• Patriks gamlisbrud

Blommor och allergi

Behöver hjälp snarast. Hade tänkt ha röda glasstenar på borden och några mindre glas med en stor mörkröd gerbera i som bordsdekoration. Var supernöjd eftersom det nog blir både billigt och fint. Problemet nu är att en tjej är allergisk mot blommor och jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta. Hon föreslog nejlikor i glasen men de är för små och kommer bara ramla ned o flyta. Tanken var att blomman ska ligga på kanten..

Har ni tips på andra mörkröda blommor? OBS: ej rosor

• Svar på tråden Blommor och allergi
  • 26maj2007

har för mig att gerbera är ok för allergiker.

kolla annars med en florist vad där finns för annan blomma ni kan ha.

sen får hon ju ta allergi medicin innan hon kommer och ha med sig.

• LissAnna

jag tänker faktiskt inte ta hänsyn till våra gästers ev allergier. förutom mat då...

tycker hon kan ta allergimedicin, inte ska ni behöva ändra era planer för det!
    jag är själv allergisk mot blommor och kommer både ta allergi medicin innan och ha med mig ifall det behöves...

jag tycker att du ska köra på så som du tycker! det är hon som får komma på en lösning, inte du!

• 6 okt 2007

Jag är själv allergisk mot blommor och tar alltid piller innan fester så att man kan delta. Inte kräver jag att man ska göra om något för att jag ska må bra...

Nej, kör på med din idé de är din dag!

• 20th century fox

men det är väl en korgblomma? de är inte allergivänliga trodde jag...min mamma blir helt rödögd av sånna :D

vilken årtstid är det du gifter dig? tror att t.ex. anemoner är snälla och alstromeria. Det skulle var fint kanske att ha en orkidé klocka med...fast det blir kanske för dyrt.

• Saralisa

Jag är också allergisk mot blommor och fick höra efter med min florist vad som skulle passa i brudbuketten. De jag pratade med där sa att de flesta blommor inte doftar så starkt (förutom liljeväxter och en del andra). Rosor tillhörde bl.a. de blommor som inte alls doftade starkt. Mitt tips är att tala med en florist för det kanske finns någon liknande blomma som de kan föreslå. I slutändan är det dock ditt eget beslut som gäller men det kan ju vara skönt för din egen skull att du har gjort ett försök.
    Lycka till hur du än gör!

• Ellte

Det beror på vad för allergi man har... Gerbera lär vara okej för doftallergiker men inte för alla... Kanske ändå göra som Svartis föreslår och satsa på fuskgerbera? Det finns ju hemskt snygga som ser äkta ut...

• f.d. Svart brud

20th century fox

Jag tänkte mer på doften som Ellte sa... men det är ju bra att veta.

• Patriks gamlisbrud

Tack vad mycket tips och stöttning jag fått av er. Vill ju hemskt gärna ha de blommor som jag faktiskt redan har beställt men samtidigt får jag dåligt samvete eftersom hon påtalat att hon är allergisk mot just Gerbera. Problemet är att röda blommor ofta går mot orange och vi har mer vinrött och gammelrosa som färgtema.

Nog borde jag bara köra på men samtidigt vill jag att alla gäster ska ha det bra. Nu har hon sagt att om vi vill ha gerbera kan vi ha det istället för alternativet att inte ha några blommor alls.

• Rosa_Vendela

Hej!

Att ha en gerbera är inga problem för en allergiker. De luktar ytterst lite och har inget som fylger iväg.

• 20th century fox

Rosa_ Vendela -

Jo, det är problem för alla som har hösnuva. Då är man allergisk mot korgblommor. Gerbera tillhör familjen korgblommor.

astmaochallergi.netdoktor.passagen.se/default.ns

Men måste ni hitta en vinröd blomma som kan vila på kanten? Annars finns det ju andra i vinrött och rosa du kan ha. Om ni fixar andra vaser menar jag.

• Patriks gamlisbrud

Som det ser ut nu blir det nog nejlikor iallafall. Vi har ju redan köpt in "vaser" som vi tänkt använda. Jag har köpt en blomma som prov och det fungerade bra. Ska bara komma ihåg att avboka mina röda gerbera och boka nejlikor istället.

• Cezi

Hej där!
    Du kanske kan komponera ihop något vackert med de här eller så kanske det finns fler ställen att titta på:
    www.ikea.com/
    Hitta Anna och fråga efter konstgjorda blommor...

• Cezi

Allergipiller kan du köpa på Apoteket...tex Clarityn

Svar på tråden Blommor och allergi