• dalabrud

Vad är embossing?

Vet inte om detta är en hopplöst oinsatt fråga, men vad är egentligen embossing? Har förstått att det handlar om dekor av inbjudningar etc?
    Snälla invig mig!

• Svar på tråden Vad är embossing?
  • CyberPet

Emboss är typ relief... dvs i praktiken går det ut på att man antingen stämplar eller har en speciell embosspenna man skriver med, sen häller man på ett pulver över området där man stämplat eller skrivit (det ska fortfarande vara lite fuktigt så pulvret fäster) sen skakar man av överflödigt pulver och kvar är bara pulver där man stämplat eller skrivit. Sen tar man sitt alster och håller det över en brödrost till exempel och efter nån minut eller så börjar pulvret "smälta" och man får en rätt cool effekt.

Har man guld eller silver så blir det en metallisk effekt som är relief-artat, men det går även att ha andra färger eller rent utav transparent.

Det är lite svårt att beskriva i ord, men det blir en lite tredimensionell yta av det hela som kan vara väldigt vackert om man använder det på rätt sätt. KUL är det också!

Petra - embossfreak! :D

• Paulina

Petra!

Wow embossing låter riktigt fint! Du verkar veta mycket om detta. Var skaffar man "ingredienserna"? Finns det att beställa någonstans?

• Mo1

Paulina material finns på Panduro dock ej på deras hemsida eller heter det något annat i deras katalog. Någon vänlig själ här på BT vet säkert.

• Cecilia 29/6-02

Många gånger finns embossing-prylar i den vanliga bokhandeln. Fråga!

• dalabrud

Det låter ju jättekul! Måste verkligen besöka Panduro Hobby snart!
    Tack för hjälpen!

• CyberPet

Jag köpte material för embossing (och stämpeldynor) på Panduro och sen bestälde jag också lite stämplar från inkywings.com (gjorde några egna stämplar med egna bilder och mönster).

Petra

• Ida

Om ni är i Göteborg så är Arkivet (lilla Kyrkog. 3) ett hett tips, en liten affär med i stort sett bara stämplar, papper å sånt.

Svar på tråden Vad är embossing?