OT: Huskur?!
Har någon något tips om en gammal huskur? Vilken som helst mot vad som helst (helst mot flera saker), då jag ska göra ett arbete om en huskur.
Har någon något tips om en gammal huskur? Vilken som helst mot vad som helst (helst mot flera saker), då jag ska göra ett arbete om en huskur.
det är dessutom bra för att få ökad sexlust har jag hört... aldrig fel att testa!
Hahaha! Min pappas huskur heter varmgrogg. Som han sa är receptet "hälten socker, hälften hett vatten och hälften vodka". Ungefär lika mycket av allt alltså. Man ska ta 2 st, dricka så snabbt man kan (medan det är riktigt varmt). Sen går man och lägger sig och hoppas att förkylningen som man kände närmade sig försvann. Fungerar ungefär varannan gång säger pappa.
Sätt honung på torra läppar. Helst när du går och lägger dig, annars är det lätt att "käka upp" det. Men det hjälper jätte bra mot torra fnasiga läppar!
En annan som är mer tveksam är att ta vitpepparkorn mot magsjuka. När man misstänker att man blivit utsatt för smitta och vill förebygga att drabbas, ta en näve,typ10 st, hela vitpepparkorn och svälj med lite vatten.
Vitpepparkorn mot förkylning. :D
InaHjärtarAdam : Vilken huskur menar du? ALLA, eller?:D
hahah! jag såg just att jag har svarat i fel tråd. jag var just nu inne på en sida om rosenrot;)
nån som har nån huskur mot spysjuka och feber för det lider vi här hemma av idag... kanske därför jag e så snurrig...
Testa vitpepparkornen..... InaHjärtarAdam ;)
Fler?
Oj, har hur många som helst.
Honung- Bra mot blöjexsem, torr hud, nariga läppar, skavsår (med skorpa på) i te mot förkylning, halsont och heshet.
Kamomill-I te mot förkylning, bra vid mensvärk, lugnande.
Hallonbladste- Den mest kännda och även erkännda av dom alla tror jag. Sissta veckorna i graviditeten skall man dricka ca 3 koppar dagligen för att stärka livmodern för ett bättre och starkare värkarbete. Hallon är även rikt på c-vitamin och bra vid förkylning.
Ammningste- Kolla på minimundus.se för exakt innehåll, stimulerar mjölkutdrivningen och gör att små bebisar får mindre oroliga magar och mindre kolik.
Flädersaft-Vätskedrivande, bra vid uvi samt förkylning.
Nässelsoppa o Nässelte - Pefekt för en känslig mage efter förkylning eller influensa.
Kanel och ingerfärste- lite liknande effekt som hallonblad för gravida, men inte lika starkt och lika kännt.
Potatismjöl- vid vattkoppor och annan hudklåda lindrar det.
Vitlök- i förebyggande syfte, stärkande för imunförsvaret.
Soya- Bra framförallt för män i förebyggande syfte mot prostatacancer, låter kanske konstigt, men är inget mumbo-jumbo, det pågår seriösa medicinska studier som pekar på att soya och lycopen som finns i t ex koncentrat av tomater (tomatpuré) skall ha en förebyggande effekt på just prostatacancer.
Kamomill igen- Blekande och lätt att göra inpackning för håret för blonda. för brunetter och rödhåriga är det Henna som gäller.
Avokado, Havregryn, Linfrö- Bra baser för ansiktsmasker, andra bra hushållsprodukte ri ansiktsmasker är honung, jordgubbe, gurka, persika.
Hårinpackning- Öl, honung o vatten, olivolja är vanliga medel att använda.
Olivolja + socker- Perfekt bodypeeling. Olivolja är för övrigt ett allraoundmedel som funkar till det mesta som är torrt.
Kakaosmör och torrborstning- Effktivt mot hudbristningar under graviditet. Jag smorde o borstade som en tok under första graviditeten. Inte en bristning på magen fick jag. men tyvär massa på låren, rumpan o brösten som jag inte smorde. så det ser ut som om det funkade.
Mandelolja- Klassiskt råd till havande mödrar, smörj mellangården för o undvika bristningar under förlossningen.
