• Mannagrynet

Knytis?

Är det okej att, istället för bröllopspresenter, be gästerna ta med mat till buffé (knytis)? Skulle gärna vilja ha åsikter och tips, kanske har någon annan här löst det så?

• Svar på tråden Knytis?
  • Tittij

DEt beror väl på hur dina vänner och familj är. Själv skulle jag bli mycket förvånad och tycka att det var jobbigt att laga mat till ett helt sällskap, även om det bara är en rätt.. Jag är inte alls road av matlagning..

Dock hade jag ställt upp, men då är jag å andra sidan inte så gnällig och ställer alltid upp på mina vänner, om detta skulle vara vad de vill...

Men räkna med att få många kommentarer.. Folk verkar vara ganska gnälliga av sig när det gäller bröllop har jag förstått av att surfa på denna sida ett tag :D

(även om det finns en hel drös av gulliga tjejer som delar med sig av tips och peppar i morgångar oxå!!)

• Lena+Mattias=sant

Jag tror det funakr bättre om det är på formen picknick och folk har med sig till sig själva.

• okt2006

Hellre ta kuvertavgift. Jag skulle hellre betala en hundring för att slippa laga mat och släpa med mig.

• Nellie031

Jag var på ett bröllop i somras där brudparet frågade en del gäster om de kunde tänka sig att istället för present hjälpa till med matlagningen. De delade ut recepten och det var inget avancerat utan vem som helst kunde laga maten. Jag och en annan kompis fick i uppdrag att baka två superenkla tårtor.

De hade sen satt upp en plakat där de tackade alla vid namn som hade hjälp till för att göra deras dag till den bästa.

Det bror också lite på vad det är för människor som är bjudna, detta var inget klassiskt bröllop utan det var mer en fest för att fira deras kärlek till varandra.

• AnnaHBG

Hej Mannagrynet,
    Jag tycker visst du kan ha knytis. Jag vet ett brudpar som bad gästerna ta med sig egna kräftor så bjöd brudparet på tex bröd, sallad och pajer till. jag tror oxå gästerna fick ta med sig egen öl och så bjöds det på "hemmakryddad" snaps. Det blev väldigt lyckat bröllop.

• tindra star

Håller med okt2006, om man får betala så känns det inte alls lika jobbigt som om man skall stå och kocka själv för att sen få gå på bröllop. Kanske ni har några släktingar/vänner som kan ställa upp och ordna maten tillsammans med er och då tar ni en avgift utav de andra gästerna.

• picachu

Jag tycker att knyt är en bra idé - alltså man ska ju inte laga mat till hela sällskapet - hur skulle det bli om 30 gäster kom med mat för 30 personer? Då har man ju mat för hundratals personer!

• viktualia

jag har serverat på ett bröllop där det var:

130 gäster
    3 rättersmiddag - buffé alla rätterna
    och KNYTkalas...

VILKEN logistik... framförallt när alla skulle ha sina medtagna, odiskade uppläggningsfat samtidigt... håhåjaja... men visst funkade det... 50 olika rätter var det, fördelat på förrätt, varmrätt och efterrätt.

Skulle aldrig ge mig på det själv. Klurigt med hygien/transport av mat... fast det beror ju på var man är och hur långt folk har att resa. En gäst på ovannämnda bröllop kom från USA till Sverige för festen, hon hade fått göra waldorfsallad i hotellköket.... hm....

Själv ÄLSKAR jag att laga mat, men jag skulle faktiskt hellre betala kuvertavgift än att ta med mig mat!

Svar på tråden Knytis?