• Bröllopstokiig

Fölovning trolovning ????!?!?!?

Hej kära BT:are

Igår så sa min blivande till mig min underbara trolovade tjej och då sa jag att vi är väl förlovade ?

Då ville han veta vad det var för skillnand och jag lovade att ta reda på det. Så snälla hjälp mig vad är skildnaden egentligen ?

ida

• Svar på tråden Fölovning trolovning ????!?!?!?
  • Bröllopstokiig

Skillnaden är väl egentligen att trolovning inte existerar längre, vilket ju förlovningen gör. Trolovning var ju mer ett avtal, man lovade sin tro till varandra. Det var mer juridiskt bindande än förlovningen. Barn födda inom trolovningen hade t ex mer rättigheter än andra barn födda utom äktenskapet.

• Bröllopstokiig

Idag är det faktiskt ingen skillnad eftersom både trolovning och förlovning tappat sin juridiska betydelse. Förr i tiden trolovades par, jag är inte säker men jag tror det var en religiös ceremoni. Paret hade rätt till sexuellt samliv och barn födda i ett trolovningsförhållande räknades som födda inom äktenskapet.

Senare infördes förlovning, som inte var religiöst och heller inte gav "rätt" till sexuellt samliv för paret, barn födda inom förlovningstiden räknades inte som "äkta". Förlovning innebar också att paret skulle gifta sig, oftast inom ett år.Bröts en förlovning skulle gåvor m m lämnas tillbaka, rättsliga följder som stämning för brytande av äktenskapslöfte m m kunde också uppstå. Jag vet inte hur det blev med trolovning när begreppet förlovning infördes, jag antar att det föll bort då.

Sedan 1925 (tror jag är inte säker) har förlovningen ingen juridisk betydelse utan är en frivillig överenskommelse mellan två människor som vill visa att de hör ihop och eventuellt har för avsikt att gifta sig vid något tillfälle. Det är ju inte så ovanligt att par förlovar sig utan att ha bröllop i åtanke.

• Bröllopstokiig

Min personlga åsikt är att är man förlovad så ska man gifta sig iaf inom 2 år annars tycker inte jag att det är ngn mening att ha en ring på fingret. När min blivande tog upp temat förlovning en gång så sa jag att jag vägrar förlova mig om vi inte ska gifta oss. Så när vi väl förlovade oss förra året så hade vi bestämt att gifta oss 2002.

Så här kände jag inför min egen förlovning - för mig var det viktigt att känna att avsikten att förlova sig var att gifta sig. Det är kanske lite gammeldags men jag tycker att det är synd när traditioner suddas ut så mycket som det görs i dag.

Idag kan man äta semlor redan i januari och kräftor året om tex - konstig gämförelse kanske men förr fick man inte äta kräftor förrän premiären var och man höll det. Det var en stark tradition som samlade människor till fest osv men bryter man det så försvinner ju våra fina traditioner mer o mer...synd tycker jag.

Därför ville vi hålla lite på traditionen när det gällde vår förlovning för vi ville visa allvarlet i vår avsikt med detta.

Lite av mina tankar kring ämnet...

• Bröllopstokiig

Men, ska man riktigt hålla på traditionerna är det ju faktiskt inom 1 år (inte 2) som man ska gifta sig efter förlovningen, eller hur?

• Bröllopstokiig

Tja, jag vet inte hur länge sedan det var - hörde med min mormor och morfar - de gifte sig 1940 och då väntade de två år efter förlovningen med att gifta sig. De sparade nämligen pengar till det blivande hemmet och det tog två år för dem att göra det och detta var visst vanligt förr.

• Bröllopstokiig

Jag håller med er om att en förlovning bör leda till äktenskap. Vi höll också på traditionen att gifta oss inom ett år.

• Bröllopstokiig

För de flesta är det väl fortfarande så att förlovning=kommande bröllop. Men det är inte så ovanligt att man tar ett steg i taget, först förlovar sig och senare om förhållandet vuxit och blomstrar så gifter man sig. Huvudsaken är att man gör som man själv vill och som känns rätt för de båda inblandade.

Svar på tråden Fölovning trolovning ????!?!?!?