• sagogrynet82

förlovad och dåliga vänner..

jag är överlycklig och svävarpå rosa moln! nu har vi tagit ett fint foto på oss och på det står det att vi har förlovat oss, de blev jättefina, så igår postade vi iväg dem till släkt och vänner. ska bli spännande att se/ höra vad de säger, men jag är dock lite mer nervös över vad svärföräldrarna kommer tycka/ säga, särskilt hans morsa, är jättenervös. Synd bara att hon ska åka bort hon kommer inte få brevet förrän om en vecka eller så... hon ska iväg till Italien... men men... i a f det är kul om alla blir glada för vår skull men om de inte blir det så är väl det viktiga att VI är lyckliga och älskar varann och VET att det är rätt. Någon som känner igen sig med avundsjuka vänner som slutat vilja träffas eller inte ens är glada för ens skull?

Jag har en vännina som inte ens sa grattis till att vihar flyttat ihop eller frlovningen, hon var hos sina föräldrar över sommaren och villeatt jag skulle vattna hennes blommor, jag sa att jag nog inte kommer kunna göra det så ofta särskilt när jag har jobbat så mkt i sommar och flytta ihop med killen, men hon sa gör ditt bästa så jag tog hennes nyckel, inte en endaste gång hörde hon av sig och frågade hur dte gick med hennes blommor eller ens sa tack, hon har inte ens hört av sig och sagt att hon vill hälsa på eller ens vill ha tillbaka sin hemnyckel, hon förväntar sig att JAG ska åka dit med hennes nyckel, att JAg ska höra av mig till henne, så jävla dålig stil och jag vägrar fan i mig att åka dit med hennes hemnyckel. Synd att man ibland inser att ens vänner inte är ens vänner längre, tycker inte hon förtjänar ha mig som vän. hon var helt tokig när jag ringde henne och sa attdte blev ganska dyrt med bensin att behöva åka över till hennes lägenhet och ta hand om hennes blommor, jag frågade om jag kunde be hennes granna vattna hon blev helt jävla galen och tyckte inte det var ngt märkvärdigt att åka med bilen och stå för bensinen själv för att vattna hennes blommor när hon inte ens säger tack, dålig stil. men lite tråkigt ocksåå..

• Svar på tråden förlovad och dåliga vänner..
  • Qvist

Vad arg jag blev när jag läste det du skrivit!
    Jag tror hon bara är avundsjuk på att du lyckats.... Har hon själv någon pojkvän? Jag hade också en sådan "vän", men man får lära sig att "sortera" bort dom. Man ska inte umgås med folk som gör att man mår dåligt. Om du fortf. vill ha henne som vän så tror jag hon kommer att komma "krypande" till dig så småningom...

// Qvist

• TheBride

Beror ju lite på hur mycket tjänster ni brukar göra för varann. Jag skulle nog tycka det var lite konstigt om en kompis bad mig om bensinpengar för att vattna mina blommor. Men sen skulle jag ju bett en granne om det i stället
    Jag har själv lånat ut förrådsutrymme och liknande, och min kompis har då alltid varit väldigt noga med att jag inte ska ha extrajobb av detta, kollar av i god tid när det passar att hämta grejer etc.

Att hon inte hör av sig och förväntar att du ska komma med nyckeln är ju kasst. Lite ödmjuk får man ju vara, när folk faktiskt ställer upp för en.

• meb

Hur lång sträcka handlar det om att åka hem till henne?

Hur lång tid tar det för dig varje gång du ska vattna hos henne?

Det är en trygghet att luta sig tillbaka i att: för oss är detta viktigt (att vi flyttar ihop, förlovar oss, gifter oss, får barn etc.) men för andra är detta inte så stort. Den som är med om det vet hur mycket beslut, kanske våndor och glädje som ligger bakom varje nytt steg men för andra blir det ju mer som en nyhet bland andra. Det kanske kan hjälpa dig att tänka så när du upplever att människor inte reagarerar nämnvärt.

Avundsjuka kan ligga bakom. Då är det viktigt att visa att jag är samma person som förut och vår vänskap är lika viktig som förut för mig. Kanske är det nu som din kompis behöver dig som mest? Kanske kan ni prata om det utan att fokusera på detaljer som bensin och vem som ska lämna nyckeln? Kanske visar det sig att ni bör gå skilda vägar men prata om det istället för vänner är så värdefulla! Vänskapen prövas när livet förändras.

Hon kanske är ledsen för att du sa att du inte skulle hinna vattna så ofta för att du skulle jobba mycket och för att du flyttat ihop med din kille? Det kan tolkas som att nu är det han som gäller och inget annat. Lycka till!

• sagogrynet82

först oc hfrämst har jag känt killen längre än henne, dte tar minst en halvtimme att åka och hon villeha blommorna vattnade en gång i veckan, då tycker jag att hon kan lägga neslant för min bensin,särskilt när hon har grannar somn kan vattna. Hon haraldrig haft pojkvän, hon är ganska osjälvständig, snart30år och är helöt beroendeav sin mamma och pappa, jag tror hon har svårt att glädjas för mig för att jag är allt hon inte är ochjag har allt hon inte har, det är hennes neckel då borde hon faktiskt höra av sig om sin nyckel tycker jag. men jag har vänner som gläds för min och killens skull, hon var ändå en ganska ytlig vän, jag r dock glad för dte och över att jag inte har berättat för henne om alldeles för privata saker, jaghar liksom ändå alltid varit tveksam till henne, just på att jag alltid måste höra av mig om vi ska hitta på något och hon är ganska duktig på att vilja snacka skit om folk bakom ryggen på dem, det gör hon säkert om mig nu också. jag är mer en person att om något inte fungerarpå någonkompis så går jag till källan och tar upp det med dem istället för att snacka skit, inte den pålitligaste vännen med andra ord, jag stör mig bara på det, att jag inte avslutade vänskapen för längesen och lät henne utnyttja mig, hon kunde komma hos mig och äta ihjäl sig och aldrig inte en endaste gång har hon bjudit mig på middag eller ens fika.. såå tjaa inget jag kommer att sakna...

