• Nyfiken gul , nu fru

Bjuden på vinterbröllop- hur klär man sig!!!!!!

I januari är jag bjuden på ett bröllop. Klädsel är kavaj och jag har letat förgäves efter nån bra förklaring på vad det innebär.
    De flesta tidskrifter och siter verkar förutsätta att folk gifter sig till pingst och bär baraxlat och pumps.
    Men hur sjutton klär man sig när det är snö, snålblåst och kanske oväder ute? Och vad har man på fötterna? Pjäxor?
    Vägrar ha på mig mörka och dystra vinterfärger och knallrött förknippar jag med förförelse, det kan jag bära vid en intim middag.
    Långärmat, polokrage och kavaj? Eller finns det nåt snyggt i klänningsväg att ha på sig`?
    Och hur gör man på festen? Ska ha festen ombord på Silja Festival några timmar senare, ska man ha kläderna på sig fram tills man går och lägger sig framåt nattkröken eller ska/får/bör man byta om när man är ombord? Och i så fall till vad?

Jag som själv planerar att gifta mig blev alldeles ställd av denna inbjudan och fick hjärnsläpp och panik över klädseln. Nu står jag på andra sidan inbjudan och hajar noll! Snacka om ombytta roller! *s*
    Snälla. lite tips tack!

• Svar på tråden Bjuden på vinterbröllop- hur klär man sig!!!!!!
  • The Wedding Planner

Det finns massor av snygga klänningar nu! Guldiga, glittriga, mörkare lila - jättemycket fint! H&M har en snygg vinröd (ej knallröd) sammetsklänning just nu. Skitsnygg tycker jag. Inomhus är det ju varmt så oroa dig inte för armar, axlar etc. Ute är man ju inte så mycket så kör dina vanliga vinerkläder och skor. Byt om till inneskor inne.
    Du ska nog inte behöva byta om till festen på båten, man byter ju inte om på "vanliga" bröllopsfester.
    Lycka till! Usch vad vi vinterbrudar ställer till... ;)

• FruF

Hej Nyfiken Gul!

Hade själv bröllop mitt i vintern med snö och kyla etc. För oss som brudpar spelade det mindre roll vad våra gäster hade på sig, för det är ju nästan oundvikligt att inte ha något svart på sig när det är vinter. Man kan ju ha en svart kjol med en festlig topp i en annan färg eller tvärtom, och precis det som sades i inlägget tidigare så finns det många snygga glittriga klänningar till nyår. Passa på och kolla då!?! Många tjejer på vårt bröllop hade en lång klänning med endast axelband och en snygg "sjal" till den t.ex. i organzatyg som är lite skimmrande...
    Du kommer säkert att hitta något jättefint!
    Lycka till!

• Sydneybruden

Om du vill vara snygg skulle jag foresla att du satsar pa en fin klanning med kanske lite arm (eller en sjal som sagt) i lite tjockare tyg, kanske gron eller nagon mellanfarg (alltsa inte tunn skir sommarklanning men inte heller dramatiskt nyarsstuk) och sen ser till att ha en ordentlig! jacka/rock/pals (fusk?!), fin halsduk och handskar for utomhus. Kanske stovlar pa fotterna som star emot sno och blask och sen kan du enkelt byta om till finskor nar du kommit ombord pa baten.
    Pa det viset kommer du att se 'uppkladd' ut hela tiden, bade inne och ute. Ar det ett vinterbrollop far val brudparet for sjutton inse att folk kommer att ha jacka/rock pa sig pa utomhusbilderna! Med kanske skinnandskar till och en sjal i nagon glad farg kommer du att bli saa elegant..

• Julia B

När jag ska på fest/middag, osv på vintern brukar jag ha så mycket av festkläderna på och sedan byta till resten när jag kommer fram. Är det snö och kallt så går jag hellre dit och hem i vinterkängor och täckbyxor än att frysa häcken av mig. Åker jag bil/taxi så kanske jag bara tar min långa kappa över festkläderna, men defintivt kängorna.

• Charlottsky

Kavaj kan ju även innebära snyggare byxor så fryser man i klänning finns det ju möjligheten att ha ett bar snygga festbyxor och en vacker långärmad top till det.

Klänning med jacka är ett bra alternativ, det har jag haft på vinterbröllop, valde en sammetsjacka och det blev både snyggt och varmt. Långärmad klänning fungerar ju det med.

Festskor kan man ju ha med sig och byta om till på festen, jag har haft stövlar i kyrkan och bytt om till finskor på festen när jag varit på vinterbröllop.

• Nyfiken gul , nu fru

Jaha ja.. Då fick man lite nya tips att tampas med.
    Ska ut och titta redan nu för skojs skull och se om jag kan åtminstonde hitta en vettig modell att använda mig av.

Byxor vägrar jag att använda, tycker rent personligt att det inte hör hemma på ett bröllop oavsett om byxorna är i läckert siden med strass eller svarta kostymbyxor. Känns så vardagsbetonat på nåt sätt. Men det är upp till var o en givetvis. Men JAG bär inte byxor till fest.

MEn kanske nåt glittrigt? Hmmm....

Nåt tips om vad man INTE ska ha på sig på ett bröllop/vinterbröllop? Sommarkläder, vitt,svart och rött fattar jag ju givetvis, men annars?

• ulrika 30/11

Debenhams har jättefina, mer vintriga klänningar!

• mariao

Då jag själv gifter mig i vinter att jag föreslagit för mina vänner att klä sig som de gör på nyår. Finns massor av fint glittrigt och annat festligt i butikerna just nu och allt är inte små linnen med "spagettiband". Till och från festen/kyrkan kan man ha vinterskor och sedan byta om till "inneskor", såsom jag själv planerar att göra som brud.

När det gäller färger så tycker jag att man kan ha svarta detaljer på ett bröllop, bara det ej är övervägande. Rött är väl en jättefin vinterfärg (mörk rött, vinrött mm)om det ej är tomterött.

/mariao

Svar på tråden Bjuden på vinterbröllop- hur klär man sig!!!!!!