• JennyBe

Hur förbereda egen buffé/middag till bröllopet?Vilka rätter?

Jag skulle behöva lite förslag på mat som man kan göra själv i förväg till bröllopet kvällen före eller så ,och sen bara värma på eller servera kallt. Kommer inte på några bra grejer alls som inte känns för vardagligt och trist. Alla menyförslag mottages tacksamt. Även om det finns andra rätter än buffè som man kan förbereda.
    Ioch med att jag inte har någon vill laga mat på "den stora dagen" och helst vill undvika den stora kostnaden med catering så vore det bra med bra och goda recept att göra själv.
    tack på förhand

• Svar på tråden Hur förbereda egen buffé/middag till bröllopet?Vilka rätter?
  • Fru Dolk 19/8-06

Olika sorters pajer, Sallader så som couscous sallad, bulgur sallad, pasta sallad med feta ost soltorkade tomater mm,
    Små piroger med olika fyllningar.

Underbar god pasta sallad som skall serveras kall, godare dagen efter den görs:

Bacon
    Pasta (jag har ofta risonipasta)
    Grillad paprika i olja
    Coctail tomater
    Ruckula sallad (stavning??)
    Vanlig paprika
    ibland slänger jag i lite stekt kyckling också, ibland även mozzarela medans pastan är varm, men då har jag i en annan pasta än risonin.

/ Jannica

• midsommarbrutta

Vi ska göra maten själva, just nu ser förslaget ut att bli potatisgratäng som vi värmer. Kalla marinerade grillade quornfiléer, olika sallader cous-cous tzatziki, bröd och olika ostar osv.

• Hummingbird

Jag och min man hade buffe på vårt bröllop för tre veckor sedan. Maten lagades mestadels dagen innan av min mamma med hjälp av oss. Vi hade hjälp på bröllopsdagen av några som värmde det som behövdes värmas och lägga upp det snyggt och kolla så allt funkade. Jag kan verkligen rekomendera att ha buffé! Det var så avslappnat och bra och vår buffé var otroligt uppskattad! Detta var vad vi hade:

*Grekisk potatissallad
    *Potatis paté
    *Rökt fläskfilé
    *Kycklingfilé inlindade i parma skinka
    *Ostpastajer
    *Lax piroger
    *Skaldjurs mousse
    *Exotiska frukter och vanlig sallad
    *Bröd, kex och smör och ost.
    Det fanns även köttbullar och prinskorvar för barnen.

Till efterrätt hade vi glasstårta och spettekaka. Och lite senare hade vi bröllopstårta som min mamma hade gjort.

• Fluffbullarna

Vi ska också göra egen buffé och än så länge har vi tänkt ungefär så här:

Potatispaté
    Bönsallad/kikärtssallad
    Veg. Pastasallad
    Marinerade oliver
    Marinerad vitlök
    Marinerad fetaost
    Soltorkade tomater
    Marinerade champinjoner
    Två sorters pajer
    Några såser/röror
    Ost och bröd

I stort sett allt går att förbereda minst några dagar innan.

• LeavesOfFortune

Vi hade buffé och lagade maten själva med hjälp av släkten. På vår bröllopsdag hade vi 3 personer i köket som förberedde buffén och sedan var kvar under kvällen. Vi hade t ex
    Chilimarinerade kycklingspett - vi grillade i ugnen och frös sedan in. Serverades kalla på buffén.

Varmrökt lax - bara att plocka ur den ur förpackningen.

Pastasallad - gjordes klar dagen innan.

Dillkokt färskpotatis - vi tvättade potatisen med högtryckstvätten och kökspersonalen kokade den.

Grönsaksfat - bara att lägga upp på fat.

Fruktfat - bara att lägga upp på fat.

Såser - fixades dagen innan.

Panna Cotta - gjordes klar kvällen innan och stod i kylen i festlokalen tills det var dags att servera.

Lycka till!

• JennyBe

vilka bra förslag. Ni tycker inte det va krånglit att fixa maten själva?
    Men har man begränsad ekonomi så har man.
    Hur blir kött och kycklingrätter som steks/ungsbakas för att sedan förvaras i kylskåp och värmas upp på nytt? Blir det gott ändå tro?

Gärna om någon mer har förslag. Eftersom det blir ett vinterbröllop är det bra med lite kryddigare inslag och/eller något småvarmt.

• JennyBe

en fråga till.

Om man köper färdigt kallskuret kött från affären (har en mamma som kan fixa billigt), går det att värma det skivade köttet sen och ha till typ potatisgratäng med sås? Eller är det bättre att behålla det kallskuret?

• Marskatt

Behåll det hellre kallskuret, tycker jag i alla fall.

• Lena+Mattias=sant

Vi långsam uppvärmning så brukar det inte vara några problem. Innehåller rätten vätska så blir uppvärmningen lättare.

• Lena+Mattias=sant

Här kommer några recpet som kan passa på en buffe. Laxen lagas på ett par minuter i ugnen så den är bäst att laga innan servering men citrongrejen kan du göra dagen innan.

Citronmarinerad Lax

800g lax
    saft av en citron
    2 msk olja
    1 krm vitpeppar
    1 tsk salt

Blanda marienaden och lägg i laxen. Låt stå i ca 1h. Vänd fisken ett par ggr. Tag upp och låt rinna av. Grilla i ca 4 min på varje sida.

Potatis och svampgratäng

12 potatisar
    150g färsk svamp
    2 vitlöksklyftor
    1 gul lök
    1 dl hackad persilja
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    2 dl mjölk
    1 dl vispgrädde
    riven ost

Sätt ugnen på 225. Skiva potatis, svamp och den skalade löken. Blanda i en gryta tillsammans med kryddorna, mjölken och grädden. Låt sjuda tills det tjocknar. Bred ut i smord, ugnssäker form. Strö över osten och ställ in i nedre delen av ugnen i 25-45 min.

Ingefärsgrillade kycklinglår

1 kg kycklinglår
    1 dl hoisinsås
    1 dl het chilisås (ketchuptyp)
    0.5 dl honung
    4 msk riven ingefära

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop hoisinsås, chilisås, honung, ingefära. Salta och peppra. Blanda kycklinglåren med såsen. Lägg i en ugnssäker form. Ställ i ugnen på mellersta fasen i 30-40 min tills kycklingen är klar.

Glöggkokta revben

1.5 kg tjockskuret revben
    1 apelsin
    6 dl glögg
    0.5 tsk salt
    10 kryddpepparkorn
    2 tsk rosmarin
    2 tsk soja

Skär spjellet i portionsbitar. Borsta apelsinen och skala den. Pressa ur saften. Koka upp allt utom köttet. Lägg i köttet. Koka i 45-60min tills köttet är mört.

Curryfärs på spett

500 g köttfärs
    1 gul lök
    1 pepparfrukt
    3/2 tsk salt
    2 msk curry
    2 msk chiliså s
    1 dl matlagningsyoghurt
    salt
    bambupinnar

Sätt ugnen på grill. Blötlägg pinnarna i vatten. Skala och finhacka löken. Dela, kärna ur och finhacka chilifrukten. Blanda ingredienserna till en jämn färs.Forma färsen kring 12 pinnar. Grilla i ca 8 min.

• Champis_Sanna

"Lena+Mattias=sant" För hur många pers var den maten? potatis/svamp grattängen lät helt underbar!

• JennyBe

Oj tack för recepten. Flera av dom verkar jättegoda. Tycker laxen och kyckligen verkar extra gott.

Svar på tråden Hur förbereda egen buffé/middag till bröllopet?Vilka rätter?