Normalt eller "inbillning"? (obs! långt!)
Usch är så himla less på min mens! Var till Kina, Hong Kong o Australien för fem år sen och då började en massa strul... Innan dess har jag alltid haft en VÄLDIGT regelbunden mens. Började med att mensen blev sen o kom drygt två veckor för sent som en störtblödning på planet hem från Melbourne. Sen har det bara varit trassel! Blödningen kan vara allt ifrån 2-14 dagar o uppehållen är mellan 36 timmar o 40 dagar.
Blev gravid med vårt första barn för ca fyra år sen, och då talade barnmorskan om för mig att så oregelbunda blödningar kunde man faktiskt inte ha! Så alltså hittade jag bara på (för att jag inte visste exakt när jag blivit gravid...). Efter jag fött barn tog det ett bra tag att få tillbaka mensen o sen blev det samma strul igen. Suck! Blev gravid igen för ca två år sen o rätt snart efter förlossningen blev jag rekommenderad p-spruta o testade det. Fungerade perfekt! Men å andra sidan så ammade jag ju också... så fort jag slutat amma började eländet om igen! Och till råga på allt fick jag extremt mycket akne (tycker jag själv i alla fall) i ansiktet o även i hårbotten ibland.
Givetvis slutade jag med p-spruta så fort som bara gick, men mina besvär har då rakt inte gått över... Är bara så himla jobbigt! Man är ju liksom aldrig sugen på att mysa längre... Har dessutom fått mensvärk, fast jag aldrig haft det tidigare. Surt!
Är dessutom helt utan preventivmedel för tillfället o vill INTE ha fler barn just nu... P-piller får jag mer migrän av, minipiller blir jag tydligen gravid av trots att jag äter dem på sekunden rätt o p-sprutan var ju inget vidare heller. Med de blödningar och den mensvärk jag redan nu har så känns inte spiral som ett alternativ heller.
Hjälp mig - vad ska jag göra? Kan tillägga att jag är över 30 o tyckte att jag kände min kropp bra innan det här hände. Fick en "second opinion" av en annan barnmorska (per telefon, när jag hela tiden måste avboka cellprovet p g a blödningar) i våras: ja, så kan du ju inte ha det, det är faktiskt inte möjligt att det är på det vis du beskriver, vill du träffa en kurator o prata om hur du har det hemma?
Grrr!!!