• När?

sätta i stenar i slät ring - prisvärt??

Jag har en slät guldring som förlovningsring. Nu är det så att jag har börjat längta efter att göra om den lite, vill inte riktigt ha det där "alldagliga", utan skulle gärna sätta i lite stenar, typ www.schalins.se/uploaded_files/big_20060224100911237-2_51_15%20kopiera.jpg
    Men frågan är, är det värt det (prisvärt alltså) att låta en guldsmed ta den ring jag har och göra om den. Eller är det lika bra att köpa en ny??

• Svar på tråden sätta i stenar i slät ring - prisvärt??
  • Fröken_06

Jag ska sätta din en sten i min släta ring (med fattning iofs och jag vet inte hur du vill ha det, eftersom länken inte fungerade) jag fick priserna 5922kr för en 0,2ct sten och 3969kr för 0,15ct (sten och infattning/arbete) av JEMP Guld i Kungsör. (Skickar även via internet)
    www.jempguld.se/

• bonitan FRU 1/7-06

Där tror jag att arbetet blir så dyrt att det lönar sig att köpa nytt. De tar nog ändå inte det gamla guldet utan köper din ring och fixar en ny..

Jag tror att du tjänar på att köpa en ny.

• Fröken_06

Vill du ha helallians som den där ringen är så tror jag det är billigare att du köper en ny ring via nätet än om en guldsmed gör om din förlovningsring.
    Du behöver ju också ha höjd på din gamla ring för att kunna göra en sån där ring, kanske 2mm?

Men för att vara säker får du väl ringa och fråga om det ens är möjligt med din ring och eventuellt pris.

• När?

hmm... ok... var rädd att det skulle vara så. Då känns det inte lika kul längre.
    Tack för svaret!

• Fröken_06

bonitan FRU 1/7-06
    Det är inte säkert, så JEMP smälter dom ner exakt vårat guld och gör den nya vigselringen av det. Så man kan ju alltid fråga.
    (Man kunde även sälja ringarna för guldvärdet, men för oss blev det billigare att dom smälte om guldet och gjorde en ring än att dom köpte guldet och vi köpte en ny ring av dom)

• bonitan FRU 1/7-06

ja där ser man,då kanske hon kan höra där.

• discodivan

his min guldsmed tar de 200kr per sten att sänka ned

• Fröken_06

Annars kan man ju satsa på en fin vigselring som matchar den släta förlovningsringen!

TS, hoppas du kommer fram till något bra.
    Lycka till!

• När?

Tack för svaren!

Grejen är att den ring jag vill ha kostar bara ca 4000kr, så allt över det så är det inte värt att göra om min befintliga.
    Funderar på att i sådana fall göra så att jag köper ny förlovningsring och sen sparar den jag har och använder när det blir dags för vigselring. Där har jag nämligen tänkt mig att ha en solitär-ring, och det är nog lättare att göra om den jag har nu till det, än till den ring jag länkade till.

Svar på tråden sätta i stenar i slät ring - prisvärt??