• Help

Riktiga blommor på tårtan?

Läste någonstans att man kan använda riktiga blommor som dekoration på tårtan. Är det någon som har gjort det? Det blir inte fula färgfläckar om man har en kritvit tårta? Det blir ingen dålig smak på tårtan av det eller så?
    Är det något särskilt man bör tänka på när man ska använda färska blommor?

• Svar på tråden Riktiga blommor på tårtan?
  • Sofia

Jag pluggar till florist just nu och vi tranar jattemycket pa att gora tartdekorationer med levande blommor. Nagot som ar bra att komma ihag ar att man ska inte anvanda murgrona eftersom det ar giftigt. Prata med en florist om hur du hade tankt dig din tarta, han/hon borde kunna ge dig mer rad.

• f.d. Svart brud

Det finns många ätliga blommor att dekorera med dessutom.

Rosor, nejlikor, gurkört, indiankrasse, gökärt, violer osv. Listan kan göras lång.

Ett tips för annorlunda dricksvatten på fest är rosenvatten. Man tar en vacker ros (de som luktar gott har mer smak), kapar stjälken och lägger den i ett glas och häller vatten på. Får det dra en stund så smakar det lite rosor om det. Gott faktiskt.

• Help

Tack för tipsen! Vilken bra idé, f.d Svart brud, med rosenvatten... kanske kan lägga någon ros i tillbringare med vatten?! Borde ju bli fint om inte annat *s*

• Vit Brud

Riktiga blommor på tårtan låter super fint! Speciellt om ni tänkt ha rosenblad istället för ris till gästerna att slänga på er, då kan ni ju använda motsvarande rosenblad på tårtan.
    Däremot skulle jag nog själv undvika rosenvatten, dels för att det går åt mycket vatten under en lång bröllopsmiddag och alla kanske inte gillar idén, och dels för att jag tycker att det låter äckligt. Lite som att dricka ur vasen där blommorna stått, blää.
    Glöm inte allergiker, då någon frågar efter allergier till en bröllopsmiddag tänker jag inte i alla fall på mina växt allergier, björk etc. Många astmatiker klarar heller inte av potpourier med tex torkade rosor.