• Help

Riktiga blommor på tårtan?

Läste någonstans att man kan använda riktiga blommor som dekoration på tårtan. Är det någon som har gjort det? Det blir inte fula färgfläckar om man har en kritvit tårta? Det blir ingen dålig smak på tårtan av det eller så?
    Är det något särskilt man bör tänka på när man ska använda färska blommor?

• Svar på tråden Riktiga blommor på tårtan?
  • Sofia

Jag pluggar till florist just nu och vi tranar jattemycket pa att gora tartdekorationer med levande blommor. Nagot som ar bra att komma ihag ar att man ska inte anvanda murgrona eftersom det ar giftigt. Prata med en florist om hur du hade tankt dig din tarta, han/hon borde kunna ge dig mer rad.

• f.d. Svart brud

Det finns många ätliga blommor att dekorera med dessutom.

Rosor, nejlikor, gurkört, indiankrasse, gökärt, violer osv. Listan kan göras lång.

Ett tips för annorlunda dricksvatten på fest är rosenvatten. Man tar en vacker ros (de som luktar gott har mer smak), kapar stjälken och lägger den i ett glas och häller vatten på. Får det dra en stund så smakar det lite rosor om det. Gott faktiskt.

• Help

Tack för tipsen! Vilken bra idé, f.d Svart brud, med rosenvatten... kanske kan lägga någon ros i tillbringare med vatten?! Borde ju bli fint om inte annat *s*

• Vit Brud

Riktiga blommor på tårtan låter super fint! Speciellt om ni tänkt ha rosenblad istället för ris till gästerna att slänga på er, då kan ni ju använda motsvarande rosenblad på tårtan.
    Däremot skulle jag nog själv undvika rosenvatten, dels för att det går åt mycket vatten under en lång bröllopsmiddag och alla kanske inte gillar idén, och dels för att jag tycker att det låter äckligt. Lite som att dricka ur vasen där blommorna stått, blää.
    Glöm inte allergiker, då någon frågar efter allergier till en bröllopsmiddag tänker jag inte i alla fall på mina växt allergier, björk etc. Många astmatiker klarar heller inte av potpourier med tex torkade rosor.
    Rosenvatten är kanske gott till en lätt sallad eller nåt sånt, men kolla med kocken ifall han/hon tycker att det är ok att servera rosenvatten till varmrätt etc.
    Vill inte förstöra era idér men tänk på att alla konstiga/udda/extra idér inte alltid är så bra.

• Fru Lydahl

Vi hade färska blommor på vår tårta jätte vackert. Vi hade rosa rosor och murgröna och det var ingen som dog murgrönan i tårtan. Man ska ju inte äta den... Jag har även varit på andra bröllop där man haft murgröna på tårtan. Jag skall strax lägga ut bilder på vår hemsida med tårtan om ni vill se, men den finns inte där just nu. Skall försöka hinna i kväll. Här är adressen:
    hem.passagen.se/mily

Lycka till!

•  JP-

Vi hade också levande blommor på tårtan. Självklart samma som i brdbuketten Mao rosa-vita liljor och lite grönt. Jättevackert och effektfullt (och billigt var det också..)

Det blev inga fläckar på tårtan då blommorna lades på strax innan servering!

• Help

Fru Lydahl och JP,
    Hur gjorde ni när ni dekorerade med färska blommor? Lägger man bara på dem eller behöver man stoppa dem i oasis eller liknande först?

• Eva M

Help,

vi dekorerade med rosenblad och halvt utslagna rosor, klippte av dem på morgonen, la i plastpåsar och sprejade med lite vatten. De förvarades svalt och höll sig bra hela dagen, lades på tårtan c:a en kvart före servering. Blev jättefint!

E

• Grodan

Vi hade röda rosor och murgrönor (visste inte att det var giftigt, men som tur var åt ingen av dem...) på vår vita tårta. Det var jätte fint.

• Fru Lydahl

Vi beställde tårtan färdig med blommor på. Men blommorna plockades av allt efter som tårtan blev uppäten och sparades för oss.
    Och jag kunde då se att de var sammanbundna med en ståltråd 2-3 rosor med några kvistar murgröna med kortskaft som de bara stack ned i tårtan. Varje våningsplan hade en "knippe", för övrigt var tårtan i vit marsipan. Ledsen men har ej hunnit lägga ut på min hemsida ännu. Ska försöka i helgen.

M

• Help

Fru Lydahl,

Vilken jättefin tårta! Var fint med murgrönan som slingrade ner på bordet.

• Fru Lydahl

Tack!
    Vi dekorerade borden med murgröna och rosa rosor i små skålar också.

• Anonym

Hejsan!

Är det någon som vet om hjärtan på tråd är giftiga. Har tänkt ha det som bordsdekoration och då skulle det vara häftigt att ha samma på tårtan.

Svar på tråden Riktiga blommor på tårtan?