Öl/ Cider- För den som har svårt o få igång mjöproduktionen kan detta hjälpa, viktigt dock att inte amma direkt efter pga alkoholen.
Ammande mödrar- Har man problem med ammningen skall man sitta bredvid en annan mamma som ammar, hennes oxytocinproduktion som driver ut mjölken kan nämligen smitta av sig och hjälpa någon som har problem med amningen.
oj oj skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Jag är uppvuxen på en ö nära naturen och kan mitt hushållsapotek ganska väl. Men för stunden får detta räcka.
Afrodite 4/8-07:
Tack! Vet du någon huskur med äpple?
Man kan grovriva lite äpple, helst utan skalet, om man behöver lite extra energi, om man tex är dålig i magen. Det stoppar upp lite också. (Annars kan man använda sig av babymaten morotspuré också. Det stoppar upp bättre än rivet äpple, men äpple smakar godare)
hemligt2007
Jadå, flera stycken.
Äpple är t ex bra om man varit magsjuk och illamående. Rivet äpple (utan skal) är perfekt att börja äta efter en magsjuka.
Rivet äpplen innehåller aha syror och är bra att använda i ansiktsmasker, uppstramande effekt, så var försiktig om ni har känslig hud.
förr i tiden så fanns det ett skrock ( lite kuriosa bara) en kvinna som blev förälskad i en man skulle ta ett äpple och lägga under armhålan och sova med det. nästa morgon skulle hon ge det till sin älskade och få honom att äta av det då skulle han bli trollbunden till henne och förälskad.
Grönt äpple, riktigt surt sägs vara stärkande mot huden och man skall skrubba in det på rumpa och lår mot celuliter.
Sen klassikern: Ett äpple om dagen håller doktorn borta. det ordspråket har säkert flera hört, beror på att det är c-vitaminrikt och innehåller antioxidanter.
Äppelcidervinäger är vanligt att man antingen dricker och då tar typ en matsked i vatten på morgonen och före varje måltid för att gå ner i vikt. Men även finns det om kapslar.
Äppelcidervinäger kan man skölja håret med, man gör en blandning av vinägern, destilerat vatten och några droppar av eterisk olja, t ex ros eller lavendel, sen sköjer man håret efter tvätt, det stärker och gör håret mer glänsande.
Pigmentfläckar kan man få lite bukt med genom att badda med en lösning av saft från lök och äppelcidervinäger, 1 del löksaft och 2 delar äppelcidervinäger. stark blandning så var försiktig.
Skala äpple, kärna ur genom att trycka en äppelkärnare rätt igenom så det blir hål genom äpplet. skiva i tunna skivor och häng skivorna på tråd och torka dom helst i mörker ett par dygn. LÄgg i papperspåse när dom är riktigt torra= Nyttigt naturgodis.
En hårinpackning kan var att ta olivolja, hacka ner äpple och värm upp (olja är varmt och brandfarligt, var försiktig). Sila sedan och lägg på flaska. detta är för riktigt ömma och torra hårbottnar.
bra tråd.. snor lite tips här :)
Ja just det, fortsätter på äppletipsen.
Äpple har ju sammandragande effekt, ju surare ju mer sammandragande, därför skall det gå att göra avkok på det och blanda i salva (vanligen kokar man ihop det med bivax tex) och använder som salva mot hemorojder eller mot påsar under ögonen (var alltid försiktig när ni använder något preparat i närheten av ögonen).
Äpple användes inte bara för o "trollbinda" män förr i tiden, även som dåtidens deodorant, hur gott det nu kunnde lukta med äpple under armarna *S*
Äpple sägs vara lugnande, särskilt röda äpplen. Man skall ta det röda skalet och torka tillsammans med en kanelstång. Krossa allt sedan till pulver och sy in i små tygpåsar som man kan lägga under kudden eller i klädskåpet för lugnande.
Dessa små påsar kan man även ha med i handväskan eller gnugga mot handleden för att sprida den rogivande doften.
... och mot hicka kan man ta en sockerbit med en droppe ättika på! Och skulle det inte funka går det lika bra med en matsked lingonsylt!
Tack så mycket för alla svar! (Speciellt Afrodite 4/8-07)