• Lill Anna (-03 el -04)

Hur tackar man nej på bästa sätt?

Hej!!

Det här känns inge bra, behöver lite kloka råd från er..

För att göra en lång historia kort.. En av mina vänner (M) som jag inte hört av på några månader ringde och frågade om jag skulle komma på "bröllopet". Det visade sig vara en gemensam vän (J) som ska gifta sig i jamuari. Jag hade inte fått något inbjudningskort. Då sa M att jag visst var bjuden och att hon skulle ringa och "skälla" på J så att hon bjöd mig.

Några dagar senare ringer J och berättar att hon visst bjudit mig men inte skickat inbjudningskort än (de andra gästerna fick sina inbjudningskort i augusti).

Idag kom inbjudningskortet. Jag och min sambo är bjudna upp till Piteå på bröllop. Vi får gratis logi på hotell från fredag-måndag, frukost alla dagar och lite till..

Nu kommer kruxet. Jag har absolut inte råd att betala biljett+kläder+present+middagar.. inte ens om jag skulle åka själv utan sambo.
    Samtidigt känns det som hon har ansträngt sig för att jag och min sambo ska få komma. (Vi är gamla skolkamrater och träffas kanske 1 gång per år, eftersom vi bor långt ifrån varann, dessutom har jag aldrig träffat brudgummen).

Hur förklarar man på bästa sätt att man inte har möjlighet att komma. Det känns som hon kommer ta det på fel sätt..
    Vad ska jag göra?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Hur tackar man nej på bästa sätt?
  • Smulan

Du ska göra som hjärtat säger. Vill du åka? Försök i så fall ordna det ekonomiska så du kan åka men vill du inte så gör inte det.

Känner du att det ekonomiska är för tungt så säg som det är eller låt bli att säga som det är. Ett OSA betyder att man vill ha ett svar "Ja" eller "Nej" på en inbjudan men man måste inte tala om varför.

Hur ska det kunna bli fel hur du än gör??? Det är klart att hon har ansträngt sig, det har hon gjort för alla gästerna till bröllopet. Det är ju så att alla kommer inte och innebär det att gästerna måste lägga ut en del pengar får man nog räkna med att det kan vara orsaken till ett nej från någon.

Lycka till med ditt beslut!

• Martina

Hej,
    Vi har haft några gäster som har tackat nej til inbjudan. Min pojkvän kommer från Irland så en del av de utländska gästerna hade av olika anledningar inte möjlighet att komma. En del tackade nej pga att det inte hade råd, andra för att de kommer att vara bortresta. De kontaktade oss och talade om att de gärna skulle vilja komma men att de inte hade möjlighet. Förr oss spelade det inte någon roll vilket skäl de angav, det viktigaste var att de hörde av sig.
    Tyvärr hade vi några inbjudna som inte hörde av sig alls och det tyckte jag var lite dålig stil.

m

• Stina 3/5

Jag vet inte var ni bor men måste det bli så dyrt?

Kan ni inte hitta en billig tågbiljett eller kanske samåka med andra gäster om det går.

Man måste inte alltid köpa nya kläder när man ska på fest. Har du ingen klänning som du kan ha på dig eller kanske låna av en kompis?

jag vet inte om mina alternativ är genomförbara utan bara små tips. Du måste känna efter om du verkligen vill gå på bröllopet och om du vill lägga de pengar som det kommer att kosta.

Jag tycker det är lite konstigt att ni inte blev bjudna när alla andra fick sina inbjudningar. Hur tolkar du det????
    Vill bröllopsparet verkligen att ni kommer?
    Bli inte arg på mig för att jag skriver så men det verkar lite konstigt att en annan kompis först fick prata med brudparet innan de skickade en inbjudan till er.

Fundera helt enkelt om ni tycker det är värt att lägga pengar för att delta på bröllopet.

• lilla A

Om ni vill åka på bröllopet kanske ni skulle kunna önska er flyg- eller tågbiletterna dit i julklapp av era föräldrar? Men det är ju just om ni vill åka.

• Aug2003

Kompisarna verkar ju inte jätteviktiga för er eftersom ni inte blev bjudna förrän en annan kompis tryckte på...jag skulle nog bara säga att annat var uppbokat. Eller var ärlig...

• dea

"Tack för inbjudan. Det skulle ha varit väldigt roligt att vara med på pröllopet, men vi har tyvärr inte möjlighet. Jag och NN hoppas ni får ett vackert bröllop och all lycka i framtiden."

