• När?

OT- någon "koppla dokument"-expert där ute?!

Jag har lite krångel med att koppla ett dokument i Word.
    Jag har en adresslista i ett excel-dokument. En väldigt lång sådan...
    När jag nu äntligen lyckats komma ihåg hur jag kopplar dokument (till etiketter) så blir det ändå bara EN sida etiketter, och för att få fram resten måste jag klicka på "nästa post".
    Varför kommer inte alla etiketter upp med en gång???
    Förstår ni alls vad jag menar?!

Hoppas att någon kan hjälpa mig..!

• Svar på tråden OT- någon "koppla dokument"-expert där ute?!
  • viktualia

jag är EXPERT på sånt!!!!!

Det du måste göra är följande:

När du är i läge att du har etikettmallen färdig, ställ dig i etiketten längst ner till höger och radmata ner tills du får fram en ny sida. (styla den etiketten senare)

Sen kopierar du hela etikettarket och klistrar in så många sidor som du behöver.

Och går sen vidare i processen!

• När?

Oooohh!! TACK snälla snälla du!!

• viktualia

varsågod! säg till om något annat krånglar.. jag har gått de flesta strider med sånt där som går att gå... urk och burk! men vad NÖJD man är när man står där med utskrivna, snygga etiketter!!!! hi hi!

• När?

Viktualia, hoppas att du är här idag!!

Jag får det inte att funka... trots att jag har flera sidor med etiketter, så fylls de inte på neråt med adresser...
    Vad gör jag fel??

• viktualia

jag är här idag! svårt att veta vad du gör för fel utan att se din skärm...

här kommer min egenhändigt skrivna manual för etiketttillverkning:
    Manual för Koppla dokument ? tillverka etiketter:

A.
    Klipp först in adresslistan i ett worddokument. Se till att översta raden innehåller rubriker som Namn, Gatuadress, Postadress osv. Spara den filen och stäng.

B.
    Skapa ett nytt dokument. (välj Nästa längst ner för att gå vidare)
    1. välj Brev och utskick ? koppla dokument
    2. Klicka i etikettrutan
    3. Under ?ändra dokumentlayout? klickar man på etikettalternativ och väljer etikettformat
    4. Välj startdokument : Använd aktuellt dokument
    5. Välj mottagare: Använd en befintlig lista och Bläddra fram rätt fil från steg A. och välj ok.
    6. När rutan ?Koppla dokument för mottagare? dyker upp, se till att adresserna står i den ordning du vill ha dem och att alla är markerade. Sedan ok
    7. Ordna etiketterna. Välj ?fler objekt? och Infoga ?kopplingsinstruktion? och välj de poster som ska vara med på etiketterna. Klicka på ?infoga? och se sedan till att rätt text står på rätt rad (dvs redigera den första etiketten)
    8. Klicka sedan på ?Uppdatera alla etiketter?
    9. Ställ dig i etiketten som är längst ner till höger. Radmata tills ny sida dyker upp. Kopiera sedan sidan 1 och klistra in på sidan 2 ? upprepa tills rätt antal etiketter finns.
    10. Gå tillbaka till etiketten som radmatningen skedde i. Ta bort onödig radmatning så att den etiketten ser ut som alla andra.
    11. Klicka sedan på ?Uppdatera alla etiketter?
    12. Se till att ?visa formateringstecken? inte är intryckt (alltså den knapp som gör att radmatningar, mellanslag och tabbar syns).
    13. Klicka sedan på Nästa ?Förhandsgranska etiketter? och då ska etiketterna dyka upp!
    14. Tryck sedan på ?Slutför kopplingen?

C.
    Nu kan man spara filen, skriva ut den och även redigera enstaka etiketter.

Färdigt!!!!

• När?

Du är en ängel!
    Fick till det! Nu blir chefen glad..!

Ett nytt/annat problem har dock uppstått... kanske kan du hjälpa mig även med det?!
    Det är nämligen så att jag har ett excel-ark med adresser och emailadresser. Nu behöver jag på ett enkelt sätt få alla emailadresser till en mailinglista... (utan att behöva köra copy-paste på varje enskild adress). Finns det någon kvick lösning?!

• viktualia

varsågod - du okända kämpe i Pyttemjuks puckade programvärld!!

Jag skulle nog göra så här: Kopiera listan i excel, klistra in special i ett tomt worddokument och välj då "klistra in som OFORMATERAD text". Sen kan du ta bort radmatningarna, sätta dig kommatecken och kopiera vidare till mailet!

• viktualia

sätta DIT ska det stå... om kommatecknen alltså...

/Vickan som snart tar konsultarvode för den här supporten.. ha ha ha... vad sägs om en Twix per rad.... näee.. jag skojar bara! det är så skoj när nån har nytta av sånt som man själv kämpat ihjäl sig för att lyckas med!!!

• När?

Jag upprepar: du är en ängel!

I vanliga fall är jag den som brukar ha bra koll på office-paketet och dess härliga funktioner. Brukar även kunna klura ut det mesta själv. Men nu tycks jag ha hamnat i en office-svacka utan like..!

Ibland verkar blodet i hjärnan ha förbytts mot knäck-smet..

Hade jag möjlighet skulle jag utan att tveka svänga förbi med en hel kartong Twix!
  • viktualia

Fast jag skulle inte ha möjlighet att klämma i mig hela lådan... *skattar* då skulle jag ju bli ännu tjockare.. näee...

lite systerlig support går alltid bra och som sagt: det handlar ju om funktioner som jag slitit mitt hår för att få att funka... och det är ju alltid skoj när man kan skona nån annan från STORGRÄL med datorn!!

Svar på tråden OT- någon "koppla dokument"-expert där ute?!