Kan jag ha stövlar till klänningen?
Jag är bjuden på ett bröllop där mörk kostym gäller. Jag tänkte ha en lite elegantare röd klänning som går strax nedanför knäna. KAn jag ha ett par snygga mörkbruna läderstövlar till det med 5 cm klack?
Jag är bjuden på ett bröllop där mörk kostym gäller. Jag tänkte ha en lite elegantare röd klänning som går strax nedanför knäna. KAn jag ha ett par snygga mörkbruna läderstövlar till det med 5 cm klack?
Sorry, det kan du inte.
Förklaring:
Oavsett klädkod så räknas stövlar _alltid_ som inte tillräckligt elegant för någon klädkod. Det är vanliga skor som gäller (klackens höjd är däremot oviktig). Hade det nu varit ett bröllop med klädkoden Kavaj så hade man kunnat tänka sig att inbjudarna inte var så formell av sig och att de inte skulle bry sig om dina skor. Men nu har de inte valt den lägsta klädkoden, utan den näst lägsta dvs Mörk kostym. det indikerar att de faktiskt _vill_ ha det lite finare än när folk bara klär upp sig för en kväll på krogen, och att de faktiskt bryr sig. Därför skulle jag definitivt inte chansa på att ta stövlar.
nä då kommer stilpolisen och tar dig så du missar bröllopet
hör med bruden istället, själv skulle jag inte bry mig så länge folk var uppklädda
Äh. Klädkoder är en fingervisning och inte lika regelmässigt som det var för i tiden. Gick på ett bröllop där det var mörk kostym i våras. En del hade balklänning och en del hade sommarklänning. Vissa hade inte ens klänning utan en söt topp och kjol - och några hade höga stövlar! Det beror helt på hur stövlarna ser ut och vad du har till. Det är det övergripande intrycket som räknas, inte varje enskild detalj. Är du väldigt osäker tycker jag du kan fråga brudparet eller någon annan som är lite mer insatt i bröllopsplanerna. :)
Miss Cee har rätt enlig formell etikett. Om jag inte kände brudparet väl eller om de var strikta med etikett så skulle jag inte chansa. Om de och er gemensamma bekantskapskrets i övrigt var mer trendiga än formella och folk brukar klä upp sig så även för tjuisgare tillställningar inom hus, då kanske jag skulle chansa. Så det beror helt på. Är du osäker, ha andra skor!
För övrigt:
Det finns inget som säger att man måste ha en hel klänning istället för kjol+blus/top.
Som sagt innan så brukar det vara så att ju högre klädkod folk sätter desto mer formella är de, och desto striktare med klädkoden. De som sätter Kavaj är oftast inte lika petiga som de som har en Frack bjudning.
Så tänker inte jag. Hade jag satt mörk kostym så hade det varit för att jag ville att alla skulle se lite "enhetliga" ut. Vi har valt mörk och ljus kostym (hittade på en egen klädkod :P) just eftersom jag gärna ser ljust klädda herrar på bröllopet. Tycker det skulle kännas trevligt på vårt sommarbröllop. Kavaj däremot ville jag inte sätta för jag tycker ändå de ska vara uppklädda. Bara kavaj riskerar ju att hamna ihop med jeans.
Fast det hade ju betytt att "kavaj" hade varit en perfekkt kod på ert bröllop - jag tycker för egen del att egna kädkoder mest förvirrar - som gäst alltså.
anne på grönkulla: Aaa jag kan hålla med. Särskilt som där finns så många undantag osv. Vi skriver på vår hemsida att mannen bär detta och kvinnan bär detta. :) Tror det blir tydligast för alla så.
Lilla Li>
Det beror isf på att gästerna feltolkar klädkoden och inte bryr sig om att kolla vad som gäller.
Kavaj betyder en hel kostym i valfri färg. Det är aldrig okej att då komma i udda kavaj och byxor eller tom jeans!
Ja då får det väl bli skor då eftersom jag respekterar andras val. Däremot tycker jag att det är rätt löjligt. Det är ju bra mycket snyggare med stövlar.
Har dessutom den erfarenheten att de bröllop som struntat i klädkoder och annan etikett har varit de klart roligaste!!