• baliba

byta ringar utan att gifta sig?

Hej!

Jag och min flickvän, som snart blir min sambo har pratat om att "förlova" oss. Vi är däremot inställda på att inte gifta oss i framtiden av flera olika anledningar. Däremot vill vi båda två byta ringar med varandra. Min fråga är om det finns några fler som tänkt på det sättet och om det verkar vettigt att göra så.

• Svar på tråden byta ringar utan att gifta sig?
  • mammen

Det finns många som aldrig gifter sig utan "bara" är förlovade hela livet. :)

En förlovning betyder inte automatiskt att man kommer att gifta sig. Inte numera i alla fall.

• Moa*

Klart att ni kan förlova er utan att gifta er. Det handlar ju om kärlek.

Kom ihåg att i kärlek är allt tillåtet...

• Lins

Vi är "bara" förlovade och som det ser ut nu så kommer vi inte att gifta oss. En förlovning betyder mer för mig än ett giftemål.
    Lycka till med förlovningen!

• Zozo

Vettigt och vettigt.. personligen tycker jag det är vettigare pa andra hallet, dvs gifta sig men lata bli ringarna!
    Men om ni bara är ute efter symbolen/romantiken och alls inte den lagliga biten, sa gar ju det bra med.. Finns ju inga lagar pa vilka ringar man far ha pa sig och av vilken anledning!
    Lycka till!

• anne på grönkulla

Förlovning har ingen juridisk betydelse utan är vad ni gör den till.

Rent praktiskt kan jag hålla med Zozo, då den lagliga innebörden av ett äktenskap är så betydelsefull, särskilt för kvinnan. men om förlovning gör ni precis som ni vill bara ni är överens om det.

• Brud 2008

Man kan ju göra precis som man vill, själv tycker jag att en förlovning är ett löfte om att man ska gifta sig.

• Lilla_Hemlig

Vi kommer att förlova oss utan att ha bestämt datum för bröllop. Vi vill gifta oss, men just nu pluggar jag och vi letar dessutom hus, så bröllop ligger några år frammåt just nu.

Förlovningen blir en symbol för vår kärlek till varandra, att vi har gjort ett val och satsar fullt ut på varandra. Giftermål kommer när vi har ekonomin till det.

Svar på tråden byta ringar utan att gifta sig?