• Bröllopstokiig

Tal till bruden

Jag är sent ute med att skriva mitt tal. Finns det någon som kan tipsa om ett fint tal till en nära väninna som man sedan kan komplettera för att göra det mer personligt? Jag var på ett annat bröllop där en gift väninna, som jag själv, hade gjort ett survival kit för brudparet där olika småsaker presenterades. Det var jättefint, kul, trevligt och annorlunda. Har någon annan varit med om något liknande och kan tipsa om ingredienser? Kanske är det tom. en klassiker som någon kan ge mig?

• Svar på tråden Tal till bruden
  • Bröllopstokiig

Hej Väninnan!

Kan Du inte få tag i en film (typ projektorfilm som föräldrarna alltid filmade med, super 8 eller vad det heter) om bruden och klippa ihop eller visa som den är när hon var liten och sedan dra paraleller om hon tex. lekte med fotboll på filmen och spelar fotboll i dag etc. Då slipper du tala alltför mycket.

Enkelt att sätta upp med ett lakan i bakgrunden eller något.

Jag var på ett bröllop i Norge och där hade dom gjort en film om brudgommen och den var hysteriskt rolig.

Lycka till iallafall!

• Bröllopstokiig

En kompis till mig höll ett rätt så roligt tal när en vän till henne gifte sig; Hon skrev ett brev som skulle föreställa komma från bruden och som innehöll några roliga saker som hörde bruden till....

T e x hade bruden varit jätteorolig innan vigseln att alla gästerna skulle komma till fel kyrka och då hade min kompis skrivit "Vad du än gör så kom inte för sent till kyrkan, var där MINST en halvtimme innan för säkerhets skull och åk inte till FEL kyrka, jag vet att du brukar ha svårt för att ha koll på sånt".

I brevet berörde hon även en del pinsamma saker som bruden hade gjort tidigare i sitt liv genom att baka in det i brevet; "Och vad du än gör, nämn inte den gången jag....".

Jag tyckte att det lät som en jättekul grej och om det är en nära väninna till dig så känner du väl henne rätt väl? Och att skriva ett brev är ju inte så svårt.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

När en av mina allra närmaste och käraste väninnor gifte sig lät jag göra en extranyckel till min lägenhet som jag överlämnade i slutet av mitt tal. Liksom för att markera att hon och hennes man alltid är välkomna hem till oss och ska känna sig som hemma där. Talet jag höll var väldigt kort och handlade om de saker jag tycker gör henne speciell och vad det är som gör att hon är en så nära och viktig vän. Hon blev jätterörd och har tackat flera gånger får talet.

Det här med att nämna pinsamheter tarvar verkligen att man känner varandra tillräckligt väl för att kunna hålla balansen och absolut inte överskrida gränsen för vad som är roligt för brudparet. Skräckexemplet framför andra var på ett bröllop jag var på där brudens bästa vän sjöng en sång och räknade upp alla namnen på brudens expojkvänner...

Nej, bäst att det är en smakfull blandning (små)pinsamheter om man väljer den vägen! Då kan det bli skoj.

Det finns ju en hel del teman att spinna på. Ett som jag tycker är ganska fint är "Utan dig..." och så nämner man en massa saker som man inte hade fått uppleva eller lära sig utan brudens existens. "Utan dig hade jag nog aldrig fått reda på hur man äter sig mätt för femton spänn om dagen", "Utan dig hade jag aldrig fått upp ögonen för hur man dansar bäst på en bardisk", typ.

Lycka till och glöm inte att krama bruden samt utbringa en skål för brudparet efteråt!

Svar på tråden Tal till bruden