• meb

Om ni inte är så tighta och du känner att du varit tveksam till henne så kanske det inte är så svårt för dig att släppa detta och leva ditt liv utan henne. Om du vill kunna släppa detta och gå vidare så fort som möjligt så kanske det bästa är att åka dit med nyckeln så behöver du inte lägga energi på att tjafsa om det. Kanske inte värt energin att tjafsa om bensinpengarna heller utan "live and let go". Lycka till!

• sagogrynet82

nej men alltså jag vägradevattna blommorna åt henne i slutet av sommaren, blev som less på henne och angående hennes nyckel så vägrar jag åkaöver med den vill hon ha sin egen nyckel får hon höra av sig, eller så kanske jag postar de till henne... guud vad barnslig hon er alltså...

• Sandra & Emil

Det låter som om ni båda är lite barnslig!

Jag tror att ni har varit vänner för länge och tagit varandra förgivet, låter det som. Jag har varit i samma situation och man måste sätta gränser till vad man acceptera, annars finns det dom som utnyttjar andras välvilja!

Posta nyckel och skit i resten, det är inte värt att må dåligt över!

Var lycklig, det är alla värd!

• sagogrynet82

njae vi har inte känt varann så länge, och vaddå barnslig, vill hon ha sin nyckel så får hon hämta den eller höra av sig i a f... men men... kanske ändå är lika bra då blir man verkligen av med henne... :)

• Fru Cinderella

Riktigt dåligt, har en liknande vän.. vars katt jag matade en hel helg 2 gånger om dagen , dessutom var jag tvungen att köpa nytt torrfoder för egna pengar, det hon hade hemma räkte inte ens till första dagens matning.

När hon kom hem sa hon inte tack eller betalade för maten. Fick ett sms efter tre dagar (visste inte ens om hon kommit hem eller inte, började bli rätt orolig för katten) o undrade om jag kunde komma dit med hennes nyckel för hon skulle ge den till sin pojkvän..

• sagogrynet82

cinderella.... alltså varför gör folk så, jag har i a f lärt mig att sålla bort såna människor från mitt liv, de är intevärdA att ha mig som vän, syndatt man intesållar bort tidigare och istället hoppaspå förändring...

• Fru Cinderella

sagogrynet82
    jo jag med, synd bara att man inte vet det innan de gör sådana saker.. har en annan kompis som skulle mata mina katter en helg. När jag kom hem syntes det tydligt att hon inte hade vart där. När jag ringde upp henne sa hon att på lördagen var hon bakfull och på söndagen orkade/hann hon inte. Henne skällde jag ut efter noter o har inte pratat med efter det...

Tjejen har två egna katter, så jag antog att hon skulle vara ansvarsfull, men icke sa nicke..

• sagogrynet82

gud vad hemskt, undrar hur mycket homn bryr sig om sina katter...

• Fru Cinderella

Jo det kan man tyvärr fråga sig..

• Nattens Drottning

Ni var väll kanske inte så bra vänner?
    Om en av mina vänner skulle be mig att vattna hennes blommor en gång i veckan, så skulle det inte vara ett problem för mig, även om restiden var ca 30 min.Men jag vet att hon skulle göra detsamma för mig.
    Jag har också en granne jag umgås lite med som jag skulle kunna fråga, men henne vill jag absolut inte ha ensam i mitt hem.

• sagogrynet82

ja men den grannen hon har är hon bättre vän än med vad hon är medmig ochabsolut skulle det inte vara några problem, om hon åtminstone hade sagt tack, ett tack är väl intealltför mkt begärt?

• sagogrynet82

ochsne att vattna blommor i en vecka äre inget att snacka om utan i tre hela månader, hon blev till och med sur när jag och killen åpkte för att trffa min familj..

• Fru Cinderella

Nattens Drottning

Vet inte vem du syftade på, men när det gällde o mata mina katter var det min dåvarande bästa vän.

• Utpala

Cinderella

Usch vad jag blev arg då jag läste om vad din vän fjort mot dina katter! Vad ansvarslöst, vilket djurplågeri! Hon sku väl kunnat ha tackat nej till det om hon ändå int tänkte sköta om dem! Morr morr!

Blir så upprörd då jag själv har två katter som måste skötas av andra ibland. Dock har mina kattvakter varit underbara och skött om dem bättre än jag krävt.

• Fru Cinderella

Utpala

Jo jag vet, själv tyckte jag hon i alla fall kunde ringt, så hade min mamma kunnat hämta upp nyckeln och tagit hand om katterna istället, eller vem annan som helst.. riktigt dåligt jag vet.. det är hemskt..

Svar på tråden förlovad och dåliga vänner..