Idag är det faktiskt ingen skillnad eftersom både trolovning och förlovning tappat sin juridiska betydelse. Förr i tiden trolovades par, jag är inte säker men jag tror det var en religiös ceremoni. Paret hade rätt till sexuellt samliv och barn födda i ett trolovningsförhållande räknades som födda inom äktenskapet.
Senare infördes förlovning, som inte var religiöst och heller inte gav "rätt" till sexuellt samliv för paret, barn födda inom förlovningstiden räknades inte som "äkta". Förlovning innebar också att paret skulle gifta sig, oftast inom ett år.Bröts en förlovning skulle gåvor m m lämnas tillbaka, rättsliga följder som stämning för brytande av äktenskapslöfte m m kunde också uppstå. Jag vet inte hur det blev med trolovning när begreppet förlovning infördes, jag antar att det föll bort då.
Sedan 1925 (tror jag är inte säker) har förlovningen ingen juridisk betydelse utan är en frivillig överenskommelse mellan två människor som vill visa att de hör ihop och eventuellt har för avsikt att gifta sig vid något tillfälle. Det är ju inte så ovanligt att par förlovar sig utan att ha bröllop i åtanke.