• tre.b.mor

Kopparspiral

Hej!
    Jag är nu inne på mitt andra försök med kopparspiral, den första trillade ur. Har tre vaginalförlossningar bakom mig så man undrar ibland hur det står till där nere. Känner nu sen en tid att det molar i magen framåt eftermiddagen då jag börjar bli trött. Har långa menstruationer och emellanåt mellanblödningar/flytningar. Är det någon som känner igen symptomen?

• Svar på tråden Kopparspiral
  • gulsippan

Jag hade liknande symptom ibörjan när jag hade spiral, men efter ett tag så dog de ut.
    Min cykel och symptom förändrades ständigt med spiral och det är först nu, när jag inte tar något som det verkar som om min "normala" cykel är tillbaks.

• Fru Abramsson

Hade kopparspiral ett litet tag och hade bara problem...
    Fick en allergisk reaktion dessutom. Fick vänta 1 mån innan jag kunde byta till hormonspiralen. Funkar kanon med den.

• Shannon

En vän som la in en kopparspiral svimmade av smärtan, är det vanligt att det gör jätteont när man lägger in en spiral? Hur länge har man ont?

• pickolina

Shannon
    Om jag har förstått det rätt så svimmar man inte av smärtan, så extrem är den inte.. Man svimmar av att de är och pillar på livmodertappen tydligen. Det är vad jag hört i alla fall. Detsamma hände mig när jag frysbehandlade (som jag skrev i andra tråden)..jag svimmade aldrig men var bra nära...

• Lilit

Jag har kopparspiral och svimmade när de satte in den och mådde konstigt resten av dan - men det gjorde inte så ont. Det är nervpåverkan som någon skrev. Jag hade det som du i någon månad - men sen är allt som vanligt men jag har mens någon dag längre bara.

• hanna-linnea

Jag har koppar sprial, åkte in på akutn ett dygn efter att jag fått den insatt, läkaren där frågade varför de satt in spiralen just då eftersom jag inte hade mens. Jag var mtt i ägglossningen och det var tydligen den värtsa tänkbara tiden att sätta in spiral då livmodern är stark och försöker stöta ut spiralen, han ville ta ut den och sätta i den två veckor senare, men jag ville inte utan hade istället rejält ont i två vckor.. har fortfarande ont vid mens och ägglossning men hellre lite smärta än att ta hormoner.. Känner dock att smärtan minskar för varge månad.. (eller vänjer man sig kanske?)..

• pickolina

hanna-linnea
    Vad puckat!!! Hos min gyn så sa det att jag skulle ringa när jag fått min mens så skulle de sätta in spiralen.... Jag ändrade mig dock men det var ju en annan sak... :)

• hanna-linnea

Jag har förtsått av andra att det är så det SKA gå till.. själv pratade jag med en sjuksköterna och fick en tid och hon sa att det inte spelade någon roll, fick dock lova att inte ha sex veckan innan insättning (då man absolut inte får vara gravid)...

• pickolina

hanna-linnea
    Dåligt att hon inte visste bättre. Gå in till henne igen.. ;)

• Swing

Låter klokt att ta hänsyn till var i menscykeln man är.
    Själv har jag haft kopparspiraler i 29 år, säkert 8-9 stycken. Kan inte minnas att jag före insättandet nånsin fått frågan om var i menscykeln jag är osv. Den näst sista togs minuten före konisering och så fick jag en ny när operationen var klar.

Svar på tråden Kopparspiral