Vad är ett måste att se i Barcelona?
Min man och jag har tänkt att åka på en liten "smek-weekend" till Barcelona. Vi har vissa planer på vad vi vill se. Men vad får vi absolut i n t e missa?
Min man och jag har tänkt att åka på en liten "smek-weekend" till Barcelona. Vi har vissa planer på vad vi vill se. Men vad får vi absolut i n t e missa?
Gotiska kvarteren!
Jag tycker att ni ska gå ner till Barceloneta, vid havet, och äta på en riktigt fin fiskrestaurang - enormt bra mat!
Utöver det, snurra som sagt runt i den gamla delen av stan eller gå upp till Grácia om ni gillar små, bohemiska pubbar.
Håller däremot borta från Raval och se till att inte vifta med kameror, mobiler eller plånböcker. Ha inga sådana saker synliga eller i bakfickor! Det blir så mycket mysigare om man slipper bli rånad. :)
Vill ni se Gaudíbyggnader är ju inte de svåra att hitta, så dem behöver jag inte tipsa om. ;) (Taket på La Pedrera är nog det som tar minst tid, men ger stor utdelning.)
Marknaden på ramblan är ett givet stopp om den är öppen och ni vill införskaffa en mysig picknick. Annars är restaurangerna på ramblan överdrivet dyra, som så ofta i turiststråk.
Om ni har en långweekend på er, åk till någon vingård och provsmaka cava - Freixenet eller Codorníu, exempelvis.
Faktiskt så är jag en av dom konstiga människorna som rekommenderar att hänga längs Ramblan, mest för att jag inte kan spanska och det var typ bara där vi kunde göra oss förstådda (dom är inte så haj på engelska i Barca). Hittade en jättemysig restaurang längs Ramblan, en bit ovanför Placa Catalunya, som hette El Glop. Hovmästaren var supertrevlig och maten var underbar. Och det var absolut INTE överpris
Om det var ovanför Placa Catalunya var det ju inte på ramblan. :) Antar att ni var på Passeig de Gracia. Det ligger en hel radda fina tapasrestauranger där.
Åh förresten, ska vi snacka överpris så vill jag varna dig för att äta på Corte Ingles, snacka om överpris för otillagad mat!
Buslinna: Hehe, my mistake. Det var naturligtvis Passeig de Gracia. Minnet är bra men kort Hur som helst - häng mitt i stan, då förstår folk vad du säger
Åh vad härligt att åka till Barcelona! Det är en underbar stad!
Den magiska fontänen som kör ljus-/musik-/vattenshower ett par gånger varje kväll är rätt häftig. Minns tyvärr inte var den ligger just nu men det var lite utanför citykärnan.
Saluhallen, La Bouqeria, är ett måste om man är matintresserad.
Att åka upp till berget Tibidado lär vara trevligt, men har inte gjort det själv.
Sedan bör man äta tapas i alla olika former. Tänk bara på att middagstid är ca kl 22 och många restauranger öppnar inte förrän kl 20.
Utöver det ovan nämnda skulle jag också rekommendera stadsdelen El Born, speciellt på kvällen. Där finns massor av bra tapasställen och mysiga barer.
Vi förlovade oss i Barcelona, i Park Guell
Vi var oehört turistiga och tog "Hop-a-long" bussen och det gjorde att vi fick en överblick av staden. Missa inte Camp Nou är vårt tips såvida man inte är en fotbollshatare. Jag tillhör den lättare delen av den kategorin men fann behålling i det hela
Gamla Staden med sina mysiga kvarter att strosa i och ta en kaffe på ett kafe.....*mysigt*
Men närheten till havet och stranden är en bonus om man eftersöker romantik. Finns en hel del mysiga restauranger i det området.
Ha en underbar weekend!
Åååå Barcelona - vilken underbar stad!!
Min make jobbade i Barcelona i 3 mån och jag i 3 veckor på hösten 2000. Jag var gravid då så att äta kl 22 var inget alternativ och eftersom min man inte tål cigarettrök så åt vi (ofta) middag på Hard Rock café så jag har inga tips vad det gäller maten.
I övrigt så Sagrada Familia såklart, överhuvudtaget Gaudís byggnader (finns ett museum i en av hans lghter), Parc Guell, och konserthuset bara MÅSTE du ta en guidad tur i!! Det är helt otroligt med alla dessa blommor i olika former, "solen" i själva konserthallen består av jag-vet-inte-hur-många små mosaikbitar.
Ett varningens finger dock, jag blev lurad/rånad av två zigenerskor - de kom fram och gav mig en nejlika och pratade om att det skulle vara ngt uppträdande vid kyrkan. Jag försökte ge tillbaka nejlikan hela tiden men istället så tog de fram en 1 pesetas och viftade med och helt plötsligt kunde de inte engelska längre och jag går emot alla mina instinkter, magkänsla och allt (hela kroppen markerade att ngt var fel) och tar fram plånboken. Medans jag håller i den och hon rotar i myntfacket så snor hon samtidigt sedlar ur sedelfacket, vilket jag inte såg då - det tog ett tag innan jag förstod (några sekunder) men de var då redan långt borta....
