sushi
Hej!
jag älskar verkligen sushi, är det nån som vet om det är nyttigt el onyttigt? Ska försöka gå ner i vikt och undarr om sushi är bra mat då?
Hej!
jag älskar verkligen sushi, är det nån som vet om det är nyttigt el onyttigt? Ska försöka gå ner i vikt och undarr om sushi är bra mat då?
Inte så nyttigt som man tror men definitivt på den nyttiga delen på snabbmatsskalan :D
Sushi är ganska nyttigt om man äter en rejäl sallad till. Det innehåller tex för lite fibrer.
Todeloo!
Visst är sushi supergott och bra "äta-ute-mat" för den som vill gå ner i vikt, men det innehåller ju nästan bara ris. Något som är viktigt då man pratar om "nyttig" mat är proportionerna. En "nyttig" sak kan göra inte så nyttiga grejer i kroppen om det blir för mycket av en och samma sak. Eller om man nu äter så pass mycket av det nyttiga ämnet att kroppen får i sig för mycket kalorier vilket gör att man går upp i vikt. Så när man definierar "nyttig" är det ju viktigt att ha i åtanke - pratar vi "bra mat för kroppen" (typ fibrer, omättat fett etc), kalorisnålt eller mkt vitaminer/mineraler?
Sushi består till största delen av ris, alltså kolhydrater. Visst får du proteiner och lite fetter också, men ganska små mängder. Tänk dig som att du skulle trycka ut riset ur sushibitarna och lägga allt i ett hörn på tallriken. Då får du en hög med ris på tallriken och några små fjuttiga bitar fisk och avocado på sidan om. Alltså inte så mycket mat totalt sett. Detta gör sushi till relativt kalorisnålt (om det nu var detta vi var ute efter) men tyvärr inte så vitamin- eller fiberrikt (inga grönsaker). Dessutom en dålig fördelning mellan kolhydrater, fett och protein. Kroppen behöver framförall mer protein än såhär!!
Jag hade hellre ätit säg 4-5 bitar sushi och byggt på med grova grönsaker (inte "prydnadsgrönsaker" som sallad och tomat utan morötter, broccoli, blomkål etc.)och 60g rökt lax. Då har vi
1) ätit sushi
2) fått i oss grönsaker med en hel del vitaminer och fibrer
3) fått en bättre näringssammansättning - något väldigt viktigt vid såväl allmännt välmående som viktminskning.
Summa sumarum: Ät sushi med gott samvete!! Men lämna gärna lite plats på tallriken för det som sushibitarna inte ger dig.
jag kan ha fel, men en væn från hongkong påstår att anledningen till att sushiriset ær så klibbigt, ær før att det ær proppat med socker. Inte så nyttigt som man tror alltså...
Sushiris är en typ av rundkornigt ris. Som vårt grötris ungefär och är därmed mycket klibbigt. Däremot smaksätts sushiriset med socker. Vanligtvis är det en blandning av socker, salt och risvinäger. Det är dock inga väldiga mängder socker det rör sig om
Anna Skipper säger att sushi är skitbra, men, som ni säger, att man bör komplettera med sallad och eller/fullkornsbröd
Sushi är väl inte bra mat?
Som ni skrivit tidigare, den största delen är vitt ris dessutom med extra socker i..
Det finns ju värre alternativ om man vill äta ute men man kan knappast kalla sushi för bra mat..
Grejjen är ju att vinägern tar ner GIvärdet på riset...så...det hade säkert varit bättre om det var fullkornsris men i och med vinägern så bättras GI´t markant :)
Tror knappast att sushi ar boven i dramat om man har blivit tjock. Ser ni manga tjocka japaner?
Socker kan inga i en balanserad kost hallning. Ris och fisk ar ocksa bra mat.
Som blivande dietist så kan jag säga som så. Sushi är jättebra mat, så vida du inte enbart tänker livnära dig på sushi?! Dock kan du med gott samvete äta det någon gång i veckan kanske som en lunch. Vill du så komplettera som Lisa1 säger med grönsaker eller liknande, men detta är egentligen inte heller helt nödvändigt. När det gäller sammansättningen på vår kost så handlar det ju om att se till att den är bra till helheten. Varje enskild måltid behöver alltså inte vara perfekt balanserad.
Jag käkar sushi ca 1 gång per vecka och tar en frukt till "efterrätt" det är en helt ok måltid. Så vida du äter varierat i övrigt alltså. Lycka till med viktreduceringen!