• Gosa

Fostervattensprov

Någon som har gjort ett fostervattensprov som misslyckats? Alltså att de inte kunde suga upp något fostervatten. Gjorde ett igår och det var inte så kul.

• Svar på tråden Fostervattensprov
  • bozzini

Hej!

Har inte själv gjort fostervattenprov men funderar på att göra det. Vad var det som gjorde att inte fungerade eller kändes jobbigt? Tacksam för svar och kanske något tips...

• Anonym

Vill inte verka tråkig, men 1% chans för missfall är en av hundra!

En kompis till mig gjorde fostervattenprov och det barnet var fullt friskt (hon var över 35), tyvärr dog barnet "oförklarligt" inom 2 veckor från provet.

När den där enda procenten kom så nära så kändes den betydligt större!

• Anonym

Jag såg ett tv program någon gång som tog upp det där...där sa man att risken för att fostervattenprovet i sig skulle leda till missfall var större än risken att man faktiskt skulle hitta något som var fel på barnet. Därför ska man inte göra fostervattenprov om man inte innan har bestämt sig för att göra abort om barnet visar sig vara utvecklingstört. Har man ändå tänkt behålla barnet tjänar provet inte något till.

• Julia B

Jag känner ett par som blev erbjudna fostervattenprov pga mammans ålder, men de ville inte göra det. De kände att det inte tjänade något till. De skulle inte abortera barnet om det visade sig vara något "fel" på DNAt och även om provet inte visade något så är det ingen garanti. Att ha handikappade barn är ett annat liv, inte nödvändigtvis ett sämre.

• Anonym

Hej!
    Med fostervattensprov kan man bara se om barnet har en kromosomrubbning, dvs tex downs syndrom. Alla övriga skador, tex eventuella hjärnskador, kan man inte se. Dessutom är risken större att fostret dör pga provet än att man bär på ett barn med kromosomrubbning.
    Det är ju naturligtvis inget man vill höra om man är gravid, och jag menar inte att göra någon orolig, men många, många skador uppstår i samband med förlossningen eller strax efter.
    /Anonym

• Anonym

Jag äter en nervmedicin som gör att risken för kromosomfel på fostret ökar med 15 % (!!!) Såklart att jag är nervös men jag vill absolut göra abort om mitt barn visar sig vara handikappat.

Nu Håller vi förstås alla tummar!

• Jennie med ie

Anonym 10:54. Som sagt är det bara en viss typ av skador som kan ses via fostervattensprov, långt ifrån alla handikapp kan du få veta innan. Ville påpeka det ytterligare en gång eftersom du skrev "jag vill absolut göra abort om mitt barn visar sig vara handikappat". Vill inte att du invaggas i en falsk trygghet efter ett OK fostervattensprov, att "nu vet jag att barnet är fullt friskt", som tyvärr en del gör. Men jag förstår att det skulle ge en liten lättnadsskänsla eftersom just kromosomskadorna är den största risken i ditt fall. Lycka till!

• Anonym

Tack Jennie med ie!

Jag vet, jag formulerade mig bara lite konstigt. I mitt fall så är det ju detta med kromosomfel som är det mest riskabla

Men självklart kan man ju inte alltid vara säker...
    Kram och tack för lyckönskningar!!

• Jennie med ie

Anonym. Detta är lite OT, men vad är det för medicin du äter som påverkar kromosomerna?

• Anonym

Jag äter en stark epilepsimedicin. Jag har provat flera "mildare" men tål inga andra än dessa...

Jag vet faktiskt inte exakt vad i medicinen som kan påverka fostret men enligt läkaren så minskar risken om jag äter tio-dubbla dosen (än vad som vanligt rekommenderas) med folsyra minst tre månader innan jag blir gravid (är alltså inte det nu). Så visst känns det mycket tryggare!

Inga "ooops!-graviditeter" för oss alltså.. Noga planerade!

• Jennie med ie

Tack för svaret...... Får jag fråga en sak till?? Svara inte om det blir för intimt... Har du fått höra av läkare och folk i din omgivning att du såklart bör låte bli att föda barn?? Pga sjukdomen och medicineringen alltså. Hur svarar du på det i så fall?

• Anonym

Nej da! Helt ok, jag tycker (som många andra ) att det är kul att prata om mig själv...

Läkare har absolut inte avrådit mig att skaffa barn men min mamma tror aldrig att jag kommer att skaffa några och om jag blir med barn kommer hon vara nervös i 9 månader, 24 timmar/dygn....

Men faktiskt så har inga sagt nåt om det du skriver. Mitt största mål i livet är att få barn och hoppas aå _innerligt_ att det går vår väg och att vi blir välsingnade med iallafall ett. Sen om folk skulle säga ditten eller datten - det sk**er jag/vi fullständigt i.

• Jennie med ie

Skönt att du sluppit sådana kommentarer.....

Stort lycka till!

Svar på tråden Fostervattensprov