• petruschka

Sy underkjol?

Jag sydde min långa slöja för ett tag sen och blev så nöjd att jag ska försöka mig på att sy underkjol också. Jag har tänkt mig en i tyll, inte med ringar. Är det någon som provat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Sy underkjol?
  • bulldog

Min svärmor hjälpte mig med att sy underkjol, det blev tre stora tyllvolanger på den understa kjolen som vi gjorde i bomull. Tror vi använde 15 eller 20 meter tyll... Det blev jättebra, men för att kunna gå ordentligt utan massa tyg och tyll mellan benen så sydde vi in en ring långt ner. Den behövdes nog egentligen inte för vidden.

Har tyvärr ingen bild uppe på min, men på den här sidan fanns den vi utgick i från:
    http://www.jupon.com/petticoats.html#
    Skulle kostat 1300 kr att köpa!

Obs, vi gjorde inte som Jupon utan satte tre separata tyllvolanger (50 cm) med kanske 15 cm emellan (modell "julgran" om du förstår hur jag menar). Det blev rätt bra med volym!

• petruschka

Alltså, tyget är ju 3 m brett när man köper det. Behöver man köpa 20 m tyg?? det låter väldigt mycket. Var varje tyllager (50 cm brett) bara ett lager tjockt? Hur mycket på ett ungefär behövs runt om, dvs hur mycket rynkas. Dubbelt så långt som omkretsen?

• bulldog

Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att en volangvåd var 10 meter. Det blir MYCKET rynkat... Det var nog största kruxet, att få fast allt "rynket" på underkjolen.

Men hur mkt vidd vill du ha i kjolen? Jag provade färdiga underkjolar med min klänning och insåg att jag ville ha en rejäl underkjol, svärmor var tveksam(att den skulle vara så stor) men vi tänkte att vi syr på mer tyll tills jag blev nöjd ;)

• petruschka

Nja, jag hade nog tänkt mig ganska lite lyft i kjolen. Min brudklänning är a-formad och, ja inte snäv kanske men det är inte så mycket vidd i tyget. Jag vill mest få ett litet lyft. Har du någon bild på din klänning så kanske jag får ett hum om hur mycket tyll jag behöver?

Svar på tråden Sy underkjol?