• Help

Rosenblad - färska eller torkade?

Vi har tänkt oss att dela ut små påsar eller kuvert med rosenblad som gästerna får kasta utanför kyrkan istället för ris. Vilket blir bäst att använda, färska rosenblad eller torkade? Man har väl inte direkt tid att sitta och plocka kronblad på bröllopsdagen...

• Svar på tråden Rosenblad - färska eller torkade?
  • serendipity

Var nyss på ett bröllop som hade torkade rosenblad att kasta på brudparet. De ställe ena toastmastern med en stor korg full utanför kyrkan så alla kunda ta lite innan de gick för att gratta brudparet.

• Julia B

Jag vet inte hur mycket ni har att fixa dagen innan, men det går ju att plocka bladen då och ställa svalt över natten. Vi fixade festen själva och rationaliserade bort allt som vi inte var tvungna att göra dagen innan. Därför blev det torkade rosenblad som jag samlade på hela året innan-smidigt att sprida utgifterna och inte så mycket jobb samtidigt.

• f.d. Svart brud

Rekommenderar INTE torkade rosenblad. Var på ett bröllop där där rosenbladen var torkade och de landade överallt utom på brudparet, det fanns ingen tyngd i dem. Till slut fick brudens far ta korgen och hälla kronbladen över dem.

Själva hade vi färska kronblad som vi beställt av vår florist, hon och min blivande tog av bladen på bröllopsmorgonen (det tog bara 5 minuter för 4-5 liter) och sedan låg de i plastpåsar tills alldeles före viseln, då jag hällde över dem i en korg.
    Det gick utmärkt att kasta dem och det blev vackert på fotografierna. Vi hade även färska kronblad på festborden.

• Julia B

Jag vill bara tillägga att vi hade våra torkade rosenblad som bordsdekoration, inte istället för ris.

• nygift C

Tidigare har någon sagt att färska blad, tillsammans med fukt/regn och otur gav hennes klänning fläckar, såg ut som rödvin tydligen. Var försiktig...

• Help

Någon som vet hur många rosor det går åt/vad kostnaden kan bli för rosblad till ca 60-70 gäster?

Svar på tråden Rosenblad - färska eller torkade?