• Huancayo

Kan man dö under plastikoperation??

Jag ska operera mina boobs snart och nu är jag rädd att jag ska dö under narkosen! Har nån mer kännt som jag gör, vet någon om d finns sånna risker?? Tacksam för svar snarast!!!

• Svar på tråden Kan man dö under plastikoperation??
  • jocelyn

Varje gång man gör ett ingrepp som en operation finns det risker. Att sövas innebär alltid en risk.

Tycker du ska tala med någon läkare som är kunnig och kan ge dig ordentliga siffror på detta.

Vissa faktorer ökar riskerna att drabbas av komplikationer under narkos och operation. Den läkare som ska genomföra operationen ska ha gått igenom detta grundligt med dig.

Kunskap är makt. Ta reda på mer från ordentliga källor (socialstyrelsen, HSAN o dyl)

• famousfairy

hej, många bli ju rädd. det finns alltid en risk med narkos, MEN, idag är det till o med ovanligt att man mår illa efteråt.
    Prata med någon på din klinik. De flesta få råd att inte röka eller ta asprin upp till 3veckor innan op, och inte heller dricka alkohol, samma gäller till upp till 2v efter.
    Allting som är sunt gör det lättare för din läkare.
    Häng gärna med på tråden bröst op tråd 6.
    Scroller ned under Kik reklamen, och sen logga in, scroller ned igen och skriv ditt inklägg. Välkommen!

• Swing

Det finns risker med allt, till och med att kliva ur sängen, som jag brukar säga. Jag har hittills blivit sövd ett antal gånger utan problem.

• girliegirl

Huancayo: Det hade kunnat vara jag som skrivit det du skrev. Jag går i samma tankar och känner mig ensam. Alla andra verkar ta lätt på det, det pratas nästan inte alls om själva operationen. Jag tror att risken är liten, men den finns. Efter att jag varit på konsultationen kände jag mig mer rädd, för jag insåg att en privat klinik inte har resurser som ett stort sjukhus. Jag kände inte heller att jag fick ställa alla frågor, kanske för att de är vana att man oftast bara är inriktad på resultatet och struntar i vad de gör.

• Fiafria?

Nu lägger inte jag några som helst moraliska aspekter i skönhetsoperationer (tvärtom, är man så missnöjd med något och har man möjlighet att göra något åt det så go ahead), men är det verkligen så viktigt att operara sig att man gör det trots att man oroar sig för att dö? Nu är det inte speciellt vanligt att dö av narkosen, men hellre platt och levande än kurvig och död. Eller?

• Lucia05

Risken att det blir problem med silikontuttarna är förmodligen betydligt större än att du ska dö under narkosen.......

• Maria

Jo det stämmer säkert, att introducera kroppsfrämmande ämnen som silikon i kroppen är säkert en mycket större risk än narkosen. Allt sådant som inte hör hemma i kroppen egentligen verkar ju innebära förhöjda cancerrisker m.m Visst händer det i mycket sällsynta fall att narkos går snett men numera är det väldigt ovanligt. För länge sedan när man använde eter eller t.o.m. kloroform för att söva patienter så var risken nog betydligt större.

• JeckaH

Mina åsikter handlar inte om moral, utan mer om medmänsklighet. Tycker synd om dig som tvingar dig själv till något du är så rädd för. Tycker för övrigt synd om alla som är så missnöjda med sig själva att de är beredda att genomgå ett riskfyllt ingrepp.

Förmodligen går det att fixa sig nöjd utan ingrepp och det är det som är så sorgligt.

Vet om att jag förmodligen blir "hängd" här på BT för detta inlägg, men jag är inte rädd för att stå upp för det jag tycker.

Är det inte dax att fundera på VARFÖR är jag inte nöjd? Vad är det som gör att jag inte duger som jag är? Är det andras uppfattning eller min egen? Och är det min egen uppfattning att andra kommer att uppskatta mig mer efter en operation? Skulle jag överhuvudtaget göra en plastikoperation om jag var den sista människan kvar på jorden? Varför är andras bild av mig så himla viktig? Och framför allt, varför är andras bild av mina bröst så himla viktig?

• Lucia05

JeckaH :
    Av mig blir du inte "hängd" i alla fall. Skriver under på varenda ord du säger! :)

Svar på tråden Kan man dö under plastikoperation??