• morgondagg

spermiedödande kräm

Bra hjälp apotek och barnmorskor är. De gav upp efter bara några samtal. Men då tog jag saken i egna händer. Och jo visst. Spermiedödande kräm finns i danmark! Jag mejlades med apoteket (det danska då) och de sa att jag inte kan beställa från internet men det kanske går om jag ringer. Så det ska jag testa. Om inte annat får jag turen till helsingör innan skåpet är tomt. ;)

• Svar på tråden spermiedödande kräm
  • Swing

För många år sen läste jag nåt om spermiedödande GLIDMEDEL. Det var tidigare i år nån debatt här om ifall t.ex. Klick innehöll spermiedödande.(Nån ville bli gravid och var orolig). Jag har sedan dess läst noga på många glidmedelsförpackningar i flera butiker och även på nätet. Har inte lyckats hitta något, varken i Sverige eller utomlands. Spermiedödande kräm verkar lika sällsynt. Antar att du har pessar? Lycka till i letandet!

• Pepparmyntan

Spermiedödande kräm fanns för några år sedan receptfritt på apoteket men numer finns det inte. Jag antar dock att det finns att få tag på fast förmodligen receptbelaggt i sverige. Alla som andvänder pesar behöver ju spermiedödande medel. Ta kontakt med en gynekolog om du behöver och hör efter.

• morgondagg

Jag tror inte ni är så insatta i detta. Spermiedödande kräm görs överhuvudtaget inte i sverige längre. Hade som sagt kontakt med en gynekolog i frågan. Och apoteket. Och rfsu.
    Det är alltså inte glidmedel som dödar lite spermier utan sådan kräm man använder till pessar. Absolut inte samma som glidmedel.

• Pepparmyntan

Men det finns val folk som andvander pessar i sverige eller? Hur gor dom?

• Swing

Jag fattade faktiskt direkt att det var KRÄM och inte glidmedel som efterfrågades. Kom som sagt bara att tänka på en tidigare debatt i ämnet. Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg, det var kanske inte relevant.

• Swing

Pepparmyntan: Ja, man kan undra hur andra med pessar gör! Jag har bytt bransch, men när jag arbetade på apotek sålde vi både pessar och spermiedödande kräm.

• Yoni

Jag har slutat med pessar eftersom krämen försvann, vilkte jag tror att de flesta kommer att göra. Skyddet försämras ju markant av att inte ha krämen så... Men det är synd att hormoner är det enda som i princip finns nu (utom kopparspiral och kondom). Själv har jag börjat äta p-piller igen.

• Journalist-Jennie

Hej,

jag ska skriva en artikel för tidningen Femina om just detta med att pessar knappt går att använda i Sverige längre pga att krämen försvann. Om någon av er kan tänka er att ställa upp på intervju får ni gärna mejla mig på jennie.sjogren@femina.aller.se.

Mvh/Jennie, hälsoredaktör på Femina

• Pumpkin

Jag var och provade ut pessar hos BM och bara någon vecka senare fick jag reda på att spermiedödande medel inte finns att få tag på längre. Men som jag förstått det så letar man efter en ny leverantör, så förhoppningsvis kommer det att komma tillbaka så småningom. Tycker det är störtlöjligt att man inte ska kunna använda hormonfria p-medel förutom kondom, vissa tål ju varken hormoner eller kondomer.

Nu kör vi dock med kondom, det funkar för oss

Svar på tråden spermiedödande kräm