• Kärleksäventyr

Ändra storlek på ring- försämras kvaliteten?

Hur mycket kan man ändra en rings storlek utan att kvaliteten försämras?

Jag har ändrat min ring till en halv storlek större. Guldsmeden sa att det var absolut inga problem. Men om jag skulle vilja ha den ännu större, hur förändras ringen då?

• Svar på tråden Ändra storlek på ring- försämras kvaliteten?
  • Anneliandersson

Hej, är det guld eller platina? jag tror inte att kvaliteten försämras. Jag har gjort min större (platina) men det var tydligen dumt för nu är den för stor. Platina ska man tydligen vara försiktig med att ta in för det kan bli en kant. Mycket irriterande att fingrarna ändrar storlek så mycket och att de ej sa att jag skulle känna efter ordentligt. Men samtidigt kommer det en till ring (vigselringen) och då blir ju lite tightare.

• Kärleksäventyr

Ringen är i vitt guld. Jag oroar mig lite för att den inte kommer att bli identisk med vigselringen (i höjd och kvalitet) eftersom jag tagit ut den. Men jag är nog fånig- det blir säkert inga problem... :/

• Kärleksäventyr

Ja det var jättesvårt att bestämma en storlek så där snabbt hos guldsmeden. Hon stressade oss inte alls men jag var ändå spänd och nervös och då blir ju allt svårare.

• Kärleksäventyr

fast lite irriterad är jag allt, att jag inte fick det rätt från början... Är det många här som har ändrat sin ringstorlek?

• Strulan

Att ändra storlek ska inte vara något problem eller ändra ringens utseènde, med undantag om man har stenar infattader i ringen.
    Om man har stenar och bänder för mycket på ringen kan man skada fattningarna så att stenarna lossnar.
    Har hört att om man har en ring med stenar hela vägen runt (hel allians) är det nästan omöligt att ändra storleken.

• Blivande Fru!Nu Fru!!

Jag har fått lämna in min för att minska den (kommer att ta en månad)
    De får "skära" ut en bit så att stenarna inte ska ta skada.

Det är rätt irriterande att jag redan har fått lmna in ringen (gifte oss 29/7).
    Men den var jättestor helt plötsligt

• Kärleksäventyr

Jag har en helt slät förlovningsring så då borde det alltså inte vara något problem. Men om man tar ut den för mycket så borde ju ringen bli smalare och tunnare än orginalen...?

• Kärleksäventyr

Någon som vet?

• Strulan

Nej om man måste öka mycke tex 1st sågar man itu och sätter i en guldbit, man kan inte töja guld så mycke.

• Kärleksäventyr

ahaa jag förstår.
    Har helt fått dille på min ringstorlek...ibland känns den jättebra och ibland känns den för liten...svårt :(

• Strulan

Kärleksäventyr

Eftersom våra fingrar ändrar tjocklek pga värme, kyla och vätska mm får man ta en storlek som känns nästan bra.
    Man kommer aldrig få en storlek som alltid är perfekt.
    En bra storlek tycker jag är att den inte gör ont när fingrarna svullnar men inte heller är så lös att man tappar den när det blir kallt.

Förstår du vad jag menar

• Mitt hjärta är hemma

Kärleksäventyr: Det är nog vanligt att man velar om ringstorleken. Jag tappade min förlovningsring (på golvet, det försvann inte eller så) och gick till affärn för att få den förminskad. Väl i affären kunde jag knappt få av mig ringen...

Det är inte bara värme och menscykerl som änrar ens fingertjocklek tror jag. Tror att vi alla växlar lite i storlek typ hela tiden, så man får nog bara vänja sig vid att ringen är för stor ibland och för liten ibland.

(Det låter som att jag har jätteproblem, så är det verkligen inte, haha)

• Kärleksäventyr

Bra pepping! Jag måste nog vänja mig vid ringen helt enkelt :)

• Anneliandersson

jag hade panik när jag fick min ring för den kändes för stor. Men idag är den bra. jag tror att det kan vara bra om man låter den vara, så länge den inte åker av förstås. När man sedan tar på vigselringen kommer ringarna kännas tightare. Min är något stor men jag låter den vara för det är ju olyckligt om man gör den lite mindre och så känns den för liten på sommaren. när man sedan får på vigselringen kommer förlovningsringen sitta säkrare. Man kanske kan göra vigselringen aningens lite mindre.

• Kärleksäventyr

Men hur mycket kan man ta ut en slät guldring utan att lägga in extra guld?

• Strulan

Kärleksäventyr

Guld är ett ganska mjukt material och kan töjas ut, max 1 storlek tror jag.
    Om det inte går får man såga itu och lägga i en bit.
    Ta ringen till en guldsmed så får dom titta på den om det går.

• BT BRUD

jag har samme prblem, min passa när vi beställde, sen när jag hämtade den var den för stor (jag har den på ) men det kjens hele tiden som jeg ska tappa den! Går hela tiden med tummen under ringfingret *jobbigt* men jeg ska avvakta till det blir vinter o kallare sen ska jag fixa min riktiga storlek!

• Kärleksäventyr

Ja det verkar som om de flesta är i behov av att ta in sin ring lite. Jag däremot var så fokuserad på att inte välja en för stor ringstorlek så jag valde en för liten...jättedumt.
    Jag använder aldrig ringar annars så det är svårt att veta vilken storlek man trivs med. Jag vill inte att min ring ska kännas...men der är som sagt kanske bara en vanesak.

Svar på tråden Ändra storlek på ring- försämras kvaliteten?