• picachu

folkbokföring - bra eller dåligt?

Tjenare!

Jo min pappa planerar att flytta tillbaks till hemlandet. igår ringde han mig och frågade om han kunde folkbokföra sig på vår adress för att få hit sin post. Om det bara gällr posten kan han väl ha vår adress som c/o adress tänker jag och inte folkbokföra sig här.

Vilka saker ska man tänka på när man fejk-folkbokför folk på sin adress? Jag kan tänka mig att det kan bli trubbel om man behöver ta bidrag. Finns det fler grejer?

Jag vill gärna ställa upp för min gamle far, men inte om det kommer att försätta mig i någo knepig situation. Han är förtidspensionerad, finns det någon krav på att han ska vara bosatt i Sverige för det (han är svensk medborgare)?

Jag ska ringa skatteverket och höra också, men kan ju kolla med er som ju vet allt :)

• Svar på tråden folkbokföring - bra eller dåligt?
  • 26maj2007

är han svensk medborgare ska det inte vara några problem att har en särskild postadress till er.

han kommer att få avregistrera sig som folkbokförd (flytt till utlandet) men kan ha en adress så att posten skickas till er.

• picachu

Tack för ditt svar!
    Han får alltså bara meddela berörda myndigheter och sånt att de kan skicka hans post hit, men han ska inte göra en regelrätt adressändring (via skatteverket) till vår adress...?

• 26maj2007

han ska anmäla till skatteverket att han flyttar utomlands blankett (flytt till utlandet) på denna blankett får han själv skriva till längst ned att han ska ha särskild postadress till er.

ni måste skriva under att ni godkänner detta.

• 26maj2007

adressändringen går till alla myndigheter via folkbokföringen.

• 26maj2007

den kostar inget.

vill han ha eftersändning och flyttkort får han även göra en anälan till posten.

han får själv anmäla till övriga ställen som tex bokklubb

• Popcorn

Svaret på frågan är inte helt lätt att ge på bara några meningar, men jag ska ändå försök ange lite vad som kan påverka.

Till att börja med har det betydelse om han ska flytta inom EU eller till ett land utanför EU.

Inom EU finns särskilda förordningar och direktiv som styr vilket lands socialförsäkringar som skall gälla. För att få sjukvård i ett annat EU-land krävs dock ett intyg från Försäkringskassan (E 121). Har man ett sådant intyg omfattas man av bosättningslandets sjukvård på samma sätt som deras egna medborgare. Bor man stadigvarande på utländsk ort och vill vara säker på att utan strul få vård vid behov är det således bäst att sköta allt sådant rätt från början.

Utom EU finns inga sådana bestämmelser. Vid en sådan flytt förlorar man därför rätten till bosättningsgrundande förmåner som t.ex. barnbidrag, underhållsstöd, sjuklön och sjukpenning. Man omfattas inte heller av den svenska vården utan får i sådana fall betala för vård vid vård under vistelser i Sverige på samma sätt som andra som inte bor i Sverige. Det är i dessa fall således inte medborgarskapet som ger rättigheterna utan det faktum att man bor och betalar skatt i Sverige.

Inkomst- och premiepension får man trots att man flyttar utomlands eftersom det är något man själv tjänat in. Garantipension får man dock bara med sig inom EU och EES eller om man flyttar till Kanada.

Du skriver att han är sjukpensionär med vilket du antagligen menar att han erhåller sjukersättning och ännu inte har börjat få ålderspension.

Även om det kan vara bra att kolla med Skatteverket också, tycker jag att du/ni/han i första hand ska kolla med Försäkringskassan om vad som gäller, så han åtminstone vet vad som gäller för sjukersättningen.

För din del kan en folkbokföring hos dig knappast ha så stor betydelse. Det enda jag kan komma att tänka på är att om du behöver söka socialbidrag eller bostadsbidrag så kommer antalet bosatta på samma adress att ha betydelse för dina rättigheter. I det läget är det ju inte heller så bra att behöva säga att "... nej, han bor ju inte här utan är skriven här bara för att få förmåner...". Jag säger absolut inte att det är så i ert fall, men det blir väl ofrånkomligen lite knepig att i det läget förklara varför han är skriven där och inte bara har ställt sin post dit .

• anne på grönkulla

Jag tror att det går att ha en adress som sin folkbokföring och en annan adress man får sin post till (så har jag iallafall, men så är jag anställd i Sverige men bosatt utomlands, kanske är det nån sorts undantagsfall...). Om det skulle lösa ert problem, alltså? Kanske är det värt att kolla upp.

• 26maj2007

men det handlar väll inte om att pappan ska vara bosatt på samma adress.

han ska väll bara ha posten till adressen?

Svar på tråden folkbokföring - bra eller dåligt?