• soomzy

Så trött...

Gah...
    Nu är jag väldigt förbannad på min sambo. Jag är trött på hans sätt att vara. Vi har bestämt att han ska diska och jag ska laga mat vilket funkar bra. Men han struntar fullständigt i allt annat i hemmet. Han är bara bra på att sitta ner och göra absolut ingenting. Titta på tv spela spel eller bara dega framför datorn. Så fort jag ska diskutera med honom blir han sur och säger att jag är inte bättre än honom. Jag var en av de absolut mest ordningsamma och livligaste människorna innan jag började bo med honom... Nu orkar jag knappt gå upp på morgonen eftersom min omgivning påverkar mig väldigt starkt..

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Så trött...
  • anne på grönkulla

Skriv en lista på vilka hushållsysslor du gör och tiden det tar. Visa honom hur mycket tid du lägger ner på det. Efter det kanske ni kan dela upp även andra sysslor jämnare... Annars kanske det är dags att fundera på er relation - den ska inte få dig att må sämre!

• soomzy

Jag gjorde det, men det höll inte... Hur ska listan vara för bästa möjliga resultat?

• MrsO

Jag gör helt klart största delen av hushållsarbetet här hemma och jag har testa alla möjliga och omöjliga metoder för att få honom att göra mera. En metid som KAN vara effektiv är att själv inte göra ngt så länge han inte gör... Den har dock bara kortvarig effekt (iaf här hemma), när han väl fåpr tummen ur och bär ut berget med sopor (eller vad det nu kan vara som har släpat efter en vecka) tycker han att han gjort en så stor insats att den räcker för minst två veckor framåt... Vet ju inte hur din sambo reagerar. Annars har det funkat hyfsat när vi satt oss ner och pratat om problemet i lugn o ro, jag har valt ett tillfälle dät jag inte är irriterad över hur lite han gör för att inte låta så anklagande, och sen har HAN fått välja vilka delar han vill/ska ta ansvar för. Sen är det lite lättare att påpeka, utan att vara tjatig: "Du sa ju att du skulle dammsuga en gång/vecka... Eller har du ångrat dig, vill du byta syssla...?"

Jag har inte själv fått det att funka här hemma, så jag vet faktiskt inte hur man ska göra, men det här är några saker som iaf fungerat ett tag. Lycka till!

• anne på grönkulla

Ja, håller han inte den relativt jämna fördelning ni har gjort upp om så får du ta betalt för den tid du lägger ner!

• soomzy

Vi har ju helt och håller gemensam ekonomi så då är det som att jag får mer pengar av honom för att lägga ner på vår ekonomi. Jag tror inte det är nåt som skulle fungera... Jag vill inte heller sätta ultimatum och sånt då jag inte trivs med sånt beteende. Ska sätta mig ner och prata med honom idag! =)

• anne på grönkulla

Sorry, jag var otydlig - "betalningen" kan du ta ut som lediga kvällar, ett eget sparande/pensionsförsäkring eller nåt annat som gynnar dig. Svider det så är det större risk att han ändrar beteende än om du "bara tjatar" - det stänger han av öronen för rätt fort.

• anne på grönkulla

Men detta är en teori jag har som kanske itne alls funkar för er. Men prata med honom!

Överväg andra åtgärder som "känns" för honom när det inte funkar alls - vill han ha saker gjorda får han vara med och göra dem. Sen har man ibland helt olika trösklar för när det är smutsigt och får då kanske hitta en modell där den person det är viktigt för gör sysslan. Men grunden bör vara att ni bägge har lika mycket egen tid för hobbies, vänner, tv, träning, etc när jobbet är slut och hushållsarbetet är gjort.

Kanske kan helhetsansvar för hushållet varannan vecka under en period hjälpa honom att förstå hur mycket det är att göra och vilken tid det tar?

• Studstjejen

Hejsan!
    Det första som far runt i skallen när jag läser "Nu orkar jag knappt gå upp på morgonen eftersom min omgivning påverkar mig väldigt starkt.." är att du MÅSTE visa att du har fått nog! Om du känner som du skriver så måste du inse att det inte kommer bli bättre om han fortsätter på samma sätt. Du kommer inte vakna upp en morgon och känna att du trots allt kan leva med det (jag har varit i precis samma situation).

Jag tycker detta är en helt naturligt fas i ett förhållande - man lär känna varandra och lär sig leva tillsammans. Och det innebär ofta en hel del konfrontationer och tårar. Vad du behöver visa är att du INTE finner dig i att hushållssituationen ser ut som den gör. Kan man inte leva tillsammans och känna harmoni så krossas förhållandet!

Det handlar inte om vem som diskar eller dammsuger...egentligen! Det handlar om att fungera tillsammans som ett par, i ett hem. Det handlar om att samarbeta.

Jag tror därför att man kan behöva byta fokus, och istället för att gräla om vem som gör vad och vem som gör mest så behöver man istället fokusera på VAD ni behöver göra för att NI ska må bra. Bryr han sig om dig och ditt välmående (vilket han onekligen måste göra) så kommer han fatta det tillslut. Han behöver förstå att det inte handlar om vem som gör vad - det handlar om ert förhållande och ert välmående tillsammans.

Stå på dej. Och visa att det är allvar =)

• soomzy

Nej usch... Jag orkade inte ens ta mig till föreläsningen imorse. Sitter här hemma istället för att jag inte orkar att göra nåt. Det känns som att han förstör mitt liv. Jag är en lättpåverkad person som blir lätt deprimerad. =( Hjälp mig... borde jag lämna honom om det känns som att han verkligen förstör mitt liv??? Att han får mig att må dåligt? Det gick så bra för mig innan jag träffade honom.

Svar på tråden Så trött...