• tattar-Emma

Magen igen

Har läst massor trådar om magen här, nu har jag själv en fråga som jag inte riktigt hittat svar på i de andra.

Det är så att min mage blivit mer svullen det senaste året. Innan dess var jag svullen kring mens, eller när jag just ätit mycket mat, men rätt platt annars. Nu ser jag gravid ut innan mens, inte optimalt.

Funderar på vad detta beror på. Det kan vara så att jag helt enkelt blivit tjockare, jag har ätit mer och oftare det senaste året, men jag är inte helt övertygad om att det bara beror på det. Sen blev det förstås en hel del godis i vintras när jag tog en massa gamla kurser (plugg kräver godis, och grupparbeten kräver fika) men det är inte unikt för just i år. Jag har till och från alltid ätit mycket sötsaker utan att nånsin gå upp i vikt, men å andra sidan kanske det inte funkar så i all evighet, jag närmar mig ju 30...

De senaste månaderna har jag tränat rätt mycket, och borde alltså förbränna mer än jag är van vid, men jag märker ingen skillnad.

Det jag egentligen funderar på är om det kan röra sig om laktosintolerans eller så. Har hört att det går att få plötsligt, och att man kan bli svullen av det. Men om jag har blivit överkänslig för laktos eller gluten, borde jag bli gasig och bubblig då också, eller kan det hända att magen känns som vanligt men är större? Har läst en del om läkemedel och huskurer som ska lugna ner magen, men är osäker på om det är något för mig.

• Svar på tråden Magen igen
  • Genus

Om det går för länge mellan mina måltider blir min annars platta mage "gravidsvullen" och spänd, det kan också bero på att man äter för lite proteiner, då kan magen svälla upp rejält. Ät ordentligt och med jämna, inte för långa mellanrum, se över ditt proteinintag (särskilt som du tränar). Tror inte det har så mycket med ditt ev. godisätande att göra men kanske byta ut det mot frukt och vatten om du är sugen mellan målen? Kanske nån annan har andra tips! //G

• tattar-Emma

Tack för synpunkterna! Du menar alltså att magen kan skumma sig av ändrade matvanor? Mina har helt klart ändrats sen jag slutade leva på studielån, så det är helt klart en misstänkt faktor i så fall. Ska fundera vidare...

Hoppas nån som är laktosintolerant kan berätta hur det känns, så jag vet om jag kan utesluta det =)

Svar på tråden Magen igen