan du kanske få köpa en bit färdigkavlad :)

• Lillsys

Jag brukar köpa extra vit marsipan som jag får köpa ifrån ett bageri, den kommer i från KåKås och är sååå otroligt god och lättarbetad. För att kunna kavla ut den tunt så använd potatismjöl och gärna en marmor eller sten kavel. Lycka till

• Februari07

Ja det är ju sant, kanske att man kan köpa färdigkavlad på bageri om man inte hittar i affären.

• brollop0701

Jag har bara sett grön färdig i affärerna

• Kirsto

Lillsys: Ligger det bageriet möjligen i Stockholm? Jag har frågat på det närmaste bageriet här, men de kunde inte hjälpa till med att sälja vit marsipan.

Jag har inte heller sett vita färdigkavlade lock i affärerna. Det ÄR svårt att kavla så stora saker som lock. Ett bra underlag och en perfekt kavel är nästan tvunget. Och florsocker eller maizenamjöl för att det inte ska fastna alldeles antar jag.

• mippy

inte färdigkavlad, men riktigt vit finns det på www.cakesandcandy.se eller www.wilfli.se Den brukar jag använda å den e skitbra.. värm den lite i micron innan du börjar så blir den perfekt..

• mippy

sugarpaste heter det förresten å e egentligen inte riktig marspian..

• Lillsys

Kirsto: Tyvärr så ligger det i norrköping men gå in på kakburken.se där finns det marsipan i massor med färger. Det är faktiskt inte så svårt att kavla marsipan. Mjuka upp den med händerna en kort stund och kavla på ett slätt underlag gärna med en kavel i sten och använd POTATISMJÖL för det kladdar inte ihop med marsipanen. Det gör ju inget om man misslyckas några gånger är ju bara att knåda ihop och kavla igen Glöm inte att snurra ofta på marsipanen när ni kavlar annars så fastnar den.

• Lady o Lufsen

Jag måste få komma med ett tips...Beroende på hur man vill att sin tårta ska se ut såklart, men: Om man kavlar marzipan på plastfolie så blir det ett marmorerat mönster på marzipanen, den veckar sig efter plasten som glider runt, som är hur snyggt som helst...

• Kirsto

Lillsys: Ooo, kakburken är en treeeevlig affär. Tack för kavlingstipsen! Bra att du ger mig lite hopp om jag inte hittar färdigkavlad (eller skulle tycka att den är hutlöst dyr).

• Kirsto

Lillsys: Tack för länken till dekoreramera! Hade inte besökt dem förut. Vad TRIST det är när man vill beställa prylar från tre olika ställen. Frakt vill man liksom slippa betala tre gånger...

• Lillsys

Kirsto: Vet precis vad du menar

• Meddelande borttaget
  • Kirsto

Chilli4me: Som sagt, det närmsta ville inte alls bistå med den tjänsten. Går det så håller jag med dig om att det är praktiskt och skönt.

Svar på tråden Färdigkavlad vit marsipan eller kavla själv?