• fröken Inga

Någon som använder p-ring som prevensinmedel?

Ska hämta ut min första på apoteket idag. Har det funkat bra för er? Känns den när man har sex? Svår att få ut? Nackdelar, fördelar?

• Svar på tråden Någon som använder p-ring som prevensinmedel?
  • Logan

Hej!
    Jag har använt p-ring i lite över ett år och rekommenderar varmt att man provar!
    Jag har aldrig haft några direkta besvär med den - har inte känt av den vid sex (pojkvännen har gjort det ibland men tycker inte att det stör alls. Känner man av den kan man dessutom ta ut den i upp till tre timmar utan fara) och verkligen inte haft problem med insättning eller uttagning. Snarare kände jag i början ibland som om den höll på att åka ut. Då hade den halkat ner en bit och jag fick putta upp den igen. Men det gick över när jag väl vande mig vid den.
    Oerhört skönt att inte behöva ta tabletter varje dag utan bara stoppa in den och kunna glömma bort den igen Också lätt när man vill skjuta på sin mens - då tar man ut sin ring och stoppar helt enkelt in nästa.
    Så efter alla dessa lovord kommer då ett aber: ska själv nu gå över till Desolett igen och sluta använda p-ring. Har upplevt på sista tiden att mina slemhinnor blivit torra och det har varit rätt jobbigt. Min barnmorska sa att det kan ha att göra med p-ringen eftersom den innehåller mindre östrogen än vanliga p-piller och när man blir äldre och "mognare" så kan man känna av det. Ska därför testa vanliga igen och se om det blir nån skillnad.
    Men, jag rekommenderar varmt att man testar och ser hur det funkar för en själv. Förutom de torra slemhinnorna (som kanske inte alls har med den att göra utan är stressrelaterade eller nåt) är jag supernöjd!

• fröken Inga

Hej Logen. intressant att höra... Vilken ålder har du kommit upp i som "mogen"? Jag är i och för sig ung så det borde vara lugnt.
    Blev lite förfärad idag när jag köpte ringen. Apotekstjejen skickade med en liten plastficka där jag ska samla ringarna efter att de används. Den går ju att återförsluta. Men jag har hela eftermiddan funderat på vart i sjutton jag ska göra av den där påsen sedan. Man vill ju inte behöva se den mer än man måste och ingen får ju hitta den av misstag.

• nemifreak

Fröken Inga
    Påsarna ringarna ligger i är också återförslutningsbara och dessutom ogenomskinliga så jag brukar spara dem och lägga tillbaka ringen i när den är förbrukad. Brukar ha en av apotekets "gamla läkemedel"-påsar att samla dem i sedan så man bara kan lämna av dem nästa gång man ska förbi apoteket.

• Ostbågen

Har haft p-ring i 5 månader. Den första ringperioden var ganska jobbig. Hade mkt huvudvärk, lipade hela tiden och fick raseriutbrott. Detta avtog med tiden och ring nr 3 var alla problem borta. Nu skrattar jag o min sambo över hur knäpp jag var under den här tiden. Vi fick t.ex. totalförbjuda tv-programmen Extreme home makover och Veterinärerna för dessa fick mig alltid att störtlipa. Men som sagt, det gick över.

Har aldrig haft problem med att få ringen att sitta kvar, lite trixigt att få in den första ggn men övning ger färdighet Är heller inget som stör, iaf oss, vid sex. Det enda jag upplever som jobbigt är flytningarna som tydligen är en vanlig biverkning. Får använda trosskydd när det är som värst.

Jämfört med p-stav som jag tidigare änvänt är det här rena himmelriket!
    Hoppas det fungerar även för dig!

• fröken Inga

Tack för tipsen! Att lägga dem i förpackningarna de kom i hade jag aldrig tänkt på.

• Logan

Jag är 25, så såvärst mogen känner jag mig väl inte. Men jag har haft mens sen jag var tio så kanske är det så att kroppen gått över från "ung" till "hej nu vill jag skaffa barn"-stadiet. I alla fall så min barnmorska sa.
    Hoppas du blir nöjd med ringarna!

• fröken Inga

känns bara positivt hittils.

• Buslinna

fröken Inga,

Sök på p-ring i forumet - det finns många gamla trådar som diskuterar för- och nackdelar med p-ringen. Jag har exempelvis skrivit en del om varför jag slutade använda den.

Lycka till!

• fröken Inga

Buslinna.
    Tack, har läst lite och det verkar vara smart att hålla koll på biverkningarna. Har haft problem med p-stav, p-piller och kondom. Barnmorska vill inte sätta in kopparspiral förän jag fått barn. Vad använder du för p-medel. Måste ju finnas något hormonfritt alternativ som passa barnlösa tjejer!

• Buslinna

Jag har kopparspiral, men har inte fått barn. Det är jag dessutom långt ifrån ensam om, så om du vill ha ett preventivmedel utan biverkningar så stå på dig eller hitta en annan barnmorska. Det finns ingen anledning till att inte prova att ha kopparspiral och skulle det inte fungera är det ju bara att ta ut den igen.

Har du haft problem med p-stav tror jag att du mycket väl kan få samma problem med p-ring eftersom det är samma hormoner. När jag gav upp på p-ringen uteslöt min barnmorska att prova p-stav just för att det är samma hormoner. Samma sak med spruta och plåster. För mig återstod då de tre hormonfria varianterna: kondomer (vilket min killes slemhinnor är för känsliga för), kopparspiral eller pessar. Jag valde då spiral för att kunna känna mig så säker som möjligt på att inte bli med barn och det har jag inte ångrat. Det finns också flera trådar här om kopparspiral, så det är bara att läsa på om vad folk har tyckt. :) Det finns också personer som förespråkar pessar!

• Buslinna

Rättelse: jag menar inte att kopparspiral är utan biverkningar, skrev lite väl snabbt där. :) Menade "utan hormoner"!

• fröken Inga

Attans att man redan betalat för tre styck. kör med det här ett tag och ser hur det går, men spiral verkar dock mer lockande.. Tack för hjälpen!

• Sweetpea

Jag har samma erfarenheter som Ostbågen - jag avskydde p-staven men störtgillar p-ringen.

• ialu

Jag tycker att P-ringen har funkat bra, dock har jag, med närmare eftertanke, känt av några biverkningar. Ska faktiskt sluta upp med p-medel ett tag för att se om saker förändras. Men jag rekommenderar att du testar.

Svar på tråden Någon som använder p-ring som prevensinmedel?