• chiqitita

Har ni haft ofarliga knölar i bröstet??

Jag hade två i ena bröstet för ett tag sen. Dom gjorde en biopsi och den ena sprack då och den andra var ofarlig. Den lämnades kvar i bröstet eftersom det inte var någonting.
    Sen gick jag sex månader senare och gjorde ett mammogram och allt var ok. Men nu läste jag någonstans att har man haft knölar så ska man vara noga med att kolla vad för slags ofarliga knölar det var. Och att dom kanske borde tas ut iallafall.

Är det för att dom kan ändra sig och bli farliga? Vad har ni blivit rekomenderade om ni har haft ofarliga knölar i bröstet?
    Jag har inte ont av knölen eller så. Men jag har börjat undra om det är bra att den fortfarande sitter där. Nu ska jag inte tillbaka för mammogram förrän om ett är. Det tycker jag är lite för länge.

• Svar på tråden Har ni haft ofarliga knölar i bröstet??
  • Shannon

Min vän har haft ofarliga vätskefyllda knölar i sina bröst flera gånger. Men jag tycker ändå du ska beställa tid hos en läkare om du är orolig!

• Pepparmyntan

Jag har haft en ofarlig knol i ett brost som jag sakert har haft i 10 ar nu. Jag kollade upp den nar jag upptackte den. Gjorde bade mammografi och biopsi. De kom fram till att det var nagon slags bindvavsknuta som inte behovdes tas bort. Jag har som sagt haft den lange och den gor inte ont och har inte forandrats pa nagot satt. Om du ar orolig ar det alltid bra att ta kontakt med lakare.

• Cavatina

Min mamma hade det för ett par år sedan och hennes tog de ut ganska omgående fast de sagt att den var ofarlig. Jag tycker du ska ligga på så du får en ny tid snart! Lycka till!

• chiqitita

Jag ska absolut kolla upp vad jag ska göra med min knöl då. För även om den visade sig vara ofarlig så vet man ju inte. Känns bättre att veta om den borde bort kanske. Det beror väl på lite vad det är för slags knöl. Jag ska undersöka lite i det. Tack för omtanken!!

• Blivande fru pettersson

Oh, här kan jag faktiskt bidra med någonting. Jag upptcäkte en knöl i mitt bröst i april i år. Eftersom jag är så ung (23) så var läkarna övertygade om att det var ofarligt, men jag fick genomgå en kläm-och-känn undersökning, en mammografi och lämna vävnadsprov. De hittade inga elakartade celler, men jag fick ta bort den ändå om jag ville, för att den inte skulle fortsätta växa och skapa problem på annat sätt. Så en operation blev det den 31 augusti. Och de slutgiltiga provsvaren sa att det var en fiberknöl. Har ingen aning om vad en fiberknöl är, men något farligt var det iaf inte... =)

Lycka till!

Just ja, när jag vaknade upp efter operationen grät jag som en gris, utan att kunna sluta och utan att veta varför. Så den väldigt pedagogiska sköterskan skulle trösta mig med att jag säkert var orolig för provsvaren, men jag förklarade att jag inte var det eftersom de inte hittat några elakartade celler efter vävnadsproven. Då tröstade hon mig vidare genom att säga: Men lilla gumman, de kan inte veta till 100% att det inte är cancer.

Himla bra kommentar tyckte jag. var inte aaaalls orolig de två veckor det tog innan provsvaren damp ner... =)

• chiqitita

Hmm, så dom valde alltså att ta ut knölen fastän dom genom vävnadsprovet kunde se att den var ofarlig?? Hur gick det ingreppet till? Om du inte har något emot att berätta? Jag är livrädd för operationer och nålar. Kanske du kan dela med dig av hur länge det tog, hur dom sövde ner dig, vart dom gick in och om det blev ett ärr??
    Jag har nämligen kvar min ena knöl som dom valde att inte göra något åt. Men jag har nu bett att få min journal och så ska jag själv undersöka vad jag borde göra med den sorts knölen jag har.

• Annaa24

Vart går eller ringer man om man tror att man har en knöl? Jag har känt något i mitt bröst i snart ett år men får sådan ångest av det att jag ignorerat det (vilket jag vet är urkorkat). Är 22 år.

• Shannon

Annaa24, gå till vårdcentralen först, de kan remittera dig vidare, det viktigaste är att du GÅR NÅGONSTANS och inte ignorerar det. Gör det så snabbt som möjligt!

• smul

Har också en knöl i ena bröstet. (var 25 år när jag märkte den) Tog prov och mammografi. Visade sig bara vara en bindvävsknut. Men det är skönt att få höra att det inte är något tokigt annars går man bara och oroar sig. Tycker att man borde prata mer om ofarliga knölar i brösten när man går i skolan så att man inte tänker cancer det första man gör.

Oj, förlåt. Länge sedan jag var inne här. Ja, de valde att ta bort den. Hellre det än återkommande mammografiundersökningar. Sedan har jag bröstcancer med dödlig utgång på både mammas och pappas sida, så de tyckte väl att det fanns en risk, trots vävnadsprovet. Operationen gick jättesnabbt! 35 minuter kanske. De sövde mig, gick in där knölen fanns och tog bort den. Just nu syns ju ärret tydligt, men det bleknar väl. Är ca 4 cm långt, knölen var 1x1,5 cm ungefär. Knölen satt på utsidan av höger bröst... De satte en nål för dropp, och även sömnmedlet gick genom den nålen. Sedan fick jag syrgas, så kroppen skulle vara fylld med syre. Sov som en stock!

Svar på tråden Har ni haft ofarliga knölar i bröstet??