• Telemarkgrrl

Akupunktur i Stockholm

Nä, nu måste jag göra något åt min spänningshuvudvärk och inte äta så förbaskat mycket piller.

Jag tänkte pröva med akupunktur men vill helst inte bara ta nån från Gula Sidorna. Är det någon som har tips på en bra akupunktör i Stockholm?

• Svar på tråden Akupunktur i Stockholm
  • famousfairy

Dr Nie.. på Stora Essinge...essingeringen 12.
    slå upp dr nie essinge på google.. kolla också parentnetsweden.com och sen Doctors we like..
    Hon är superb... hon ville gärna att man gå dit 5ggr i rad efter första besöket, men jag lova dig.. hon kan fixa det mesta.
    halva kungliga baletten gåt dit + andra sport profiler.. kändiser etc etc..
    hon är äkta...
    lycka till

ps. själv vet jag att treo och caffine hjälpt inte min, bara en tanke

• pickolina

Du vet väl att överkonsumtion ger huvudvärk oxå va???

Min huvudvärk har blivit såååå mycket bättre sedan jag slutade med värktabletter, började gå till en kiropraktor och slutade med p-piller... :) För avslappning tänkte jag börja med yoga, som ska vara väldigt bra om man har ångest, huvudvärk osv...

• Telemarkgrrl

Tack snälla för svar!

Jag ska definitivt kolla upp dr Nie!

Jo, jag vet det där med överdosering, det är därför jag har börjat bli lite orolig. Jag har alltid haft mycket ont i huvudet i perioder men den här sista perioden har blivit lite väl lång...

Skulle så gärna sluta med p-piller men jag har endometrios så så fort jag slutar med pillrena får jag en hemsk mensvärk plus cystor och måste opereras. Det är som att välja mellan pest och kolera.

• pickolina

Telemarkgrrl
    Usch vad hemskt!.. Stackare...
    Förutom att trappa ner värktabletter + sluta ta hormoner så hjälper min kiropraktor min extremt mycket kan jag säga... Det är guld värt för min del! Mycket av min huvudvärk kommer från nacke/bröstrygg där jag får låsningar konstant..så jag går regelbundet för att lossa dessa... Works wonders! Men det beror ju på vad som orsakar huvudvärken så klart, så för att det fungerar för mig så betyder ju inte det att det skulle fungera för dig..men jag tänkte säga det i alla fall... Som ett alternativ. Å som sagt, Yoga och andra avslappningsövningar ska hjälpa enormt mycket oxå säger dem.

• Telemarkgrrl

Tack för tipsen pickolina!

Jag har gått ett par gånger till en naprapat på jobbet och hon har ju påpekat att jag är spänd i axlarna. Så jag ska skärpa mig och bli bättre med dom där stretchövningarna hon har pratat om, jag lovar.

• pickolina

Jag behöver inte göra några övningar.. *hihi* Kiropraktorn gör jobbet när jag är där... :) Passar mig perfekt!..

• famousfairy

berätta allt för doctor nie... eller i för sig.. hon kanske gissa!
    varning.. du kommer att ha nåler från top till tå, på framsiden och sen baksiden! bokstavligen!
    Ta med egen handuk, en stor, du ligger i ca 30min-1 tim på var sin sida med nålar i och en vrame lampa hänger ovanpå.. du kan inte nåt annat än att slappna av, ja så länge man är inte rädd för nålar, men hon kan nog fixa det oxå!
    Kram!

• famousfairy

... men vet du vad.. kolla med din husläkare eller någon först -alltså, inte om dr nie skulle vara bra eller inte men för att göra en grund undersökning av huvudet och nacken.
    '
    Jag menar inte att skrämma dig, med jag blev skickade för en ct scan (mri) bums! för att utesluter en tumör eller nåt annat..
    så, göt det
    Vanlig medicin först, och sen annat är mitt råd!

• pickolina

Mmm, som mina besvär som beror på att skelettet låser sig...det är ju inget som blir hjälpt av nålar... :) Däremot så tror jag att akupunktur är väldigt bra och effektivt oxå, på sitt sätt... Som sagt, det beror ju lite på varför man har problem, vad som är grunden... Vilken man kanske måste försöka ta reda på först och detta gör man nog bäst hos den vanliga sjukvården. Då räknar jag även in sjukgymnaster och kiropraktorer...

• Telemarkgrrl

Tack för att ni bryr er och försöker hjälpa till, tjejer!

Jag var hos min husläkare för ett par år sen och han var övertygad om att det var en blandning mellan spänningshuvudvärk och migrän. Det tror jag också, jag har haft mycket ont i huvudet så länge jag minns så det är nog mer jobbigt än farligt.

• pickolina

Mmm, samma för mig... Men eftersom jag får låsningar i bröstryggen så hjälper det att fixa dem regelbundet. Sedan funderar jag oxå på att testa akupunktur + börja med yoga..för problemen är inte borta även om de blivit bättre... :)

• jocelyn

Vad du än gör; gå till en legitimerad sjukgymnast som kan ge akupunktur. du vill INTE ha nån "kroppsterapeut" eller liknande som ska sticka nålar i dig.

Annars är akupunktur en av de smärtlindringsmetoder som socialstyrelsen godkänt (av alternativbehandlingar då) .
    För mig fungerar det mycket bra. Efter en behandling kan jag vara utan värktabletter i upp till 2 veckor! Alla som har/haft kronisk värk vet hur mycket värt det är!

Yoga använder jag mig av som träningsform för att behålla smidighet och hållning, passar på att rekommendera denna träning för ALLA. Så enkelt att göra, man kan utöva det hemma på golvet och det är inte någon press. Nästan gratis är det med, jag köpte en yogamatta i en sportaffär för 100 kr; sen var det bara att köra igång. Perfekt.

• Telemarkgrrl

jocelyn sa:

"Efter en behandling kan jag vara utan värktabletter i upp till 2 veckor! "

Jajaja!!! Det är precis sånt här man vill höra!

Förresten, det här med yoga. Nu går jag på Friskis&Svettis ungefär 2-3 gg per vecka men jag är egentligen världens lataste person så det finns ingen risk för att jag skulle lägga *till* yoga på programmet utan då måste jag ta bort F&S. Vad tror ni om det? Är yoga bättre än F&S eller gäller det bara att träna duktigt?

• famousfairy

joycyln.. dr nie är utbildade i kina.. hon är godkänd här i sverige, jo det finns folk som bara sticka i nålar men hon är inte en av dom...
    ang F&S.. prova Ki jympa! eller Ki balans, eller .. duh.. ki yoga!!
    Kram

• pickolina

Telemarkgrrl
    Mitt personliga val skulle vara att byta ut ett F&S-pass mot Yoga.. Då får du en mer allsidig träning och det är ett måste för bästa resultat.

jocelyn
    ÅH det lät ju bra.. Akupunktur hos en sjukgymnast är det som gäller alltså... Kul att läsa om Yogan oxå, eftersom jag tänkt börja... :)

• jocelyn

Varför inte lägga till yoga som du gör hemma själv? finns massa bra dvd-filmer och böcker som visar hur man gör. Man måste ju inte träna så otroligt mycket i början, 20 minuter el så räcker.

Svar på tråden Akupunktur i Stockholm