• SHa

Bröllop = Magkatarr!!!

Är det fler än jag som har känslig mage och har fått magkatarr inför stundande bröllop. Det är bara drygt två veckor kvar nu tills jag skall gifta mej och jag har ont i magen hela tiden.
    Även om det känns som om jag har koll på allt så är det ändå väldigt mycket som skall samordnas och hållas koll på.
    Tyvärr har det blivit så att det är just jag som har koll på allt och som håller i alla trådarna.
    Allt kommer säkert att bli jättebra, jag måste bara lära mej att koppla av!!

Någon annan som har samma problem och i så fall, vad gör ni åt det?? Några huskurer som funkar??
    Tacksam för svar och hjälp.

• Svar på tråden Bröllop = Magkatarr!!!
  • lyckligastebruden

Hej!

Jag har haft magkatarr förut, men det har gått över. Men däremot har jag irriterad tjocktarm, som ställer till besvär genast när jag blir nervös! (diarré och magknip) Vet inte hur jag ska hantera detta på lördag när vi gifter oss, men jag har köpt Imodium från apoteket.

Mot magkatarr brukar det hjälpa med att dricka mycket vatten och inget kaffe, inte äta stark eller fet mat, försöka ta det lugnt... finns också receptfria mediciner på apoteket och i hälsokostaffärer.

Hoppas du kan slappna av strax innan bröllopet, så kanske det lättar lite... Lycka till!

• pickolina

Jag har haft problem hela mitt liv och fått åka akut till sjukhuset när det varit som värst... Försök ta det lugnt, gör saker som lugnar ner dig.. Ät rätt mat. Undvik fruktsyra, som äpplen osv.. Knapra "krita"... Ex. novalucid, finns i både tuggtabletter och att dricka..

• Fru Henax

Skippa kaffe, stekt mat och rök naturligtvis inte!
    Och pröva "Gaviscon" som finns receptfritt på apoteket, tuggtabletter.
    Lägg en extra kudde under huvudet på natten så att magsyran inte tränger upp lika lätt!
    Och försök koppla av så mycket du bara kan!

Lycka till och krya på dig!

• f.d. Svart brud

Jag föreslår att du går till läkaren.
    Har du magkatarr kan du få losec (omeprazol - "billighetslosec" eller vad det nu heter) eller nexium. Omeprazol går även att köpa receptfritt på apoteket. Den tar man som en kur, 1-2 tabletter i ett par veckor. När man har som värst ont i början kan man även ta t ex ett par Rennie då och då. De hjälper efter några minuter.

Sedan har vi Pepsid. Också receptfritt. Den kan du också ta som kur. En tablett håller i 12 timmar.

JAg har nästan kronisk magkratarr pga andra mediciner jag tar, så jag vet vad du går igenom...

Man får dessutom ont i magen av detta:
    Värktabletter t ex magnecyl och ipren ska man undvika. Kaffe. Alkohol. KOLSYRADE drycker som läst och öl! Sura livsmedel. Hårdsmält mat, som ägg, svamp, sallad och råa grönsaker.

Ät lite och ofta. Tugga noga och ät långsamt. Ät snäll mat mot magen. Ris, potatis, fisk, kyckling, te och skorpor, kamomillte...

Stress sätter sig i magen och är ofta en bidragande orsak till magkatarr. Därför är det viktigt att du tar det lite lugnare! Kör gärna lite avslappning ibland också. Gå ut i skogen och plocka svamp...

Lycka till!

• pickolina

Jag äter alltid pepcid numera (när jag får ont), då jag bara har lindriga problem numer... De hjälper inte så mkt mot den hemska smärtan tycker jag. Inte för mig i alla fall... Å losec gjorde bara saken ännu värre... Fast det är ju min erfarenhet.

Att gå till en läkare och rådgöra med dem är nog ingen dum ide´alls...

• pickolina

Novalucid och de varianterna är bra för att man kan dosera efter hur mycket besvär man har... Tex äta dem när man känner att man har ont och efter måltid osv... När jag hamnade på akuten pga magen när jag var yngre så fick jag äta typ 30st om dagen tills jag blev bättre... Huah...

• elenita

Jag vet hur det är! Har lidit av magkatarr så gott som hela mitt liv. Är en väldigt lättstressad person, och dessutom VÄLDIGT känslig mot stress.

Ska gifta mig nu på lördag (!) Så du kan ju fatta vilket tillstånd min mage är i för tillfället! Var tvungen att gå hem tidigare från jobbet igår pga magkatarr...kunde inte stå upp helt enkelt!
    Har du testat zantac med alvedon? Brukar släppa, om man inte väntar för länge med att ta den.

Det viktigaste är att försöka slappna av, å tänka på andningen, när man känner att man är som mest stressad så måste man gå ifrån lite, sätta sig ner och ta några djupa andetag (in genaom näsan, håll andan lite, å ut genom munnen)

Dessutom, jag vet att alla förmodligen kommer att fnysa åt mig nu, men man MÅSTE faktiskt inse att DET ORDNAR SIG!
    Ta vara på den tiden som är kvar nu inför brölloppet å försök att NJUT lite.
    För du vill väl inte minnas tiden kring ditt bröllop som det värsta du varit med om?
    Ta nu hand om dig de sista veckorna så kommer allt att bli så underbart ska du se!

• pickolina

elenita
    "Har du testat zantac med alvedon?"
    Tack för tipset! :) Jag snor det jag med.. ;)

Svar på tråden Bröllop = Magkatarr!!!