Undvika att bli sjuk?
Börjar bli orolig för att bli sjuk på bröllopsdagen, inte så kul att bli dunderförkyld eller magsjuk direkt... Finns det något man kan göra/äta för att öka chansen att hålla sej frisk???
Börjar bli orolig för att bli sjuk på bröllopsdagen, inte så kul att bli dunderförkyld eller magsjuk direkt... Finns det något man kan göra/äta för att öka chansen att hålla sej frisk???
Sova ordentligt
Äta bra
Inte stressa för mycket
Jag var också superorolig. Veckan innan den stora dagen hade barnen på jobbet maginfluensa och jag var illamående av att bara gå dit. Jag körde den gamla huskuren med att svälja tio vitpepparkorn. Sjuk blev jag inte mycket sitter nog i huvudet så då kan det ju vara bra att ta till nåt som kan lugna nerverna.
Tvätta händerna ofta!
Rör inte slemhinnorna med fingrarna (tex peta inte i ögonen).
Se till att spola med locket nedfällt (och då måste man ju även ha förhoppningen att alla som besöker toaletter har vett att göra det...)
Jag tror att man nästan kan göra sig själv sjuk genom att känna efter så pass mycket att man tillslut tror att man är sjuk... Så lev som du brukar, om du inte brukar vara sjuk förstås...
Ska köpa massa nyttigt på hälsokostbutiken och ladda! :D
Huh, känner igen mig. Är också livrädd för att bli sjuk till bröllopsdagen (särskilt som vi har förlag bröllopet mitt i influensatider). Jag är sjuk/förkyld rätt så ofta så jag skulle tyvärr inte bli förvånad.
Tycker ovanstående tips är bra!
Esberitox hjälper faktiskt. Man kanske inte slipper undan eländet men det hjälper till att skjuta på det åtminstone. Har testat detta innan så jag vet att det funkar. Men det hjälper väl inte mot maginfluensa, tyvärr. Förkylning och annat sånt tradigt biter det rätt bra på allafall :)
Är förkyld nu, så förhoppningsvis slipper jag det på bröllopet nästa månad. peppar peppar..
Jag fick tipset att göra denna goda smoothie (stavas det så?) och dricka varje morgon:
½ banan
½ apelsin
1 dl hallon (frysta går bra)
1 msk vetegroddar
lite hackad färsk ingefära
1 dl honungsyoghurt (osötad)
mixa ihop och drick!
Innehåller mycket c-vitamin och ingefära, som är bra för immunförsvaret.
Esberitox funkar inte för mig, men jag tror jättemycket på vitlök! Det finns antiseptiska ämnen i vitlök som frigörs först när man krossar vitlöken. Det finns studier som visar att de har en positiv effekt både mot förkylningar och magbakterier. Tyvärr förstörs de av värme så du måste äta den färsk (tsatsiki är en stor favvo för mig) eller i kapslar. Och ganska mycket.
C-vitaminbrist är ju inte bra för immunförsvaret, men jag är tveksam till att man skulle kunna förstärka det genom att överdosera...