När jag gråtandes (2000 SEK i pesetas fattigare) springer in i närmsta butik, säger de bara "du skall bara fortsätta gå när zigenare kommer fram, inte prata med dem - ingenting" hemskt men sant. Och när jag kommer ner till polisen får man "kryssa" vilket folkslag det var....och de upprepade vad de anställda i butiken sagt. Så när någon kommer fram och är påstridig, börja inte diskutera, stanna inte ens och lita på din intuition - bara gå.
Men för att avsluta: det är en fantastisk stad och något jag minns mycket väl var den fantastiska glassen (sa jag att jag var gravid *s*)
Åh tack så mycket för alla förslag! Jag blir bara mer sugen på att åka nu :)
Ska boka flyg + hotell idag. Vi åker i början av december. Så har ni mer idéer om ställen vi inte får missa. Skriv gärna dem här. Tack!
Vi är ett gäng som troligen åker till Barcelona i maj nästa år. Är det dyrt att leva där? vilka hsitoriska platser finns det att se på?
*puff-i-l-i-puff*
Någon som hasr tips på någpt trevligt hotell i Barcelona, vi vill bo centralt och mysigt till rimlig peng.
Lääängtar dit nu efter att läst alla inlägg. Tapas är fantastiskt!!
*puff-i-l-i-puff*
OOOOOOOOH nu vill jag oxå åka. Älskar Barcelona, sån underbar stad. Jag kan tyvärr inte rekomendera några hotell eftersom varje gång jag har varit där så har jag bott en bit i från staden. Första gången bodde i Vilanova. Undebar liten charmig stad. Andra gången var vi bara där en dag på uttflykt då vi var på semester i södra *Frankrike och sista gången bodde vi I Ileida, en längre bit bort inåt landet.
Här är ställen jag besökte då jag var där.
Montserat, Ligger en bit utanför. Montserat betyder "sågberget" tror jag. Det var så jag uppfattade det. Väldigt imponerade, torts att det var dimma den dan jag var där så vi missade utsikten.
The Sagrada Familia, är ju ett måste om man är i Barcelona. Så hima fin. Man kanske inte behöver gå in nödvändigtvis. Man gå förbi där absolut!!
Museu d'Art Modern som ligger vid Parc de Montjuïc är oxå ett måste. Hela vägen upp dit och så får man ju utsikten över stan. Det finns rulltrappor så man slipper gå i trappor och tappa andan. (för de lata)
Sen har man Passeig de Gràcia hela vägen ner till Colombus Statue och hamnen... äta en bit mat. Och kanske gå till akvariet, som inte är ett måste men om man ändå är där och inte har nåt annat att göra.
Och Själklart så ska man shoppa shoppa shoppa.. Ska du köpa skor så rekomendera jag att du kollar de flesta skobutiker först innan du köper dina favvo skor. För att du kan hitta billigare. Jag gjorde det misstaget att köpte de, en gata längre ner hitta jag samma par skor men ca 15 euro billigare.
Zara, Masimmo dutti & MNG är grymt mycket billigare där. osv osv....
Hoppas att du får underbart roligt där.
Glader34 - jag vet inte vad som är ett rimligt pris för dig, en del vill ju inte betala mer än 20 euro per natt, men vi bodde på ett hotell som vi tyckte hade ett rimligt pris, runt 85 euro per natt har jag för mig. Det hette Hotel Urquinaona (www.hotelurquinaona.es), hade bra standard och låg jättebra nära Placa Catalunya och dom gotiska kvarteren.
Jag har ett jättebra restaurangtips: La Crema Canela vid Plaça Reial. Rimliga priser och supergod mat.
Man måste visserligen boka bord i förväg, men min erfarenhet var att det behövde man alltid göra på de bra restaurangerna.
Ni måste ju bara se La Sagrada Familla (vet inte exakt hur det stavas) . Det är hela anledningen till att jag sedan 10 år drömmer om att få åka till Barcelona.
Det finns en site nååågonstans på nätet där man kan besöka virually hela barcelona, man går på en karta och kan vända sig om och se åt alla håll typ. Iiiingen aning om var på nätet, men det går säkert att hitta för den nyfikne.
Gaudi har gjort mycket fint att se i Barcelona. (Balkonger t.ex! ) Jag hoppas att jag en dag får komma dit.
Telemarkgrrl: Tack för tipset, ska genast kolla upp det! Jag riktigt längtar efter att få åka nu, särskillt eftersom det kommer att bli en del av vår bröllopsresa.