• vidhavet

Frieriet och ring

Hej!

Jag håller på att förbereda mitt frieri men är lite rådvill då detta ju inte sker varje dag direkt.
    När jag går ned på knä och ber om att äkta min älskade skall jag då ha ringen köpt och färdig?

Jag är lite osäker på om vi kommer ha ett kyrkobröllop eller göra det till en liten fest och lång resa.

• Svar på tråden Frieriet och ring
  • Beckie_

Hej!
    Vad kul att du planerar friande, grattis! =)
    Vad gäller ringen kan det ju vara lite svårt att hitta exakt rätt, dels är det ju knepigt med storlek eftersom det är så viktigt att det blir precis rätt, och storleken kan skilja lite beroende på hur bred ringen är. Dessutom vill din blivande kanske vara med och välja ut...
    Jag tycker att man kan fria helt utan ring om man känner för det, eller så kan man ju köpa en billigare ring som föhoppningsvis kan flyttas till ett annat finger när ni tittat ut de "riktiga" ringarna.
    Lycka till med frieriet och hoppas att du finner en bra lösning!

• caprea

min man friade utan ring, sen gick vi o valde tillsammans...

vill man ha en ring kan du ju köpa en för 5:- i en sån där apparat... lite gulligt tycker jag...

• vidhavet

Här går det minsann undan. Tack!

Jag tycker att också att det kan vara lite småkul med en femkronorsringa mest för symboliken och att vi sedan väljer ihop.

Till en gammalmodig och kanske lite mossig detalj men är det alldeles fjantigt att be hennes pappa om hennes hand??

• viktualia

TS frågade: Till en gammalmodig och kanske lite mossig detalj men är det alldeles fjantigt att be hennes pappa om hennes hand??

Det beror på hur hon är och hur hon uppfattar sånt. Själv hade jag blivit rätt sur på min m2b om han hade gjort något sådant. Vem jag väljer att leva med är bara MIN ensak. Jag ser inte NÅN romantik i att blanda in min PAPPA i det hela.. så hade det handlat om mig.. näe usch...

• vidhavet

Jag är rätt övertygad om att hon skulle ta det bra och med glimten i ögat. Jag tycker själv att det är en rätt trevlig tradition även om också den är av ren symbolisk karaktär.

• Fru Cinderella

Du kan ju ha förberett att gå och välja ut ringar på stan redan efter frieriet.. om du vill och sen kanske gå och äta eller vad ni nu känner för..

• Fru Cinderella

Viss butiker lånar även ut en så-länge-ring om man lovar att handla där sen.

• viktualia

vidhavet - dåså! då kan du väl göra det.

grubblar bara över poängen med att ägna sig åt att bevara lätt förnedrande traditioner.. men luften är fri och man ska göra sådant som man själv och omgivningen mår bra av! DET är det viktigaste!!!

• Frodo

Hos vissa guldsmeder får man låna en tills-vidare-ring utan att man behöver lämna nån garanti att man ska handla där. Självklart önskar väl guldsmeden det men är det en schysst smed så lånar han ut ringar ändå.
    Och jag tycker absolut att ni väljer ringar tillsammans efter frieriet.
    Lycka till!

Svar på tråden Frieriet och ring