• Blivande fru M.

Fest-häfett blev svindyrt!!

Vi ska gifta oss om två veckor och har lämnat in ett häfte till ett tryckeri där det står bla meny, sånger, bordsplacering och presentation av gästerna. Det blir 16 sidor och vi ska ha ett silvertryck på framsidan. 60 ex ska tryckas. Fick veta priset idag och det är ca nio tusen kr! Är inte det jättehögt eller är jag helt knäpp? Det är min pappa som betalar men jag blev faktiskt väldigt upprörd när jag fick veta priset, vill inte att han ska slänga ut nio tusen på lite papper! Vad är det som kostar så himla mycket? Någon som vet? jag blir helt gråhårig när jag tänker på hur mycket pengar som läggs på denna dag...

• Svar på tråden Fest-häfett blev svindyrt!!
  • nyförlovad 3 juni

det låter lite dyrt... men det är iof många sidor.. har ni valt ett väldigt exklusivt tryck kanske?

• Bordeaux

måste ni ha silver text.
    kan ni inte skriva ut det själva.

huga så dyrt .
    jag har turen att gifta mig med en karl som jobbar med reklam, trycker sakerna på jobbet och hemma , gratis

monica

• tryswe

Hm... att sno från jobbet må vara gratis, men att trycka själv är inte gratis. Det är billigare än att beställa från tryckeri, men papper och printer-färg kostar det också. Tex vissa finare papper kostar 6-10 kr per A4-ark.

• nyförlovad 3 juni

hmmm... 60 häften med 16 sidor var = 960 tryckta sidor. det blir typ 9 kr o 30 öre per sida, det är ju inte så dyrt... det är väl mängden som ställer till det...

• Lillamig

Vilken typ av tryck har ni valt -offsettryck är mkt dyrare än digitaltryck.....

• Åre bruden 07

Nu vet jag inte vad det brukar kosta att trycka saker o ting,men om man räknar ut att ni ska ha 16 sidor i 60 ex så blir det sammanlagt 960 sidor. 9000 delat med 960 sidor blir ca 9,3 kr per sida.

• Fiona78

Hua! Det är ju svindyrt! 150 spänn för varje häfte.. 18 spänn för varje ark..
    Tja, jag vet inte vad ni för har slags papper. Men jag antar att ni har fint omslag och "vanliga" vita ark inuti som alla andra.. borde inte vara sååå dyrt. Nää de pengarna kan gå till någonting roligare - kolla upp om ni kan trycka det någonannanstans alt. se över typ av tryck/typ av papper
    Lycka till

• Blivande fru M.

Ja jag antar att det bara är att acceptera att allt kostar. Sidorna är nästan ett halvt A4, jag förstod inte att det skulle kosta så mycket men det är väl som sagt bara att inse.

• nyårsbrud -06

Det är ofta startkostnaden som är dyr för ett tryckeri och 60 ex. är för dem troligen en ganska liten volym. Det finns olika metoder att trycka och en del metoder lämpar sig bättre för små upplagor - så det kan ev. vara värt att ta in prisuppgifter från fler håll. Lycka till!

• Lucia05

Förstår att det kostar för tryckeriet, och 60 ex är ju säkert en väldigt liten volym.
    Men frågan är om det är värt 9000 kronor.

Svar på tråden Fest-häfett blev svindyrt!!