• Ostbågen

Fläck på handen.

Upptäckte för någon månad sedan en pytteliten fläck på handryggen. Denna fläck har sedan vuxit och blivit mörkare. Den är absolut inte stor, ca 3x3 mm. Ser nu precis ut som ett litet födelsemärke. Kan man få födelsemärken i den här åldern (är 21 år)? Funderar på att kanske gå till läkaren, man kan ju inte hjälpa att fundera på cancer. Har (tyvärr) solat en hel del solarium och det sägs ju påverka huden negativt. Borde jag oroa mig?

• Svar på tråden Fläck på handen.
  • anne på grönkulla

Om du är orolig så föreslår jag att du vänder dig till din vårdcentral för att få den borttagen och analyserad. Det är ganska lätt - jag tror du kan gå på öppna mottagningstiden.

• ninjan

jag tror att man kan få födelsemärken genom hela livet. Har fläcken växt och blivit mörkare tycker jag absolut att du ska gå och få den undersökt och borttagen. Att ta bort ett märke är ingen stor och svår procedur, det brukar gå jättesnabbt! Ta tag i det genast imorgon, så du slipper oroa dej!

• Ostbågen

Ja, jag tror faktiskt jag ska göra det. Känner att jag blir mer o mer orolig för varje dag som går. Kan man gå till vårdcentralen utan att beställ tid? Brukar alltid vara flera dagars väntetid på vår vårdcentral... Att åka till akuten i stan är kanske helt slöseri med tid för de hänvisar mig säkert bara till min vårdcentral.

• klotjohanna

Jag har fått många nya leverfläckar på de mest konstiga ställen och jag är 24 så det är nog alldeles normalt. Däremot var jag på vårdcentralen och tog bort dom för säkerhets skull. De skickade iväg dom på analys men dom var inte farliga.
    Det är säkert ingen fara med dina fläckar heller men känner du dig orolig så tycker jag absolut att du ska gå och visa dom.
    Lycka till!!!!!

• Ostbågen

Fick tid i morgon klockan 12. Jag vill ju dit nu! Fast jag ska vara glad att jag fick tid så snabbt ändå, här är alltid flera dagars väntetid annars. "Jag avsätter en kort tid för dig så får läkaren titta lite snabbt" sa hon. Jaha, det kändes ju bra....
    Suck, ibland önskar man att man bodde i stan igen. Där fick jag alltid tid nästan direkt. Fast det här är ju inte akut, det förstår ju jag också, men ändå! Vill inte behöva vänta.

Svar på tråden Fläck på handen.