• Thessia

när skall man berätta?

jag har funderat och undrar när kan man berätta för nära och kära att man planerar att gifta sej? jag och min sambo skall förlova oss den 14 Februari 2007 och gifta oss den 26 Juli 2008 vi blev tillsammans 29 Augusti 2006 det snabba ryck jag vet men både jag och och min sambo känner att vi vill tillbringa resten av vårat liv tillsammans, så snälla kom med råd... KRAM

• Svar på tråden när skall man berätta?
  • Lucia05

Ni har alltså varit ihop i knappt två månader?

• Lucia05

Ni behöver inte berätta något alls. Det märks ju när ni skickar ut inbjudningskorten.

• Vinterbrud feb -07

Det är ju ett bra tag kvar tills själva bröllopet, så det är ju inte direkt någon panik. Tycker ni förlovar er först och berättar det efteråt.

• Vezzla

Förlovningen brukar ju fungera rättså bra i sig när det gäller att avslöja kommande giftemål. Ni behöver inte säga nåt före förlovningen tycker jag.

Får man fråga... varför så bråttom?

• Miisen

Berätta när ni har förlovat er. Om inte annat för att det är så tidigt i ert förhållande. Om jag får komma med mitt lilla råd, så vänta minst ett år innan ni förlovar er. Man kan vara nyförälskade så länge, och efter bara två månader är ni nästan garanterat fortfarande nykära. Det är dumt att fatta livslånga beslut när man har ett rosa moln runt sig som skymmer sikten...

• picachu

hehe...tekniskt sett är ni redan förlovade, om ni bestämt er för att gifta er. Men det är en annan diskussion ;););)

•  Miss Cee

Tycker som flera amndra att ni ska vänta med att berätta något tills ni faktiskt förlovat er "officiellt" sas.

Ska jag vara lite krass så hade jag inte tagit dig på allvar om du var min vän och kom och sa _nu_ att ni ska förlova er och gifta er...Ni har varit tillsammans några månder och det handlar om händelser som ni planerar till nästa och år sedan nästnästa år. Jag tror inget annat än att du/ni menar allvar och så vidare, men risken är att det inte är det intrycket omgivningen kommer att få om ni berättar redan nu. Så jag skulle vänta med att berätta tills det faktiskt är verklighet. För er egen skull, så att ni inte riskerar tråkiga reaktioner...

• tågjäntan

Får jag bara säga en sak. Personligen tycker jag det är lite tråkigt att förlova sig/gifta sig på en officiell högtidsdag. Nu är väl alla hjärtans dag inte så farligt. Men ponera att man förlovar/gifter sig på nyårsafton. SEdan när man vill fira det lite romantiskt bara "vi två", så är det mycket andra fester och trevligheter som händer. Det var ingen kritik, bara någon sak som man kan fundera över rent allmänt.
    Lycka till!
    Förresten, kan rekomendera boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman. Har själv läst den 4-5 gånger och har haft hjälp av den i min relation.

• söta_bruden

Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen här men jag tycker inte att det är något fel i att förlova sig på andra högtider. Det finns en oändlig mängd andra dagar som man kan "vara tillsammans". För mig och min sambo som förlovade oss på just nyårsafton är vi medvetna om att vi kan fira vår kärlek varje dag om vi vill. Jag gillar inte att stirra mig blind på ett visst datum... Bara ett litet inlägg men jag förstår vad tidigare skribent menar...

Thessia: Jag tycker att ni ska berätta om er förlovning när det är "gjort". Skriv in en annons i tidningen och jag lovar att ni kommer få positiva reaktioner. Det är ert liv och ni gör som ni vill. Folk får acceptera det. Sen kanske det är roligt att berätta för familj och vänner om bröllopet när ni kommit lite närmare det datumet. Typ bjuda på middag och säga det då...
    Hoppas att allt blir super! Lycka till!!!

Svar på tråden när skall man berätta?