Jag tycker faktiskt inte man är tvungen att gå på alla pröllop man blir bjuden på, och det låter, tyvärr, som att er gemensamma kompis skuldbelagt bruden till att bjuda er.

Fast å andra sidan händer det ju att man skickar ut inbjudan i omgångar, typ släkten först osv, men det är väl för att folk ska kunna tacka nej, så man kan bjuda fler vänner... (Du som är rolig, kommer i stället för faster Agda som är tråkig, typ...)

Det verkar som om du är rädd för att såra bruden, så det kanske är bäst att ringa upp och luska lite. Ärligt talat tycker jag den gemensamma kompisen har försatt dig och bruden i en konstig situation.

• Julia B

Att man inte har råd tycker jag är nog så "giltigt" skäl att tacka nej. Även om jag hade pengarna men de egentligen var avsatta för annat eller resan skulle ruinera min ekonomi ett tag framöver, då skulle jag tacka nej. Kliché kanske, men en riktig vän förstår sånt. Väljer du att inte gå så skicka ett telegram, sånt är jättekul att få och sätter guldkant på middagen!

• Grodan

I ärlighetens namn verkar det inte som ni var bjudna från första början. Det verkar som M har fixat in er i sista stund.
    Eftersom ni ändå bara träffas 1 gång per år kanske J har känt sig pressad av M att bjuda er.
    Det är väl bara att säga tack så hemskt mycket för inbjudan, men vi kan tyvärr inte komma. Du måste inte brodera ut texten mer än nödvändigt. Då blir det bara pinsamt.
    Sedan kan ni skicka ett fint telegram till bröllopet och även en present om du känner att du vill gratulera din kompis när hon gifter sig.

• Anonym

Hej!

Hmmm, jag misstänker att jag vet vem din kompis är. Har hon initialerna JM? Är det hon så behöver du nog inte vara orolig för att hon ska bli ledsen för att du tackar nej. Förslaget ovan om att bara skriva och säga att man tyvärr inte har möjlighet att komma är bra.

Det kan vara trevligt att komma på besök hos brudparet efteråt och då ha med sig en liten present, men som sagt, om det är den brud jag tror att det är så är hon så godhjärtad att hon inte blir ledsen alls med eller utan er närvaro och med eller utan present. Hon förstår det mesta!

• Anonym

Lill-Anna, har du tänkt på att om du har tur(otur?) får du svar direkt av den aktuella bruden här på BT. Kan ju inte vara så många som gifter sig i Piteå i januari....(Kanske föregående talare är hon???)

• Anonym

Har det dröjt innan man får inbjudan så är ju risken större att man "redan är uppbokad på annat håll" just då...

• f.d. Svart brud

Tacka nej enligt förslaget ovan och skicka brudparet ett postogram som kan läsas upp på bröllopsmiddagen eller en bröllopsgåva per post.

Att tacka nej för att man inte har råd att komma tycker jag annars är ett helt klart giltigt skäl för att inte komma. Har man inte råd så har man inte.

• Anonym

Jag är anonym som svarat tidigare att jag tror att jag vet vem det gäller. Vill bara försäkra frågeställaren om att jag INTE är den blivande bruden och att jag aldrig skulle drömma om att andas ett ord till henne om det här!

För övrigt känner jag inte heller frågeställaren själv för isåfall hade jag ringt och tipsat istället för att dra en vända här på forumet. Orsaken till att jag är anonym i den här tråden är att jag inte vill att mitt vanliga nick ska bli känt av någon som eventuellt känner mig. Vill helst inte skylta med att jag är inne här på torget...)

• Lill Anna (-03 el -04)

Hej alla!

Jag och min sambo lever under existensminimum. Billigaste alternativet är buss och det går på ca 1200 tur och retur (nästan en månads mat för vår del). Vi bor närmre än de flesta gästerna, och tyvärr kommer alla som vi känner att flyga, så samåkning går inte.

Tack för tipset om postogram. Det kommer nog bli ett sånt..

Till dig som vill vara annonym.. Jo vi känner nog samma person. Vi vet båda att hon är en av de mest godhjärtade männsikorna som finns på denna jord. Hon kommer att säkert att förstå, men att skylla på det ekonomiska känns som ett svepskäl.

Tack för alla råd och alla svar :)

• Smulan

Ekonomin kan aldrig bli ett svepskäl förän du gör det till det!

Dessutom verkar det ju så att bruden kommer förstå. Säg som det är.

Svar på tråden Hur tackar man nej på bästa sätt?