• Shannon

Preventivmedel

Hur många här använder INGET preventivmedel, men planerar inte att ha barn?

• Svar på tråden Preventivmedel
  • pickolina

Här är en i alla fall! :)

• pickolina

Jag har dock ingen fast partner just nu, kanske ska tilläggas... Fast jag har kört utan preventivmedel med partner oxå i och för sig...

• Shannon

Och du har aldrig blivit gravid av det?

• silvera

Inget preventivmedel. Vi har haft så i fem år. Jag vill ha barn, men inte han... Så den dagen/kvällen, han inte hinner dra sig ur så...

• pickolina

Shannon
    Nope, inga oönskade graviditeter... :) Alltid avbrutet samlag men inga preventiva metoder utöver det. Vet självklart att det inte är en säker metod men det har inte skett några olyckor än i alla fall...

• pickolina

För egen del så var det faktiskt pga att en dum gynekolog (en överläkare dessutom) hade informerat mig att jag troligtvis inte kunde bli gravid utan hormonbehandling.... Nu vet jag att han troligtvis (förhoppnings) hade fel.... Så om jag träffar någon nu så kommer jag att skaffa någon form av preventivmedel. Den dagen, den sorgen...

• pickolina

Syrran var oskyddad i 5-7år innan hon blev gravid och de hade då redan två barn... Så man kan nog klara sig finfint ändå. Men visst, det är ett dumt risktagande.

• Malin22

en barnmorska berättade för mig en gång att hon tror att de flesta som använder sig av avbrutet samlag och tror att det fungerar i själv verket blir befruktade flera gånger men att det oftast stöts bort med en gång. Hon trodde det eftersom det är det som händer med många som försöker skaffa barn men som det tar lång tid för att lyckas, de blir gravida men kroppen stöter bort det befruktade ägget ändå.

• pickolina

Malin22
    Där ser man... Kroppen är en fascinerande apparat! :)

• jocelyn

Jag skulle aldrig våga skippa skydd. Vill inte bli gravid nånsin faktiskt.

• Ellte

Vad gör ni OM det sker en olycka då? Själv är jag paniskt rädd att bli gravid eftersom jag ALDRIG skulle göra en abort men ALDRIG vill ha barn :D

• Mycket långt kvar

Jag, sedan ca 5 år med fasta partners. Har regelbunden mens plus att jag känner (får ont) när jag har ägglossning så det är alltså säkra perioder som gäller. Skulle det värsta hända skulle jag göra abort, men jag tycker helt klart att jag har oddsen på min sida. Jag blir irriterad av att få sp*a på mig också, så killen kommer inte i mig.

Jag tål inte hormoner, mår jättedåligt av det. Och tycker inte att det är vettigt att äta det heller, hursomhelst.

I framtiden kanske jag vill ha barn, men troligen inte. Funderar lite på att köpa en personadator för att minimera risken ytterligare.

• Mycket långt kvar

Använder mig också lite av den hederliga gamla sekretkollsmetoden, ju klibbigare sekret desto fertilare. Informationen har jag fått från en 70-talsbok om "naturlig födelsekontroll".

Under ÄL använder vi kondom.

• Lena+Mattias=sant

Ellte: det finns ju adoption ifall olyckan skulle vara framme...

Kvinnorna i min släkt är väldigt fertila så jag är NOGA med skydd...

• hanna-linnea

Varför inte prova spiral? Min kropp kan inte hantera inkomande hormoner och jag blev gravid samma månad jag slutade med p-piller (hade säkra perioder och han "kom" utanpå). Hade sedan pessar och blev gravid ytterlaggare två gånger med detta skydd. Jag vart alltså gravid tre gånger på mindre än ett år... Nu har jag ÄNTLIGEN fått kopparspiral, men fördjävligt att vi behövde gå igenom så mycket innan man möter en vettig gynekolog som beviljar spiralinsättning även fast man inte fött barn..

• hanna-linnea

Ok, den där smilegubben vet jag inte vad den gör där...

• pickolina

hanna-linnea
    Jag kan bara svara för mig själv så klart.. Jag har funderat på kopparspiral men min syster har en riktig skräckhistoria att berätta och det skrämmer mig.. Sedan vill jag inte testa det förrän jag har en fast partner.. Men kommer säkert att testa det i framtiden, även om jag är skeptisk mot allt sådant pga alla biverkningar.

Gällande om olyckan skulle vara framme, då skulle jag göra abort eller om jag i det tillfället kände annorlunda -behålla barnet.

• hanna-linnea

Pickolina

Ja, det finns ju många biverkningar med spiral oxå, Sjäv börjar jag undra om man är olika fertil med olika partners eller kanske i olika perioder eller nåt..senaste året verkar det som om det räckt med att ta av skorna för mig och min fästman för att jag ska bli gravid..

• pickolina

hanna-linnea
    Ojdå, ja då har man ju inte så mycket att välja på... *fniss* Hoppas kopparspiralen kommer fungera bra för dig!

Svar på tråden Preventivmedel