• bröllops häxan

Lokalvårdare!!! Vad är en rimlig timlön?

Måste bara fråga alla smarta här på Bt om det är någon som vet. Har försökt googla men hittar ingenting.

Men vad är en rimmlig timlön för en lokalvårdare kontor/butik?

Tack :

• Svar på tråden Lokalvårdare!!! Vad är en rimlig timlön?
  • Victory

Jag jobbar med löner och våra lokalvårdare har en timlön på runt 111 kr, alltså en månadslön på 18 300 kr. Men det kan ju variera väldigt mycket beroende på vilket avtal som finns. Dessa personer har ju varit anställda flera år dessutom. Skulle vi anställa någon ny på timlön skulle de förmodligen få 94 kr/tim + sem.ers 12:85 kr.

Om det är ett särskilt jobb du funderar på är nog det bästa att fråga facket på det området vad de rekommenderar. Det beror ju som sagt mycket på kollektivavtalet.

• bröllops häxan

Victory : tack snälla. Det var precis det svaret jag letadde. Så jag som extrajobbare 4 timar i veckan ska ha ca 94kr + 12,85 i timmen. Altrå ca 105kr

• bröllops häxan

alltså ca 105 kr i timmen ;)

• GrisRosa

jag sommarvikade i två veckor, fem timmar per dag och fick 91kr plus sem. ersättning

• bröllops häxan

ja. då stämmer det ju ;)

• Victory

Ja, kommunens avtal anger en lägsta lön på 15 000 kr/mån, alltså 91 kr/tim för alla över 19 år. Så om man jobbar inom kommunen och är minst 19 år får de inte betala sämre än 91 kr + sem.ers.

• bröllops häxan

Victory: Är lönen i övrigt beräknad på hur gammal man är ? Eller hur lång tid man har jobbat? Eller spelar ålder ingen roll?

• Victory

Det beror lite på vad deras lönepolicy säger. På vissa ställen kanske åldern spelar roll, på andra är det hur många års erfarenhet man har. Om de har en lönepolicy, vill säga. Om de har individuell lönesättning så ska de ha en lönepolicy. Annars kanske de har en "lönetrappa" så att lönen höjs i takt med ålder eller arbetserfarenhet.

• Gudde

Fru Tusse (fd. Mon chi-chi) Jag arbetar på ett städföretag och där är ingånglönen 91.91/timme. Lönen ökar efter ett år och efter tre år.

• bröllops häxan

Tack alla!

Tog inte jobbet då jag fick reda på att puttsa skyltfönster på utsidan (ett riktigt stoooooooort affärsskyltfönster) ingick. Kändes som ett fall för riktiga fönsterputsare med riktiga grejor och inte ett fall för amatösrtädaren jag med yes och vaatten på vintern.

Tack alla för alla svar..:)

Svar på tråden Lokalvårdare!!! Vad är en rimlig timlön?