• Blivande fru Lundahl

Få han till att fria?

Det började som ett litet skämt för tre år sedan när vi träffades att vi skulle gifta oss om fem år.

Nu har tre år gått och nästa år är det förhoppningsvis dax för honom att fria, men hur ska jag veta att han verkligen kommer att fria & på rätt sätt!?!

Jag har pratat om att jag gärna vill att vi förlovar oss på alla hjärtans dag nästa år och att vi gifter oss på midsommarafton året därpå, men hur ska jag förbereda honom på rätt sätt för att han verkligen ska göra det.

Jag är väldigt traditionell, så jag vill gärna ha ett riktigt frieri.

Har ni några tips hur jag på ett smart sätt kan förbereda honom utan att bestämma allt för honom?

• Svar på tråden Få han till att fria?
  • LissAnna

Jag tycker att du kan hinta om du vill ha det. Men inte lägga upp det för tydligt, då blir han ju nästan tvingad till att göra det.

Men varför inte fria själv? :)

• Blivande fru Lundahl

Jag har funderat över det, men jag skulle känna mig allt för maskulin eftersom jag är traditionell. Så jag vill verkligen att han ska fria, men du har rätt i att allt skulle lösa sig om jag själv hade tagit saken i egna händer =)

• Afrodite 4/8-07

Vilken del får han va med o bestämma? sina skor
    Ursäkta men det låter ju onekligen som om du planerar hur din man skall göra och när han skall göra det.
    Hinta lite om att du vill att ni förlovar er. Men lämna sen lite åt honom att bestämma också
    Lycka till.

• Blivande fru Lundahl

Det är just precis det jag menar Afrodite, det är därför jag skriver och ber om tips här. Det brukar vara jag som fixar sådant, så jag har svårt för att backa. Så jag tackar för alla tips!

• Lucia05

Fattar inte varför man inte friar själv när man anser att det måste vara på ett bestämt sätt.
    ELLER vänta på hans frieri, som han gör på SITT sätt.

• Afrodite 4/8-07

Blivande fru Lundahl

tja, jag är själv en tjej som tar för mig, så jag vet vad du menar.
    För vår del så blev det inget frieri från någon av oss, det var något som vi gjorde gemensamt kan man säga. Vi sa det att vår kärlek sitter inte i ett knä i backen, den lever och frodas där våra blickar möts. Och sånna är vi som par väldigt mycket, så det var naturligt för oss att "frieriet" speglade dom vi är.
    Men ibland måste man lära sig att backa lite.
    Jag tror att risken är att du blir besviken om du bygger upp för mycket förväntningar runt hans frieri. Blir det inte som du planerat så blir du ledsen istället. Så försök verkligen att backa. visa tydligt vad du vill. berätta för honom att du drömmer om ett frieri. ta hem lite reklablad från t ex guldfynd och lämna annonsen om förlovningsringar framme synligt. Vänta sedan. Ge honom tid. Du har ju redan berättat en gång att du drömmer om förlovning nästa år på alla hjärtans dag. Lämna det sen där. Ge honom chansen att ta dig med storm. Det blir mycket mer romantiskt då.
    Om tiden sen går och inget frieri infinner sig så får du nog vara beredd att tänka om och ta saken i egna händer.

• Blivande fru Lundahl

Lucia05 att jag inte friar är för att jag tycker att det hör mannen till att han ska fria och tro mig, om jag känner min sambo rätt efter tre år så vill han gärna att jag hjälper honom på traven. Samtidigt som jag själv inte vill veta allt för mycket.

• Blivande fru Lundahl

Tusen tack Afrodite 4/8-07, det är det här jag vill höra och jag har gott om tid på mig fram till alla hjärtans dag, så jag hinner fixa lite hintar.

• Afrodite 4/8-07

Blivande fru Lundahl

Precis, det gäller o lägga ut lite hintar som inte är allt för uppenbara, för i så fall blir det tjatigt och då kan man få motsatt effekt. Brochyrer är en grej.
    Att titta lite extra trånande i smedernas skyltfönster när man är ute på stan är en annan.
    Om någon vän nyss förlovat sig eler gift sig kan man försöka slinka in vilka fina ringar dom har i en diskussion, eller kanske hitta ett gulligt citat. Tex Amor vincit omnia. bara slänga in det i en diskusion där det passar att -gu vad romantiskt, det skulle man ha i en förlovnignsring. eller något sånt om du har något sånt citat du gillar.
    Eller om du har någon slags ring du inte gillar så kan du alltid spinna vidare på det om ni t ex kollar någon sliskig amerikansk såpa. då kan det låta såhär -Titta! såg du ringen hon hade, gu vad gräsligt stor den var, sån skulle aldrig passa mig, den dagen vi förlovar oss så hoppas jag att vi väljer ringar tillsammans. Tja eller något åt det hållet.
    Kan bli lite väl uppenbart att prata om ringar. Men du får försöka hitta tillfällen i vardagen där du kan slänga in dina drömmar lite diskret.
    Själv är jag ju egentligen förespråkare av att ta saken i egna händer och fria själv eller komma fram till det gemensamt. Men jag förstår vad du menar och önskar dig/er lycka till.

• Miisen

Jag anser nog att om man som tjej inte vill fria själv, då får man låta killen göra det på sitt sätt. Om man är med och styr i allt blir det ju som att fria till sig själv, med killen som mellanhand.

Sedan när man är förlovade kan man ju bestämma dagen för bröllopet tillsammans.

Svar på tråden Få han till att fria?