• Jessi

Cysta på äggstocken

Häromdagen fick jag reda på att jag hade en stor cysta på äggstocken. (Hade jätteont och åkte in akut, och efter ultraljud hittade man den) Eftersom jag inte haft ont nu i 4 dagar, skulle jag på återbesök i december. Och nu plötsligt har jag blivit jätteorolig för vad dom ska göra om den inte blir mindre eller om den tom fortsätter göra ont...
    Finns inte så mkt info att hitta på internet heller tycker jag?
    Är det NÅGON som har erfarenheter eller kunskap om sånt här? Vill så gärna veta mer, men vet inte vad jag ska fråga för frågor......
    Kramar

• Svar på tråden Cysta på äggstocken
  • Jenny U

Jag har också drabbats av cystor. Jag fick mina pga att jag åt minipiller. Dessa har alltid försvunnit av sig själva. I somras hittade min gynekolog en äggstor cysta på äggstocken efter att jag sökt för smärtsam och oregelbunden mens. Hon bokade ett återbesök efter tre månader. När jag var på återbesök hade cystan inte försvunnit och hon bokade då in mig på en annan klinik där de hade en bättre ultraljudsapparat. Jag var vid det här laget jättenervös och trodde jag skulle dö om en vecka. När jag var på specialultraljudet hade dock cystan försvunnit av sig själv. Jag slutade äta minipiller i somras och kommer aldrig äta det igen.
    De gör alltid så att de bokar ett återbesök efter en viss tid. Oftast försvinner cystor av sig själv och det tar ju ett tag. I allra värsta fall kan det ju vara något annat än en cysta, och det är ju därför viktigt att de är noggranna när de undersöker detta. Är det t ex en tumör du har måste de ju operera bort den. Har du frågor tycker jag att du ska ringa din gyn. Att gå och vara orolig för något som oftast inte är farligt är jätteonödigt och jag tycker du ska ha rätt att ställa alla frågor du undrar.

• Jessi

Men hur kan dom säkert veta att det inte är det då? En tumör alltså? Och för att den ska bli mindre måste den ju spricka av sig själv väl? Jag har förstått att det inte är nån fara om den gör det om den är liten, för att kroppen tar hand om blodet själv då, men min är stor som en apelsin, och var ska kroppen göra av allt det "skräpet"?

• f.d. Svart brud

Jag har två vänninor som har haft problem med cystor.

Den ena fick börja äta p-piller och då gick cystan tillbaka av sig själv.

Den andra hade två cystor som kommit till av att hon blivit gravid men något gick snett och det blev cystor med hornmaterial inuti (skulle blivit naglar, hår osv av ett barn). Dem fick hon operera bort.

• Jenny U

Jessi.
    En cysta behöver inte spricka för att försvinna. Den kan tillbakabildas, eller hur man nu ska kalla det. Det gjorde min äggstora cysta.
    För att veta om det är en tumör eller något annat så finns tyvärr inget annat än att göra än att vänta.

• Jessi

Hmm, ok. Får väl vänta då... Och jag äter ju redan p-piller...
    Fast tja, det e ju onödigt o oroa sej faktiskt...
    Tack för svaren, ni e för goa...

• TeaSpoon

Jag körde min kompis till akuten för något år sedan för jag trodde hon hade drabbats av blindtarmsinflammation, men istället så hade hon en stor cysta på sin högra äggstock. På henne var det så illa att hon akutopererades och de plockade hela äggstocken, men hon är iaf 44 år och ska inte ha några barn, hur de hade gjort på en yngre vet jag faktiskt inte. Det finns mediciner som man kan få så att man hjälper cystan att gå tillbaka...

• Jojjo

Vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag har haft godartade svulster och även cyster på mina äggstockar. Det har växt tillbaka.. men jag har även opererats för det vid ett tillfälle.

Jag har fått reda på att jag kommer att ha svårare att bli gravid eftersom jag har är så ärrad av cystorna på äggstockarna.

Det är oftast inget farligt även om det gör ont så att man tror man kan dö... Men det gör ont därför att det spänner i äggstockarna eller för att dem har spruckit och det är vätska i buken som inte kroppen har absorberat. Alltså inget farligt. Men fortsätter det att göra ont, ska du för säkerhets skull alltid ta kontakt med en gynekelog för att din barnafödsapparat inte skall bli skadad.

Hoppas att det löser sig, det har det gjort för mig alla gånger som jag trott att jag ska dö för att det har gjort så ont.

Krya på dig - Kram

• Mollie

Min syrra har åxå haft problem... Hennes har försvunnit av sig självt men hon fick lov att medicinera sig sist. Inte farligt men ack så obehagligt!

Lycka till och hoppas att det kommer att gå bra!

M.

• Anonym

När man gör u-ljud så ser man om cystan innehåller vätska eller "fast vävnad". Vätska= cysta( ej tumör). Alltså, man behöver INTE gå och vänta för att se vad som händer!

• Jenny U

Mmm, fast jag var tvungen att vänta innan de kunde avgöra om det var något farligt eller inte. Min gyn sa att hon trodde inte det, men kunde inte säga säkert.

• Jojjo

Det stämmer att det kan ta ett litet tag innan dem vet. Jag har med fått vänta...
    Fast var inte oroligt, det ordnar sig.

• Blivande brud

jag skulle ha min mens och trodde att jag fick den med de vanliga tillhörande mensvärkana men ack så fel efter 1dag fick jag så fruktansvärt ont att jag bara satt och stortjöt inte bättre vardet att vi precis kommint hem från cypern och bilade hem ca 35 mil medans jag satt och hade ont åkte till min läkare när vi var framme som satte mig i ambulans och in jag åkte till operation där det visade sig att jag hade en brusten cysta. De tog bort resterna från den och sedan var det klart , efter det har jag haft väldiga hormonförändringar så att min mesn nästan aldrig kommer så jag har fått pillret provera för att få igång den igen. JAg anser ju att jag hade otur med detta men det är ju inte alla som har det så och de som har haft/har det dubbelt så värre.

• Josse

Hej Jessi. Hur har allt gått sen du skrev inlägget?

// Josse

Svar på tråden Cysta på äggstocken